• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3182 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ بهمن

شوراي خليج فارس خواستار مداخله شوراي امنيت در يمن شد

مقاومت انصارالله در صنعا

شبه‌جزيره عرب در دو راهي تعيين‌كننده‌اي قرار دارد. يمن يا بايد به توافقي داخلي برسد يا احتمالا با مداخله‌اي بين‌المللي مواجه خواهد شد كه چه بسا شرايط در اين كشور را بغرنج‌تر كند.
در حالي كه تسلط جنبش انصارالله يمن بر مراكز قدرت يمن با مخالفت برخي گروه‌هاي داخلي روبه‌رو است و مذاكرات درباره تشكيل شوراي پنج نفره رياست‌جمهوري شكست خورده و در نتيجه بحران قدرت در صنعا ادامه دارد، اكنون اين كشور با بيانيه شوراي همكاري خليج فارس و قطعنامه شوراي امنيت در آستانه يك مداخله بين‌المللي قرار دارد.
جنبش انصارالله بيانيه شوراي خليج‌فارس را رد كرده است و از مواضع اين گروه به نظر مي‌رسد كه حوثي‌ها در برابر مداخله بين‌المللي نيز مقاومت خواهند كرد. اما از سوي ديگر فقدان دولت در صنعا، يمن را در آستانه فروپاشي قرار داده است. جنوب يمن ناقوس جدايي را بلندتر مي‌نوازد و القاعده پيشروي خود را سرعت بخشيده است.
موضوع اين است كه اختلاف منافع ميان گروه‌هاي داخلي يمني، با نگراني‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي درباره تغيير در اين كشور همراه شده است. به عبارت ديگر جنگ قدرت ميان گروه‌هاي سياسي كه از اختلافات قومي و مذهبي نيز رنج مي‌برند، مزيد بر علت شده است كه بازيگران منطقه‌اي و بين‌المللي كه احتمال مي‌دهند تغيير در يمن موقعيت آنها در اين كشور را متزلزل كند، درصدد فراهم كردن زمينه براي مداخله بين‌المللي برآيند. در يك هفته اخير به دنبال تعطيلي مراكز ديپلماتيك غربي، كشورهاي حاشيه خليج فارس تا تركيه نيز اقدام به بستن سفارت‌هاي خود در صنعا كرده‌اند.
محمد عبد السلام، سخنگوي انصار‌الله تاكيد دارد مردم يمن به خوبي مي‌دانند كه اين كشورها فقط به دنبال حفظ منافع سياسي خود در يمن هستند و هرگز به فكر منافع مردم يمن نيستند. سخنگوي انصار‌الله در واكنش به بيانيه شوراي خليج فارس گفت: «مردم يمن ادعاهاي غيرواقعي و دروغين را براي حمايت از خود هرگز نمي‌پذيرند چون مردم يمن در چند دهه گذشته در فقر، بيكاري و نااميدي زندگي مي‌كنند در حالي كه در اطراف يمن ثروتمند‌ترين كشورها قرار دارند». سخنگوي انصار‌الله اظهار داشت: متاسفانه كارگران يمني در برخي كشورهاي همجوار حتي از كمترين حقوقي كه در اختيار كارگران كشورهاي شرق آسيا و غيره قرار مي‌گيرد، محرومند. عبدالسلام در ادامه تاكيد كرد: آيا علل همه اين بي‌عدالتي‌ها ضد مردم يمن بيانيه قانون اساسي جديد اين كشور است؟ وي مي‌گويد: نبايد فراموش كنيم كه سفارتخانه‌هاي خارجي براي حفظ منافع كشورهاي خود فعاليت مي‌كنند نه براي حفظ منافع مردم يمن.
لازم به ذكر است وزراي خارجه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس روز شنبه در بيانيه‌اي از شوراي امنيت درخواست مداخله نظامي در يمن كرده‌اند. در اين نشست كه به رياست خالد بن محمد العطيه، وزير خارجه قطر در رياض برگزار شد كشورهاي عضو صدور قطعنامه‌اي براساس بند هفتم منشور سازمان ملل (كه در آن اقدام نظامي مجاز است) از سوي شوراي امنيت خواستار اقداماتي عليه گروه انصارالله يمن شدند. در بيانيه اين شورا از جمله آمده است؛ امنيت يمن جزيي از امنيت ملي دولت‌هاي عضو شوراي همكاري خليج فارس است و اين شورا تدابير لازم براي حمايت از آرامش و امنيت يمن را اتخاذ خواهد كرد.
تحليلگران بر اين باورند به نظر مي‌رسد شوراي خليج‌فارس كه تغيير در يمن را به منزله افتادن يك دومينو قلمداد مي‌كنند، درصدد ترغيب شوراي امنيت سازمان ملل هستند كه با مقابله با انصارلله در يمن، وضع موجود در اين كشور را حفظ كنند. از اين‌رو اقدامات انصارلله را تهديدي براي صلح و امنيت بين‌المللي معرفي مي‌كنند.
بر اساس گزارش‌ها از راهروهاي شوراي امنيت سازمان خبر مي‌رسد پيش‌نويس قطعنامه‌اي روي ميز اين شورا قرار دارد كه در آن از گروه انصارالله يمن خواسته شده تا با واگذاري قدرت، تحويل موسسات دولتي و آزادي بازداشت‌شدگان، به مذاكرات بازگردد. در اين پيش نويس قطعنامه از نيروهاي انصارالله خواسته مي‌شود تا با حسن نيت در مذاكرات صلح كه با نظارت جمال بن عمر فرستاده ويژه سازمان ملل به يمن برگزار مي‌شود، شركت كند. بنا به گزارش خبرگزاري فرانسه در پيش‌نويس اين قطعنامه همچنين شوراي امنيت آمادگي خود را براي اتخاذ تدابير بيشتر عليه انصارالله كه به معناي اعمال تحريم خواهد بود، اعلام كرده است. پيش از اين نيز شوراي امنيت در قطعنامه‌هاي سابق بارها به تحريم عليه گروه انصارالله تهديد كرده بود.
يادآوري مي‌شود حوثي‌ها اواخر ژانويه سال جاري (۲۰۱۵) به دنبال انتشار پيش نويس قانون اساسي يمن كه آنها مخالف آن بودند با تجمع در مقابل كاخ رياست‌جمهوري يمن، خواستار استعفاي عبد ربه منصور هادي، رييس‌جمهور اين كشور شدند. پس از استعفاي رييس‌جمهور و نخست‌وزير يمن، آنها سپس پارلمان يمن را منحل كردند. از آن زمان حوثي‌ها كنترل قدرت در يمن را در دست گرفته‌اند و در حال توسعه حاكميت خود بر يمن هستند.
به موازات تسلط حوثي‌ها بر اركان قدرت در صنعا، گروه انصار الشريعه، شاخه يمني القاعده، نيز در حال گسترش قلمرو نفوذ و تسلط خود در جنوب يمن است. اين گروه پنجشنبه گذشته مصادف با 12 فوريه كنترل يك پادگان نظامي را در جنوب يمن در دست گرفت. اين پادگان در استان جنوبي شبوه قرار دارد كه تيپ ۱۹ پياده‌نظام ارتش يمن در آن مستقر بود.
بان كي مون، دبيركل سازمان ملل متحد كه هفته گذشته به رياض سفر كرده بود، از احتمال فروپاشي يمن و بروز جنگ داخلي در اين كشور فقير ابراز نگراني كرد. بان كي مون در بازگشت به نيويورك گفت: «يمن در مقابل ديدگان ما در حال فروپاشي است. ما نمي‌توانيم به سادگي كناري ايستاده و شاهد اين ماجرا باشيم.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون