• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3851 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۰ تير

در دادگاه تجديدنظر صورت گرفت

آخرين دفاع متعرضان به سفارت عربستان

گروه سياسي


نخستين و آخرين جلسه دادگاه تجديدنظر در پرونده متعرضان به سفارت عربستان برگزار و دفاعيات نهايي آنان اخذ شد. اين خبري است كه حكايت از در شرف پايان بودن پرونده‌اي دارد كه حدود يك سال از برگزاري جلسات دادگاه رسيدگي‌كننده به آن مي‌گذرد.
دي‌ماه سال 94 بود كه سفارت عربستان در تهران شاهد صحنه‌هايي از تجمع اعتراضي به اعدام شيخ نمر، روحاني شيعي عربستاني بود. تجمعي كه گمان نمي‌رفت خساراتي را نه تنها براي محل سفارت بلكه در روابط ايران با تعدادي از كشورها ايجاد كند؛ با دستگيري 40 نفر، وارد مسير قضايي شد. اين اتفاق آنقدر براي همه مسوولان از دولتي گرفته تا قضايي، غيرقابل پذيرش بود كه بلافاصله با دستور ويژه دادستاني در دست بررسي قرار گرفت و با تشكيل پرونده، در كمتر از يك ماه كيفرخواست متهمان صادر و بخشي از آن به علت طلبه بودن متعرضان راهي دادگاه ويژه روحانيت و بخشي ديگر به دادگاه كاركنان دولت كه شامل 20 متهم بود، ارسال شد.
بيست و هشتم و بيست و نهم تيرماه 95 يعني 5 ماه بعد از اين اتفاق بود كه شعبه 1060 كيفري 2 مجتمع قضايي كاركنان دولت و به رياست قاضي فرشيد دهقاني تشكيل جلسه داد و به پرونده 20 تن از متهمان غيرروحاني حمله به سفارت عربستان رسيدگي كرد.

«حبس» براي «تجمع»، «تبرئه» از «تخريب»
اما، پرونده‌اي كه با عناوين اتهامي «مشاركت در تخريب عمدي اموال سفارت عربستان» و «اخلال در نظم عمومي از طريق جنجال و تجمع غيرقانوني»، 20 نفر از متعرضان را راهي شعبه 1060 دادگاه كاركنان دولت كرد، در آبان‌ماه 95 به صدور حكم انجاميد. در اين حكم كه از سوي وكيل چند تن از متهمان اعلام شده بود، «همه» متعرضان به سفارت عربستان از اتهام مشاركت در تخريب عمدي اموال، «تبرئه» و «برخي» از آنان در اتهام اخلال در نظم عمومي از طريق جنجال و تجمع غيرقانوني به «6 ماه حبس» محكوم شدند. با اعلام پايان جلسه در دومين روز از برگزاري دادگاه، چند ماهي طول كشيد تا حكم متهمان صادر شود. حكمي كه البته از سوي مقامات قضايي به دليل قطعي نشدن آن اعلام نشده بود اما از سوي وكيل مدافع يكي از متهمان مطرح شد. شعباني در اوايل آبان ماه همان سال با اعلام اين خبر گفت: از مجموع 20 متهم اين پرونده، تعدادي تبرئه و تعدادي هم حبس‌شان تعليق شد كه به حكم اعتراض نكردند، ولي برخي ديگر كه به حبس‌هاي سه و شش ماهه محكوم شده بودند و حدود 5 نفر هستند به راي دادگاه اعتراض كرده‌اند. اما آمار دقيق‌تر از اين احكام صادره از سوي يكي از متهمان پرونده مطرح شد. «ح. م» در گفت‌وگو با تسنيم، اعلام كرده بود كه 3 نفر از متهمان اين پرونده را به 6 ماه حبس تعزيري و 70 ضربه شلاق، مابقي را به 91 روز حبس تعليقي و 5 نفر را نيز از اتهامات منتسب تبرئه كرده است. اين پرونده در بخش ديگر يعني در دادگاه ويژه روحانيت كه به ندرت خبرهاي آن رسانه‌اي مي‌شود، هم به پايان رسيده بود. آن‌گونه كه سخنگوي قوه قضاييه در يكي از نشست‌هاي خبري خود در پايان اسفندماه اعلام كرده بود حكم 6 نفر قطعي شد و راهي زندان شدند.

تبرئه از تخريب؛ چرا و چگونه؟
تخريب كه به عنوان يكي از عناوين مجرمانه در پرونده تعرض به سفارت عربستان مطرح شده بود در همان روزهاي برگزاري دادگاه از سوي متهمان و هم از سوي وكلاي آنان محل بحث بود. متهمان هرگونه شركت خود در تخريب را رد مي‌كردند و وكلا نيز رسيدگي به اين مورد اتهامي را نيازمند ورود شاكي خصوصي يعني مقامات كشور عربستان مي‌دانستند كه دادگاه هم اين استدلال كه اتهام تخريب نياز به شاكي خصوصي دارد را پذيرفت و همه متهمان را از اتهام تخريب سفارت عربستان تبرئه كرد و اين اتهام را منتفي دانست.
پايان تجديدنظر و انتظار
براي راي صادره
با گذشت 4 ماه از صدور راي متعرضان به سفارت عربستان، پرونده با اعتراض متهمان به احكام صادر شده در اواسط اسفندماه پارسال راهي دادگاه تجديدنظر شد. هرچند تاكنون و پيش از قطعي شدن آراي دادگاه، مقامات قضايي به لحاظ قانوني اجازه اعلام مقدار مجازات درنظر گرفته را نداشته و ندارند اما با اطلاعاتي كه از طريق وكيل آنها اعلام شد، سه نفر از متهمان به 6 ماه حبس و 70 ضربه شلاق، 11 نفر به 91 روز حبس تعليقي و تنها 5 نفر تبرئه شده‌اند كه با اين حساب، 14 نفر از متهمان اين پرونده معترض به حكم صادره شده‌اند. البته اين نكته هم قابل ذكر است كه محسني اژه‌اي در يكي از نشست‌هاي خبري خود از تبرئه سه نفر از متعرضان به سفارت عربستان خبر داده بود. به هرحال، دادگاه تجديدنظر هم‌زماني 4 ماهه را به خود اختصاص داد تا به اعتراضات متهمان رسيدگي كند. ديروز بعد از چند ماه بي‌خبري از پرونده سفارت عربستان، وكيل مدافع تعدادي از متعرضان از پايان يافتن رسيدگي در دادگاه تجديدنظر خبر مي‌دهد. مصطفي شعباني، وكيل مدافع تعدادي از متعرضان به سفارت عربستان گفت: آخرين دفاعيات تعدادي از متعرضان به سفارت عربستان و وكلاي مدافع آنان در برابر اتهامات وارده در دادگاه تجديدنظر امروز(دوشنبه)  اخذ شد. مصطفي شعباني ديروز درگفت‌وگو با ايرنا با بيان اينكه امروز دادگاه تجديدنظر اين متهمان در شعبه 53 دادگاه تجديدنظر تهران برگزار شد، افزود: اين نخستين و آخرين جلسه دادگاه تجديدنظر بود كه دفاعيات انجام شد. وكيل تعدادي از متعرضان به سفارت عربستان اظهاركرد: 10 نفر از متهمان اعتراض‌كننده به راي بدوي، امروز(دوشنبه) آخرين دفاعيات خود را بيان و وكلاي آنان نيز از اين متهمان در برابر اتهامات وارده دفاع كردند. شعباني با بيان غيرعلني بودن دادگاه تجديدنظري كه در روز دوشنبه برگزار شد، گفت: با توجه به اخذ آخرين دفاعيات، بايد منتظر راي دادگاه باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون