• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3898 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۴ شهريور

گام بلند مركل براي صدراعظمي 16ساله

روزشمار انتخابات آلمان آغاز شده است. كمتر از 20 روز ديگر به برگزاري انتخابات سراسري در اين كشور باقي مانده و تنور رقابت‌هاي انتخاباتي بيش از هر زمان ديگري گرم شده است. احزاب مختلف تلاش مي‌كنند تا گروه‌هاي مختلف از مردم را به سمت خود جذب كنند و رقبا نيز از هرگونه اقدام و حرفي عليه يكديگر كوتاهي نمي‌كنند. اما يكشنبه شب دو رقيب اصلي در اين انتخابات رودرروي هم قرار گرفتند. آنگلا مركل، صدراعظم آلمان و مارتين شولتز، رييس سابق اتحاديه اروپا دو نامزد اصلي اين رقابت‌ها هستند كه يكي قصد دارد تا چهارسال ديگر زمام امور را در دست داشته باشد و ديگري مي‌خواهد با يك شگفتي به عرصه سياست باز گردد. مناظره تلويزيوني دو رقيب بسيار داغ و نفسگير بود. شولتز سخت‌ترين انتقادها را عليه مركل انجام داد و مركل نيز سعي كرد با دفاع از عملكرد خود شانس را براي حفظ صدراعظمي آلمان افزايش دهد. نظرسنجي‌هاي پس از مناظره نيز نشان مي‌دهد كه مركل توانسته به اين مهم تا حد زيادي دست پيدا كند. تماشاگراني كه يكشنبه شب پاي تلويزيون‌هاي خود نشسته بودند تا مناظره دو رقيب را مشاهده كنند، در نهايت اعلام كردند كه مركل عملكرد بهتري را در مناظره از خود به نمايش گذاشته است. طبق آمار حدود 50 درصد تماشاگران تلويزيوني عنوان كردند كه حرف‌هاي آنگلا مركل از اعتبار بالاتري نسبت به شولتز برخوردار بوده است و در طرف مقابل تنها 29 درصد از سخنان شولتز حمايت كردند. به گزارش رويترز، مركل در اين مناظره توانسته اعتبار بيشتري نسبت به گذشته پيدا كند و نمرات بالاتري را در موضوعات مختلف به دست آورد. گفتني است يكشنبه شب دو نامزد اصلي انتخابات سراسري آلمان بيش از 90دقيقه به سوالاتي مربوط به مهاجرت، بازنشستگي، سياست خارجي و صنعت پاسخ دادند. شايد بتوان تصميم آنگلا مركل در حوزه پذيرش مهاجرين را يكي از بحث برانگيز‌ترين مباحث حال حاضر دانست كه مي‌تواند عليه او مطرح كرد. مركل سال 2015 تصميم گرفت كه مرزهاي آلمان را براي مهاجرين سوري باز كند، آنگلا مركل از اين تصميم خود حمايت كرد و آن را كاملا صحيح دانست. شولتز اما آنگلا مركل را محكوم به اين كرد كه نتوانسته بحران را مديريت كند و هماهنگي در اروپا براي واكنش بهتر در اين حوزه ايجاد كند. شولتز كه اكنون رهبري حزب سوسيال دموكرات را برعهده دارد، گفت: اين بحران مي‌توانست با ورود همسايگان اروپايي بهتر حل شود. وي افزود كه سياست‌هاي اتحاديه اروپا به گونه‌اي طراحي شده است كه كشورهايي مانند لهستان و مجارستان مسووليت بيشتري در خصوص كمك به حل و فصل بحران پناهجويان ايفا كنند. در مقابل مركل در پاسخ به اين موضوع مجبور به اندكي عقب‌نشيني از مواضع خود شد و گفت: ويكتور اوربان، نخست وزير مجارستان از همان ابتدا روشن كرد كه مايل به همكاري نيست. ما يك وضعيت بسيار دراماتيك داشتيم و آن زمان است كه شما بايد به عنوان يك صدراعظم تصميم‌گيري كنيد. به گزارش دويچه وله دو نامزد در مورد اينكه سياست آينده مهاجرتي آلمان چگونه بايد باشد نيز ديدگاه‌هاي متفاوتي داشتند. شولتز خواستار يك قانون مهاجرتي در اروپا شد كه از طريق بروكسل تامين مالي شود، در حالي كه مركل معتقد است كه بايد يك سياست مبتني بر آموزش مهارت به پناهجويان را به پيش برد كه از سوي دولت آلمان نيز مورد حمايت قرار گيرد. به نظر مي‌رسد طبق سياست مركل پناهجويان پس از دوره‌هاي آموزشي مي‌توانند جذب بازار كار شوند.
در حال حاضر روابط ميان آلمان و تركيه از جمله موضوعات مهم سياست خارجي آلمان بدل شده است كه اين موضوع در جريان مناظره به‌شدت مورد توجه قرار گرفت. مركل در مناظره اعلام كرد، اين واضح است كه تركيه نبايد عضو اتحاديه اروپا شود. شولتز نيز دقايقي بعد از سخنان مركل عنوان كرد كه اگر صدراعظم آلمان شود كليه مذاكرات عضويت تركيه در اتحاديه اروپا را متوقف خواهد كرد. گفتني است در حال حاضر با توجه به شرايط موجود روابط تركيه با اتحاديه اروپا، عملا مذاكراتي صورت نمي‌گيرد كه بخواهد متوقف شود. با اين وجود مركل به جاي مطرح كردن پايان مذاكرات اتحاديه اروپا با تركيه، خواهان تحميل محدوديت واقعي در حوزه اقتصادي عليه تركيه شد كه از جمله آن مي‌توان به محدوديت همكاري بانك سرمايه‌گذاري اروپا، كمك‌هاي اتحاديه اروپا و بانك جهاني و همچنين متوقف كردن مذاكرات توافقنامه گمركي تركيه با اتحاديه اروپا اشاره كرد كه مي‌تواند ميلياردها يورو در صادرات بالقوه تركيه به اتحاديه اروپا تاثيرگذار باشد.
اما از جمله مباحث مهم ديگر اين مناظره مسائل مربوط به آزمايش اتمي كره شمالي و رابطه با امريكا و شخص دونالد ترامپ بود. مارتين شولتز در خصوص آخرين آزمايش هسته‌اي و واكنش امريكا گفت: غير قابل پيش‌بيني بودن رييس‌جمهور امريكا دونالد ترامپ، او را تبديل به فردي كرده كه نمي‌تواند تهديدات كره شمالي را سركوب كند. اما مركل از اين فرصت به عنوان نشان دادن اعتبار جهاني آلمان استفاده كرد و گفت: او بلافاصله پس از آزمايش اتمي پيونگ يانگ با امانوئل ماكرون، رييس‌جمهور فرانسه صحبت كرده و پيامي مشترك در واكنش به اين موضوع صادر كردند. وي افزود، قصد دارد تا مذاكراتي را با ترامپ و رهبران روسيه، چين، ژاپن و كره جنوبي انجام دهد. مركل در ادامه با تاكيد بر اختلاف نظر با ترامپ در بسياري از مسائل گفت: بحران كره شمالي موضوعي نيست كه بتوان تنها با ايالات متحده آن را حل كرد. وي افزود، بايد به وضوح بيان كرد كه راه ديپلماتيك تنها راه‌حل صلح آميز براي حل اين بحران است. دو نامزد هرچند اختلافات نسبتا كمي در حوزه سياست خارجي داشتند اما تلاش كردند تا خود را به عنوان قهرمان در حوزه عدالت اجتماعي معرفي كنند. مركل در اين مناظره از ركورد ايجاد اشتغال خود دفاع و خاطرنشان كرد كه در 12 سال حضو خود به عنوان صدراعظم، تعداد افراد بيكار از 5 ميليون به 5/2 ميليون نفر كاهش يافته است. همچنين صدراعظم آلمان ادعاي شولتز مبني براينكه حزب متبوع او خواستار افزايش سن بازنشستگي تا 70 سالگي است را رد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون