• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3898 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۴ شهريور

توصيه‌هاي لحظات پاياني اوباما به ترامپ

در امريكا يك سنت خوب وجود دارد كه هر رييس‌جمهوري دفتر كار خود را ترك مي‌كند، نامه‌اي را روي ميز كار رييس‌جمهور در اتاق بيضي مي‌گذارد تا بخشي از نگراني‌ها و تجربيات خود را در اختيار رييس‌جمهور بعدي قرار دهد. باراك اوباما نيز از اين قاعده مستثني نبود و نامه‌اي را براي دونالد ترامپ نوشت و در آخرين لحظات حضور خود در دفتر بيضي آن را روي ميز كار رييس‌جمهور بعدي يعني دونالد ترامپ گذاشت. اما اين نامه كه ماه‌ها محتواي آن مخفيانه باقي مانده بود به صورت اتفاقي در اختيار سي‌ان‌ان قرار گرفت و آن را منتشر كرد.
باراك اوباما در اين نامه هرچند كه به دونالد ترامپ براي رسيدن به رياست‌جمهوري امريكا تبريك گفته است اما از رييس‌جمهور آينده خواست تا نهادها و سنت‌هاي دموكراتيك را حفظ كند و در راستاي حفظ نظم بين‌المللي از سوي امريكا قدم بردارد. در اين نامه به نقل از باراك اوباما آمده است: اين دفتر منحصر به فرد است؛ زيرا هيچگونه طرح روشن و مشخصي براي موفقيت در آن وجود ندارد، بنابراين من نمي‌دانم كه آيا مشاوره و توصيه‌هاي من براي موفقيت شما مفيد باشد يا خير، با اين حال اجازه دهيد چندين تجربه از 8 سال گذشته خودم را براي شما بازگو كنم. به گزارش سي‌ان‌ان اين نامه نگراني‌هاي يك رييس‌جمهور منتخب را برجسته مي‌كند كه وظيفه عظيم كار در داخل كشور و در سطح جهاني را پذيرفته است.
باراك اوباما به آقاي ترامپ كه يك ميلياردر ثروتمند به حساب مي‌آيد، نوشت: هر دوي ما به شيوه‌هاي مختلف از نعمت يك فرصت بزرگ برخورداريم. گفتني است آقاي ترامپ اين نامه را به بازديدكنندگان كاخ سفيد نشان داد كه يكي از افراد از آن عكس گرفته و يك نسخه از آن را به سي‌ان‌ان داده است؛ اما كاخ سفيد هنوز واكنشي به انتشار اين نامه نشان نداده است.
اين يك سنت براي روساي جمهوري است كه در حال خروج از دفتر هستند و نامه‌اي را به جانشين خود مي‌نويسند. هنگامي كه جورج بوش دفتر كار خود را پس از هشت سال ترك مي‌كرد به اوباما نوشت: اينجاست كه لحظات شكل مي‌گيرد. منتقدان خشمگين مي‌شوند و دوستان شما، شما را نااميد خواهند كرد. اما شما يك خداوند متعال خواهيد داشت كه شما را آرام مي‌كند، خانواده‌اي كه شما را دوست دارد و كشوري كه پشت شماست از جمله من.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون