• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3182 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ بهمن

به دنبال كشته شدن يكي از شيوخ سرشناس عشاير سني رخ داد

تعليق حضور نمايندگان سني در پارلمان عراق

 

نخستين چالش سياسي حيدر عبادي، نخست‌وزير عراق در حال شكل‌گيري است. ربوده شدن يكي از شيوخ سرشناس عشاير سني به همراه محافظان و پسرش و سپس كشته شدن آنها توسط يك گروه شبه نظامي باعث خشم سياستمداران سني در اين كشور شده و در ساختار بندخورده عراق زلزله ايجاد كرده است و بيم آن مي‌رود تغيير روند آشتي ملي در عراق، موجب عميق شدن بي‌اعتمادي فرقه‌اي و تهديد اتحاد نسبي شكل گرفته در راس حكومت عراق شود.
بحران زماني كليد خورد كه سياستمداران سني در نخستين واكنش خود به كشته شدن شيخ قاسم جنابي و همراهانش، تصميم گرفتند، فعاليت‌هاي پارلماني خود را تعطيل كنند و در سر كار خود حاضر نشوند. آنها دولت عراق را مقصر مي‌دانند و مدعي‌اند بغداد در خصوص شبه‌نظاميان شيعه موضع مشخصي اتخاذ نكرده و براي آنها مصونيت قايل شده است.
 اين تصميم پس از نشست رهبران ائتلاف نيروهاي ملي عراق كه همه احزاب و جريان‌هاي عرب سني را دربرمي‌گيرد و ائتلاف ليبرال وطنيه به رهبري اياد علاوي در منزل سليم جبوري، رييس پارلمان عراق اتخاذ شد. برخي ديگر از چهره‌هاي ليبرال عراق نيز در اين نشست حضور داشتند و شركت كنندگان پس از چند ساعت مذاكره تصميم گرفتند فعاليت‌هاي پارلماني خود را به طور كامل به حالت تعليق درآورند.  به باور ناظران، اين اقدام در واقع مرحله اول فشار به حيدرعبادي، نخست‌وزير عراق محسوب مي‌شود. رييس پارلمان عراق اعلام كرده‌ است كه وزراي سني كابينه و نيز اسامه نجيفي و اياد علاوي، معاونان رييس‌جمهور، صالح مطلك، معاون نخست‌وزير و خود سليم جبوري، رييس پارلمان نيز به جمع معترضان پيوسته‌اند و فعاليت‌هاي خود را به حالت تعليق درآورده‌اند. بنا به گفته يك منبع نزديك به تحريم كنندگان، آنها منتظر نتايج ديدار قريب الوقوع نخست‌وزير، رييس‌جمهور و رييس پارلمان هستند. فراكسيون‌هاي سني عرب خواهان موضع صريح نخست‌وزير عليه شبه نظاميان شيعه هستند و اينكه عبادي بايد با ذكر نام برخي فرماندهان نيروهاي داوطلب مردمي، آنها را به اقدامات تروريستي محكوم كند.
با اين حال بيم آن مي‌رود اين حركت سني‌هاي دولت عراق ضربه‌اي مهلك به دولت فراگير و نخست‌وزير آن حيدر عبادي باشد كه از شروع دوران نخست‌وزيري خود سعي داشته است همواره اتحاد ميان احزاب و گروه‌هاي مختلف در عراق را حفظ كند. مقام‌هاي عراقي و بين‌المللي معتقدند كه براي مبارزه با داعش اتحاد ميان گروه‌هاي سياسي در عراق واجب است اما سني‌ها معتقدند كه طي ماه‌هاي گذشته وعده‌هاي زيادي شنيده‌اند اما كمتر عمل ديده‌اند. رعد آل دل‌هاكي، يكي از نمايندگان سني مجلس عراق در سخناني گفت: گلوله‌اي كه به سينه شيخ قاسم اصابت كرد در قلب آشتي ملي عراق نشست. وي همچنين افزود: كلمات زيبا به كار برده مي‌شود اما وعده‌ها اجرا نمي‌شوند.
گفتني است پس از هجوم نيروهاي داعش به اين كشور و فروپاشي ارتش عراق، دولت مجبور شد تا براي تامين امنيت و بازسازي مجدد ارتش روي شبه‌نظاميان شيعه عراقي تكيه كند و با حمايت‌هايي كه از اين نيروها صورت گرفت آنها توانستند از سقوط پايتخت جلوگيري كنند. اما اين افراد رفته رفته از سوي سني‌ها با اتهام‌هايي از جمله كشتار سني‌ها در برخي مناطق مواجه شدند و حالا اين موضوع تبديل به چالشي براي دولت عراق شده است و قتل روز پنجشنبه در بغداد اين بهانه را به دست احزاب سني داده است تا بر دولت فشاري مجدد وارد كنند تا نيروهاي شبه نظامي شيعه را در عراق تضعيف كند. حال بايد ديد در نخستين چالش سياسي جدي كه حيدر عبادي، نخست‌وزير عراق با آن مواجه شده است چگونه برخورد خواهد كرد و اينaكه چگونه مي‌تواند از شكاف سياسي كه دوباره پس از چند ماه در ميان گروه‌ها و احزاب به وجود آمده به سلامت خارج شود.
يادآوري
روز پنجشنبه شبه‌نظاميان ناشناس در يك عمليات كمين در حومه بغداد قاسم سويدان جنابي، يكي از رهبران سرشناس عشاير عراقي به همراه فرزند و هشت تن از محافظانش را دستگير كردند و سپس به قتل رساندند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون