• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3834 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۹ خرداد

گفت‌وگوي «اعتماد» با مجيد نامجومطلق

با اعتراض باشگاه در ميانه فصل مخالفم

مهدي روز خوش

پس از صعود تيم ملي فوتبال ايران به جام جهاني 2018، كارلوس كي‌روش برنامه مدون براي آماده‌سازي تيم ملي را تدوين كرد و در اختيار فدراسيون فوتبال قرار داد تا اين برنامه جهت آماده‌سازي تيم ملي براي حضور موفق در جام جهاني در دستور كار فدراسيون فوتبال قرار گيرد.

طبق اين برنامه اردوهاي اين تيم از اوايل شهريورماه آغاز خواهد شد و تا آغاز جام جهاني در مقاطع مختلف تيم ملي اردو برگزار مي‌كند و در اين فواصل هم علاوه بر دو بازي مقدماتي جام جهاني در 6 ديدار دوستانه هم به ميدان خواهد رفت.

طبق برنامه مشخص شده سرمربي تيم ملي، اين تيم 7 اردوي جداگانه را تا قبل از آغاز جام جهاني برگزار خواهد كرد كه طولاني‌ترين آنها اردويي در اواخر ارديبهشت ماه خواهد بود كه مدت آن 27 روز است. البته پيش از اين اردو، تيم ملي در چند بازي دوستانه هم برابر حريفان تداركاتي خود قرار خواهد گرفت تا نقاط ضعف و قوت خود را بيش از پيش بشناسد.

براي بررسي بيشتر اين برنامه و شرايط آماده‌سازي تيم ملي در مقدماتي جام جهاني با مجيد نامجو مطلق هم‌كلام شديم تا از زبان پيشكسوت فوتبال ايران، برنامه‌ آماده‌سازي تيم ملي را بررسي كنيم.

چند روز قبل كارلوس كي‌روش در جلسه‌اي كه با اصحاب رسانه داشت، برنامه آماده‌سازي تيم ملي را در اختيار فدراسيون فوتبال و رسانه‌ها قرار داد. به اعتقاد شما اين برنامه چقدر مي‌تواند در راه آماده‌سازي تيم ملي براي جام جهاني، به كشور ما كمك كند.

من برنامه را به طور كامل مطالعه كردم. فكر مي‌كنم برنامه جامع و كاملي سرمربي تيم ملي براي آماده‌سازي تيم در نظر گرفته است. طبق اين برنامه ما بايد 6 بازي دوستانه انجام بدهيم و البته در شهريورماه هم دو بازي مقدماتي جام جهاني را برابر سوريه و كره جنوبي انجام بدهيم. البته اين دو ديدار براي ما تشريفاتي خواهد بود و كارلوس كي‌روش مي‌تواند از اين دو بازي به عنوان بازي‌هاي تداركاتي هم استفاده كند. يعني الان تيم ملي پيش از برگزاري جام جهاني 8 بازي دوستانه برگزار خواهد كرد. با اين وجود فكر مي‌كنم اين بازي‌ها كمك زيادي در روند آماده‌سازي تيم خواهد كرد و نقاط ضعف و قوت تيم را بيشتر نمايان مي‌كند.

فكر مي‌كنيد براي بازي‌هاي دوستانه برابر چه نوع حريفاني قرار بگيريم؟

از نظر من بازي كردن برابر حريفان قدرتمند، كمك زيادي به ملي‌پوشان ما مي‌كند. اما خب در اين زمينه كارلوس كي‌روش بهتر از هر فرد ديگري مي‌تواند تصميم بگيرد زيرا او شناخت كاملي نسبت به تيمش و توانايي‌هايش دارد بنابراين فدراسيون فوتبال بايد با نظر سرمربي تيم ملي بازي‌هاي دوستانه را فراهم كند.

آقاي نامجو مطلق، چند سالي است كه فوتبال ملي ما در آسيا آقايي مي‌كند و برابر هيچ حريف آسيايي شكست نخورده است اما بر خلاف تيم ملي، تيم‌هاي باشگاهي ما نمي‌توانند نتايج خوبي در آسيا بگيرند. فكر مي‌كنيد دليل اين موضوع چيست؟

در باشگاه‌هاي آسيايي معمولا از بازيكنان بومي خود كمتر استفاده مي‌كنند و بيشتر روي به جذب ستاره‌هاي معتبر مي‌آورند. الان شما به همين تيم‌هاي حوزه خليج فارس نگاه كنيد. بعضا مي‌بينيد يك بازيكن آنها به اندازه بودجه يكي از باشگاه‌هاي ما ارزش دارد. وقتي آنها از اينگونه بازيكنان استفاده مي‌كنند قطعا سطح كيفيت فني‌شان بالاتر مي‌رود. البته نبايد اين نكته را فراموش كنيم كه تيم‌هاي شرق آسيا حتي بيشتر از تيم‌هاي حوزه خليج فارس هزينه مي‌كنند. به طوري كه حتي چين اين روزها فابيو كاپلو را به كشورش برده كه اين نشان مي‌دهد آنها سرمايه‌گذاري بلندي براي پيشرفت فوتبال‌شان انجام داده‌اند تا بتوانند به كره و ژاپن برسند.

با توجه به عملكرد تيم ملي در مقدماتي جام جهاني توقع‌ها از تيم ملي بالا رفته است. شايد الان خيلي‌ها بر اين باورند كه تيم ملي بايد از گروهش در جام جهاني صعود كند. شما هم اين مساله را قبول داريد؟

نبايد «بايدي» براي كسب بگذاريم. به هر حال كار تيم ملي براي صعود از گروهش در جام جهاني بسيار دشوار است و اينگونه نيست كه ما خارج از گود بنشينيم و بگوييد كه تيم بايد از گروهش صعود كند اما من معتقدم پتانسيل تيم ملي ايران بسيار بالاست. مطمئنا با برنامه‌ريزي كه كارلوس كي‌روش براي تيم در نظر گرفته، ملي‌پوشان ما مي‌توانند با آمادگي كامل به مصاف حريفان خود بروند. بايد ببينيم البته در قرعه‌كشي چه شانسي براي تيم ملي ايران ايجاد مي‌شود و ما بايد برابر چه تيم‌هايي بازي كنيم.

هر ساله وقتي برنامه آماده‌سازي تيم ملي اعلام مي‌شد، سازمان ليگ بر اساس آن بازي‌هاي ليگ را برنامه‌ريزي مي‌كرد اما باز هم شاهد اعتراض برخي مربيان به اين برنامه بوديم. شما اينگونه اعتراض‌ها را وارد مي‌دانيد؟

به هر حال مربيان ليگ هم حق دارند اما وقتي از همان ابتداي فصل برنامه‌اي مشخص مي‌شود، اگر اعتراضي دارند بايد همان موقع مطرح كنند تا به آن رسيدگي شود. كارلوس كي‌روش بهتر از هر كسي مي‌داند كه فوتبال باشگاهي يك كشور است كه بازيكنان ملي‌ آن كشور را مي‌سازد و تربيت مي‌كند. بنابراين بايد به فوتبال باشگاهي‌مان بيشتر بها بدهيم و براي آنها ارزش قايل شويم. الان كه پرسپوليس به مرحله يك‌چهارم نهايي ليگ قهرمانان آسيا صعود كرده يك افتخار براي فوتبال ملي ما محسوب مي‌شود. بايد سعي كنيم از باشگاه‌هاي‌مان در بازي‌هاي بين‌المللي حمايت كنيم. البته همان طور كه گفتم سازمان ليگ در همين ابتداي فصل برنامه پيشنهادي خود را به باشگاه‌ها داده تا آنها نظرشان را بگويند پس اگر قرار است اعتراضي شود بهتر است همين الان اين اعتراض مطرح شود نه اينكه در ميانه فصل اعتراض كنيم. من با اعتراض كردن در ميانه فصل مخالفم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون