• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3895 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۱ شهريور

روحاني برجام داخلي را كليد بزند

مساله ديگر در سياست داخلي اين است كه آقاي روحاني مي‌تواند وارد يك گفت‌وگو شود و به نوعي برجام داخلي را كليد بزند. او بايد از طرف مقابل بخواهد بيايند و فكر كنند و طرح جامعي ارايه دهد. اين مساله قابل اجرا است و دولت نبايد وارد فاز دعوا و سرشاخ شدن شود. بايد با شوراي نگهبان بنشينند و با يك گفت‌وگوي سالم و منطقي يك راه‌حل ملي براي مسائل سياست داخلي پيدا كنند.
ايرادي ندارد كه بزرگان دو جناح كشور بنشينند و با هم صحبت كنند. منطق شوراي نگهبان اين است كه چون بحث‌هاي شورا با آبروي افراد سر و كار دارد بايد مخفيانه باشد. با اين منطق دولت هم نبايد با هيچ كس درباره اهدافش مشورت كند در حالي كه آقاي روحاني مثلا در انتخابات وزرا و مشورت با ديگران عاقلانه عمل كرد و انتظار اين است كه اين مشي عاقلانه ادامه پيدا كند.
اين توانمندي در آقاي روحاني و بزرگان اصولگرا وجود دارد كه يك جمع 20 تا 30 نفره از بزرگان و ريش‌سفيدان دو جناح تشكيل دهند و ببينند براي انتخابات مجلس و ساير امور سياست داخلي چه كاري بهتر است.
به هرحال مساله برجام داخلي و نظارت استصوابي شوراي نگهبان بسيار مهم هستند كه بايد حل شوند. ما در مجلس ششم به نتيجه نرسيديم و لوايح دوقلوي دولت اصلاحات به خصوص اصلاح قانون انتخابات هم به نتيجه نرسيد و در بر همان پاشنه چرخيد، تا جايي كه مردم در انتخابات اخير خبرگان، رييس و اعضاي پرنفوذ آن را حذف كردند چرا كه آقايان سعي نكردند حرف مردم را درست درك كنند.
آقاي روحاني اگر مي‌خواهد گام جدي بردارد، بايد بتواند با گفت‌وگو نظارت استصوابي و سليقه‌اي برخورد كردن را حل كند و مثلا در تعيين هيات نظارت مركزي تلاش شود افراد موجهي كه بي‌طرف هستند مثل امثال آقاي ناطق‌نوري كه از آنها در كشور كم نداريم، استفاده شود تا اين‌ افراد بنشينند و سياستگذاري درستي كنند كه نظارت يكطرفه نباشد.
اگر آقاي روحاني بتواند در اين دولت بحث برجام داخلي بر مبناي گفت‌وگو را به سرانجام برساند، كار بزرگي انجام داده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون