• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3864 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۵ مرداد

عوارض 15 درصدي براي واردات خودرو اعمال شود

يكي از علل اصلي افزايش قيمت خودروهاي وارداتي در سال جديد، عوارض متعددي است كه دولت بر واردات خودرو وضع كرده است كه طي ماه‌هاي اخير برخي از اين متغيرها افزايش داشته است. در حالي بازار خودروهاي وارداتي چندان گرم نيست كه قيمت خودروهاي وارداتي با روند افزايشي در سال جاري روبه‌رو شده است اين در حالي است كه سهم بازار خودروهاي وارداتي در ايران حدود 5 درصد است.
به نظر مي‌رسد دو علت اصلي سبب افزايش قيمت در ماه‌هاي اخير شده است؛ نخستين علت موضوع ممنوعيت ثبت سفارش و القاي بي‌ثباتي در بازار است. برخي معتقدند دولت به علت عقد قرارداد با رنو و پژو، بايستي بازار را براي محصولات اين دو شركت به صرفه و جذاب نمايد. در اين باره فرهاد احتشام‌زاد، رييس انجمن واردكنندگان خودرو معتقد است با توجه به رفتارهاي صورت گرفته، مسوولان ايراني در قرارداد بين ايران و فرانسه تعهداتي به طرف مقابل مبني بر ايجاد پتانسيل و كشش در بازار نسبت به خودروهاي فرانسوي داده‌اند كه اقدامات وزارت صنعت در همين راستا است و روي بازار خودروهاي وارداتي اثرگذار بوده است.
سعيد موتمني، رييس اتحاديه نمايشگاه داران خودرو نيز ممنوعيت واردات خودرو توسط شركت‌هاي متفرقه و مشكلات ثبت سفارش خودرو را علت اصلي رشد 3 تا 5 ميليوني قيمت خودروهاي وارداتي در روزهاي اخير مي‌داند. از طرف ديگر ساختار هزينه تمام شده خودروهاي وارداتي به خوبي نشان مي‌دهد عوارض متعددي كه توسط دولت از واردكنندگان خودرو دريافت مي‌شود يكي ديگر از علل اصلي افزايش قيمت خودرو است.
وارد‌كنندگان خودرو معتقدند كه قيمت خودروها نه به واسطه زياده‌خواهي از سوي وارد‌كنندگان بلكه به‌دليل عوارض متعدد دولتي سر به فلك مي‌كشد. طبق نامه رسمي انجمن واردكنندگان خودرو، عناوين و عوارض پرداختي در فرآيند واردات خودرو شامل بر 15 بخش است كه حقوق ورودي گمرك، كارمزد ثبت سفارش بازرگاني، هزينه هلال احمر، بازرسي خودرو، هزينه عمران، هزينه اسقاط خودرو، عوارض وزارت راه از جمله اجزا آن است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون