• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3882 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۶ مرداد

كرباسيان: برای بهبود وضعیت معیشتی مردم تلاش مي‌كنم

با چهار محور برنامه‌ام، اهداف برنامه ششم را محقق مي‌كنم

گروه اقتصادي

ديروز وزير پيشنهادي اقتصاد، پس از اظهارات موافق و مخالف خود در صحن علني مجلس وعده‌اي داد كه مي‌توان به سنگي بزرگ آن را تعبير كرد. تحقق اهداف برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتي - كه تحليلگران انجام آن را بسيار سخت و بعيد مي‌دانند- با اجراي چهار محور از برنامه پيشنهادي‌اش موضوعي بود كه مسعود كرباسيان مقابل نمايندگان ملت وعده داد.
اين گفته وزير احتمالي اقتصاد يعني محقق شدن سالي 8 درصد رشد اقتصادي، تورم تك رقمي 8 درصدي، 750 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري، سهم 35 درصدي بهره‌وري از رشد اقتصاد و هزاران هدف بزرگ ديگر. اجراي اين اهداف، سياست‌هاي راهبردي اقتصادي نياز دارد كه با توجه به تخصص غيرمرتبط كرباسيان به عقيده بسياري كه تعدادي از آنها در مجلس به عنوان مخالف وزير صحبت كردند، دور از حصول به نظر مي‌رسد.
كرباسيان كه هم‌اكنون اداره امور گمرك را بر عهده دارد؛ به عقيده برخي از جمله عبدالحميد خدري، رسول خضري و سيدكمال‌الدين شهرياري نمايندگان موافق با او، با عنايت به تجربيات اجراي‌اش در گمرك قادر است سكان اين وزارتخانه كليدي اقتصادي را نيز به خوبي هدايت كند.
شاهد مثال آنها اقدامات كرباسيان در راستاي جلوگيري از قاچاق و كاهش مقداري ورود كالاها به صورت غيررسمي است. اجراي طرح جامع گمركي و الكترونيكي كردن مراحل ترخيص كالا از ديگر عملكردهاي قابل ذكر اوست كه از سوي نمايندگان مورد تاكيد قرار گرفت. موافقان مي‌گويند با توجه به اين اقدامات، كرباسيان مي‌تواند اقتصاد را هم به درستي هدايت كند.
اما برخي ديگر برنامه‌هاي وزير پيشنهادي اقتصاد را صرفا نظريه‌پردازي مي‌دانند. همان برنامه‌هايي كه مسعود كرباسيان معتقد است تنها با چهار محور از آن مي‌تواند تمام اهداف برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتي را محقق كند.

تمام تجربه و دانشم را
براي بهبود وضعيت معيشتي مردم
به كار مي‌گيرم
او وعده ديگري هم داد. گفت تمام تلاش و دانشم را براي بهبود وضعيت معيشت مردم به كار مي‌برم. كرباسيان اين وعده را با احتياط بيشتر اعلام كرد و بدون ذكر عدد كمي و وعده تحقق حتمي تنها بر به كارگيري توانش در راستاي تحقق تاكيد كرد.
او برنامه‌اش را اين‌گونه توضيح داد: در چهار محور اصلي برنامه، مردمي‌سازي اقتصاد ايران مورد اشاره قرار گرفته كه براي تحقق آن بهبود محيط كسب و كار و توانمندي‌سازي بخش خصوصي در اولويت قرار دارد. پس دولت بايد از عرصه تصدي‌گري اقتصاد بيرون رود تا به دولتي توانمند و مقتدر برسيم كه در امور حاكميتي مشاركت داشته و بخش خصوصي و تعاوني را تنها متصدي اقتصاد كند.
وي با اشاره به توزيع سهام عدالت خاطرنشان كرد: به زودي مشمولان سهام عدالت از سود بنگاه‌هاي واگذارشده بهره‌مند خواهند شد و براي اصلاح و تكميل اين طرح برنامه دقيقي تدوين شده كه با اجراي آن از سود مالكانه نيز بهره‌مند خواهند شد، ضمن اينكه كمك مي‌شود تا شوراي رقابت تقويت شده
تا فعاليت‌هاي انحصاري را از ميان بردارند.
اقتصاد را به اتاق شيشه‌ مي‌برم
كرباسيان در خصوص نقدهايي كه به رشته تحصيلي‌اش وارد است يك راهكار پيشنهاد داد. او گفت: هدايت اقتصاد به اتاق شيشه‌اي يكي از اهداف من است چرا كه ضعف در شفافيت و عدم انضباط از جمله مشكلات اقتصاد ايران است كه در اين راستا به شفاف‌سازي آمارها و اطلاعات خواهم پرداخت و شفافيت مالياتي را حداكثر خواهم كرد، ضمن اينكه بودجه‌ريزي مبتني بر عملكرد در راستاي تخصيص متناسب با سطوح عملكردي و اجراي كامل قوانين مبارزه با پولشويي در دستور كار قرار خواهد گرفت. او گفت: مبارزه با قاچاق سازمان يافته را در دستور كار قرار خواهم داد و اينها برنامه‌هاي ميان مدتي است كه براي اصلاح ساختار اقتصاد بايد انجام شود، اما نياز داريم در نخستين سال اجراي برنامه ششم اهداف پيش بيني شده را محقق كرده و آنها را در راستاي سياست‌هاي مصوب و با هماهنگي دولت و تيم اقتصادي ساماندهي كنيم. كرباسيان ادامه داد: تمام اينها در شرايطي است كه متعهد به تمامي برنامه‌هاي مصوب هستم. وي افزود: به دليل تجربه بالاي كاري كه در اين وزارتخانه وجود دارد از سابقه طولاني حضور خود در مجامع سياستگذاري اقتصادي و مديريت اجرايي بهره خواهم برد و عملكرد واحدهاي تابعه و شركت‌هاي وابسته را بر مدار اهداف برنامه ششم پيش خواهم برد و البته راي اعتماد شما بار سنگيني را به دوش بنده خواهد گذاشت و اطمينان خواهم داد كه مشكلات را از نزديك لمس كرده و با توجه به مشكلات معيشتي مردم كه مجلس به آن آگاه است، تلاش در رفع آنها خواهم كرد.

به اعتماد شما پاسخي ارزشمند مي‌دهم
وي با بيان اينكه همه ما مي‌دانيم جوان بيكار داشتن يعني چه، گفت: بنابراين اگر مشمول اعتماد مردم و نمايندگان مجلس قرار گرفتم تمام دانش و تجربه خود را در تعامل با پارلمان به كار خواهم بست تا به اين اعتماد ارزشمند پاسخي درخور بدهم و بار مشكلات اقتصادي از دوش مردم را بردارم. وي با اشاره به حمايت دولت و شخص رييس‌جمهور و معاون اول از اجراي سامانه جامع گمركي گفت: اين كار فردي نبوده و حمايت و هدايت دوستان موثر بوده است. به اين معنا كه هزينه‌هاي تجارت رسمي بالغ بر ۳۰ هزار ميليارد تومان در سال كاهش يافته و كار براي قاچاقچيان مشكل شده است، اين در حالي است كه فساد گمركي به حداقل رسيده و برآورد ميزان قاچاق از ۲۵ ميليارد دلار به ۱۵ ميليارد دلار كاهش يافته است. ضمن اينكه از ۱۵ كيلو كشفيات مواد مخدر در سال ۹۱ به ۳۰۰ هزار كيلو در سال گذشته رسيديم، پس گمرك ايران رتبه يك دنيا را در زمينه كشفيات مواد مخدر به خود اختصاص داده است.

گمرك، سازمان برتر در اقتصاد مقاومتي است
كرباسيان گفت: گمرك ايران به عنوان سازمان برتر در زمينه اجراي اقتصاد مقاومتي شناخته شده بنابراين بنده حرف نمي‌زنم و اهل اجرا و عمل بوده و تعهد مي‌دهم اين برنامه ارايه شده به مجلس را عملياتي كنم. وي افزود: تقويت هوشمند روابط را در دستور كار دارم و سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي را پيگيري خواهم كرد. به نحوي كه با جذب سرمايه‌گذاري خارجي به ميزان تعيين شده در سند برنامه ششم عمل كرده و دسترسي به فناوري‌هاي روز را پياده‌سازي خواهم كرد. وزير پيشنهادي وزارت اقتصادي و دارايي خاطرنشان كرد: از منابع مالي خارجي در قالب فاينانس، سرمايه‌گذاري خارجي، مشاركت يا ساير روش‌هاي ديگر تامين منابع مالي صورت خواهيم داد كه در اين زمينه همراه وزارت امور خارجه بوده و با تامين منابع مالي از خارج از كشور بخشي از نيازهاي مالي طرح‌هاي سرمايه‌گذاري را تامين خواهيم كرد.

با مسائل نظام بانكي كاملا آشنايي دارم
وي با بيان اينكه از تمام ظرفيت‌ها براي ايجاد بانك اطلاعاتي موديان مالياتي سود خواهم برد، گفت: با فرارهاي مالياتي قاطعانه مبارزه كرده و مشاركت در اصلاح نظام بانكي را يكي از دستور كارهاي جدي خود قرار خواهم داد. اين در حالي است كه كاملا با مسائل نظام بانكي و سياست‌هاي كلي آشنايي داشته و متناسب با شرايط كنوني موسسات مالي و سپرده‌گذاران آنها برنامه‌هاي عملياتي طراحي شده خود را به اجرا در خواهم آورد ضمن اينكه وزارت اقتصاد در كنار بانك مركزي خواهد بود.

 

دغدغه موافقان وزير اقتصاد

عبدالحميد خدري: احساس كردم در جلسه استيضاح هستم: مي‌توانم شهادت دهم از نظر انرژي كرباسيان در سطح يك جوان سي و چند ساله است. قاطعيت در تصميم‌گيري، او را مدير اجرايي توانمندي ساخته است. يكي از تجربيات ايشان اصلاحات چهار سال گذشته در ساختار گمرك است كه با ايجاد سامانه گمركي و سيستم آي‌تي تحولي جدي ايجاد كردند. اين سيستم را در امور مالياتي و بودجه پياده خواهند كرد. مخالفاني كه استناد كرديد به آمار و ارقام قاچاق، ‌اي كاش آمار و ارقام قبل از تصدي كرباسيان را مي‌ديديد و بعد قضاوت مي‌كرديد. انصاف خوب چيزي است. من يك لحظه احساس كردم در جلسه استيضاح هستم، آمار و ارقام اعلامي مربوط به وي نيست.
سيدكمال‌الدين شهرياري: كرباسيان اقتصاد را به سياست آلوده نمي‌كند: آقاي كرباسيان فعالانه در صادرات حضور داشته و نخستين مديري است كه دروازه دلارهاي غيرنفتي را به كشور باز كرد. در گزارشي كه اخيرا از ميزان تطابق عملكرد وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها با بودجه و برنامه پنجم ارايه شد، كمترين انحراف مربوط به خط مشي‌ها و استراتژي‌هاي آقاي دكتر كرباسيان در گمرك بوده است. ايشان در ارايه برنامه از خود چيزي خلق نكرده‌اند.
دستگاه‌هاي اجرايي مجري قوانين هستند. برنامه آقاي كرباسيان براساس سند چشم‌انداز، سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و برنامه‌هاي پنجم و ششم بوده است. عملكرد ايشان براساس بودجه‌هاي سالانه‌اي است كه خود ما مصوب مي‌كنيم، ايشان چيزي قرار نيست خارج از مصوبات ما در برنامه‌هاي ما بگنجانند. فريده اولادقباد، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي: نقطه عطف عملكرد كرباسيان اصلاحات ساختاري در گمرك كشور و اجراي طرح جامع گمركي است. در دوره ايشان قاچاق كالا از 28 ميليارد دلار به 12 ميليارد دلار كاهش يافته است. همچنين در دوره كاري ايشان، تعاملات اين سازمان با كارآفرينان به بالاترين سطح رسيد. يكي از نقاط مثبت، برنامه ايشان در رابطه با اسناد بالادستي است كه 48 درصد با احكام فوق‌الذكر همسو بوده است.


نگاه مخالفان وزير اقتصاد
هادي بهادري: با تيم اقتصادي قوي، ضعف‌هاي اقتصادي جبران شود: سالياني است كه دچار تورم بالا با ركود پايين بوديم؛ براي مردم و بازار بالا و پايين رفتن سياست‌ها سوال است. مخالفت بنده در جهت حمايت از دولت است. در حال حاضر آمارها نشان‌دهنده نامطلوب بودن وضعيت اقتصاد كشور است. انتظار مي‌رود كه اقتصاد از زير چرخ‌هاي سياست خارج شود و با اجراي سياست‌هاي اقتصادي مستحكم شاهد بهبود شاخص‌هاي اقتصادي در آينده باشيم. انتظار مي‌رود آقاي كرباسيان با تشكيل تيم مشاوره قوي بسترهاي لازم را براي جبران ضعف تئوريك در حوزه اقتصادي فراهم كند؛ چون وزير اقتصاد مركز ثقل هماهنگي تيم اقتصادي است و ما در نهايت همه سوالات و تذكرات را به او مي‌دهيم. ولي ملكي: در برنامه‌هاي آقاي كرباسيان جز نظريه‌پردازي چيزي نديدم: من در بررسي برنامه وزير پيشنهادي اقتصاد چيزي جز نظريه‌پردازي نديدم و لازم به ذكر است با شعار نمي‌توان مشكل توليد و همچنين مشكل اشتغال را حل كرد. حوزه اقتصاد عدد و رقم مي‌خواهد، اهداف كمي مي‌خواهد. بايد مشخص شود كه امروز در كجا قرار داريم و بعد از 4 سال بايد به كجا برسيم و سالانه بايد گزارش عملكرد بدهيم. من به آقاي كرباسيان هم گفتم متاسفانه اهداف كمي در برنامه‌ها مشاهده نكردم و وزير پيشنهادي هم پذيرفت و حال اينكه وقت نداشته يا چيز ديگري است مشكل خودش است و شايد هم اعتقادش بر اين است. آقاي كرباسيان شما چهار سال مسووليت گمرك ايران را داشته‌ايد و بايد كارنامه‌اي‌ از كار خود در گمرك ارايه مي‌داديد تا نقاط ضعف و قوت شما در اين باره مشخص مي‌شد. رسول خضري، نماينده مردم پيرانشهر: ركود كاري كرده است كه مردم دل‌شان براي تورم تنگ شده است؛ اين وضعيت قابل قبول نيست و بايد به فكر رفع اين ركود باشيم. بحث موسسات مالي زبانزد خاص و عام شده است. سال 90 و 91 قبل از تشكيل اين دولت يكسري اختلاس‌هاي 3 هزار ميليارد دلاري در منطقه غرب كشور، اتفاق افتاد كه همچنان بلاتكليف مانده است؛ آقاي كرباسيان درخصوص پيگيري مطالبات بحق مردم انتظار داريم به‌صورت شفاف بفرمايند چقدر مي‌توانند پيگير اين مسائل باشند. آقاي كرباسيان با آن توانمندي بالاي‌شان برنامه‌هايي را كه به صورت شفاف نياورده است، به ما بگويد. در بحث مرزها لازم است به معيشت كولبران و مرزنشينان توجه شود.

 

طي نامه‌اي؛
۱۷۲ نماينده مجلس از زحمات طيب‌نيا در وزارت اقتصاد قدرداني كردند

۱۷۲ نماينده مجلس طي نامه‌اي ضمن تقدير از زحمات طيب‌نيا، وزير اقتصاد دولت يازدهم، نقش وي را در مديريت بحران اقتصادي كشور موثر و تاثيرگذار خواندند. در جلسه علني نوبت صبح روز چهارشنبه مجلس شوراي اسلامي نامه ۱۷۲ نماينده مجلس براي تقدير از زحمات طيب‌نيا، وزير اقتصاد دولت يازدهم قرائت شد. در اين نامه آمده است: در پايان دولت يازدهم بر خود لازم مي‌دانيم از خدمات ارزنده آقاي دكتر طيب‌نيا به عنوان جوان‌ترين عضو كابينه يازدهم كه توانست بالاترين راي اعتماد را از مجلس كسب كند و با هدايت وزارت اقتصاد نقش موثري در مديريت بحران اقتصادي كشور ايفا كند، تقدير كنيم. اميدواريم از تجارب ايشان در دولت دوازدهم استفاده شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون