• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3895 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۱ شهريور

رونمايي«دايره‌المعارف نمايش عروسكي سراسر جهان» در تهران

پيوند فرهنگ‌ها راهگشاي توسعه اجتماعي

بابك احمدي

 

18 خرداد سال گذشته بود كه حميدرضا اردلان، رييس يونيماى (UNIMA) ايران در بيست و دومين كنگره جهانى يونيما دو كرسي مهم به دست آورد؛ اتفاقي كه در بيست و دومين كنگره يونيما (اتحاديه بين‌المللي نمايشگران عروسكي) با حضور نمايندگان بيش از ۱۰۰ كشور عضو از ۵ قاره در تلوزاي اسپانيا رخ داد و اردلان پس از برگزاري انتخابات به عضويت كميته اجرايي (The Executive Committee) و رياست كميته حفاظت از ميراث (Heritage Conservation) اين اتحاديه در آمد. يونيماي جهاني يكي از قديمي‌ترين اتحاديه‌هاي سازمان بين‌المللي تئاتر در جهان و يك نهاد غيرانتفاعي است كه وابسته به سازمان علمي، فرهنگي و تربيتي ملل متحد (UNESCO) فعاليت مي‌كند. مبارك يونيما (مركز ملي اتحاديه بين‌المللي نمايشگران عروسكي در ايران) حدود سه دهه سابقه فعاليت دارد كه عضويت ايران در كميته اجرايى و رياست كميته حفاظت از ميراث اين اتحاديه جهاني مي‌تواند دستاوردهاى فراوانى براى فرهنگ و هنر ايران به ويژه تئاتر عروسكى كشور به همراه داشته باشد. چنانچه با پيگيري‌هاي مجدانه بهروز غريب‌پور در اين زمينه، امروز جهان با عروسك مبارك ايراني آشنايي كامل پيدا كرده و چهره‌اي شناخته شده است.
 اما رونمايي از «دايره‌المعارف نمايش عروسكي سراسر دنيا» توسط ژاك ترودو، پژوهشگر كانادايي و عضو كميسيون ميراث جهاني يونيما آن هم در سمينار پژوهشي هجدهمين جشنواره آييني سنتي اتفاق جالبي است كه بايد به نتايج و آثارش توجه ويژه داشت. نخست به اين دليل كه ترودو كتاب مهم خود را در تهران رونمايي كرده و دوم اينكه «جشنواره آييني سنتي» به عنوان بسترساز چنين اتفاقي انتخاب شده است. سومين نكته اينكه حضور ترودو در تهران ادامه ارتباط موثر ايران با اعضاي فعلي و سابق يونيماي جهاني را نشان مي‌دهد. به اين ترتيب بارقه‌هايي از ميل و تلاش مسوولان جشنواره آييني براي برقراري ارتباط موثرتر با هنرمندان و پژوهشگران بين‌المللي نيز زنده مي‌شود و اين اميد به وجود مي‌آيد كه در دوره‌هاي آينده - با وجود دو سال زمان- شاهد برنامه‌ريزي بهتر و دقيق‌تر براي افزايش كيفيت اين رويداد خواهيم بود.
چنانچه جلال ستاري، محقق، اسطوره‌شناس و انديشمند ايراني نيز با انتشار پيامي كوتاه به مراسم اهداي نشاني به نام خودش در جشنواره آييني سنتي به نكته‌اي مهم اشاره كرد. «جهان عرصه تنوع فرهنگ‌هاست و تلاش براي پيوند ميان فرهنگ‌ها راهگشاي توسعه اجتماعي است. كوشش شما را مي‌ستايم و براي همه آرزوي موفقيت دارم.» تلاش براي برقراري پيوند ميان فرهنگ‌ها يكي از عناصر شكل‌دهنده توسعه اجتماعي به شمار مي‌رود و بر همين اساس است كه رسانه‌ها و كارشناسان بارها تاكيد كرده‌اند جشنواره نمايش‌هاي آييني و سنتي در درجه نخست بايد ويترين تمام نماي آيين‌هاي نمايشي اقوام و فرهنگ‌هاي متنوع ايراني (برنامه كوتاه‌مدت) و سپس بازتاب‌دهنده داشته‌هاي فرهنگي كشورهاي همجوار داراي اشتراكات فرهنگي با ما از جمله افغانستان، تاجيكستان، ارمنستان، آذربايجان، پاكستان، هندوستان و غيره باشد. ايجاد پيوند با كشورهاي آسياي شرقي مي‌تواند همچون برنامه ميان‌مدت تلقي شود و سپس برقراري ارتباط با كشورهاي اروپايي مانند چك، لهستان، آلمان، پرتغال، ايتاليا كه سابقه طولاني آيين‌هاي نمايشي دارند به عنوان گام شوم و برنامه بلندمدت تلقي شود و برگزاري جشنواره‌هاي عروسكي و آييني سنتي بستري مناسب براي تحقق اين هدف به نظر مي‌رسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون