• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3182 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ بهمن

سلسله‌رايزني تلفني آتش‌باري در دبال تسوه را متوقف كرد

اولين شب آرامش در شرق اوكراين

همه شواهد و خبرها از شرق اوكراين تاكنون حاكي از آن است كه در نهايت تلاش‌هاي ديپلماتيك به بار نشسته و طبق آخرين گزارش‌ها آتش‌بس فراگير در اوكراين برقرار شده است. اگر چه بايد از آتش بس با عنوان شكننده ياد كرد اما اميدها را براي پايان بحران از طريق راهكاري ديپلماتيك افزايش داده است.
با آنكه راست‌هاي افراطي در كي يف قبلا از عمليات خودسرانه خود در شرق خبر داده بودند اما پترو پروشنكو، رييس‌جمهور اوكراين در يك نطق تلويزيوني از نيروهاي ارتش كشور خواست تا به توافق مينسك پايبند باشند. خبرنگار رويترز گزارش داده است كه در شهر دونتسك نيز اندكي پس از فرارسيدن نيمه‌شب، به يكباره تبادل آتش ميان نيروهاي دولتي و جدايي‌طلبان هوادار روسيه قطع شد.
سران كشورهاي روسيه، اوكراين، آلمان و فرانسه روز پنجشنبه در نشست مينسك برسر استقرار آتش‌بس پايدار در شرق اوكراين به توافق رسيدند. در چارچوب اين توافق قرار شد يك منطقه بي‌طرف ميان ارتش اوكراين و جدايي‌‌طلبان ايجاد شود، نيروهاي توپخانه منطقه را ترك كنند و زندانيان دو طرف مبادله شوند. با اين حال ادوارد باسورين، يكي از مقامات بلندپايه جدايي‌طلبان، مدعي آن شده بود كه نيروهاي ارتش اوكراين در شماري از نقاط از جمله فرودگاه دونتسك به روي نيروهاي شورشي آتش گشوده‌اند. از سوي ديگر شوراي ملي امنيت اوكراين در شهر كي‌يف نيز از نقض آتش‌بس توسط شورشيان در ۹۰ دقيقه ابتدايي برقراري آتش‌بس خبر داده بود. اما فعلا طبق توافق مينسك، آتش‌بس از ساعت ۱۲ شامگاه شنبه (۱۴ فوريه/ به وقت محلي) اجرايي شده است. پاول كليم‌كين، وزير خارجه اوكراين، گفته است كه دولت اين كشور تمام تلاش خود را براي ثبات آتش‌بس به كار خواهد بست.
نگراني‌ها از شكست توافقات مينسك، روز شنبه حتي فرانسوا اولاند، رييس‌جمهور فرانسه و آنجلا مركل، صدراعظم آلمان را به پاي مذاكره تلفني با پترو پروشنكو و ولاديمير پوتين، روساي جمهور اوكراين و روسيه كشاند و آنها قويا از طرفين خواستند تا به توافق مينسك پايبند بمانند. باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا، نيز در گفت‌وگوي تلفني با پروشنكو نگراني خود را نسبت به وضعيت متشنج در دبال تسوه ابراز كرد.
اين شهر كوچك از نظر جغرافيايي ميان دونتسك و لوهانسك، دو پايگاه مهم جدايي‌طلبان قرار دارد و يكي از شاهراه‌هاي حمل و نقل به شمار مي‌رود. در آغاز درگيري‌ها در شرق اوكراين حدود ۲۵ هزار نفر در دبال‌تسوه زندگي مي‌كردند، اما اكنون مشخص نيست كه چه تعداد همچنان در اين شهر ساكن هستند.
گفته مي‌شود دولت روسيه همزمان با آغاز آتش‌بس ۱۴ كاميون حاوي كمك‌هاي انسان‌دوستانه روانه اوكراين كرده است. اين كمك‌ها كه بيش‌ از همه شامل مواد غذايي و كتاب‌هاي درسي مدارس بوده‌اند، در شهر‌هاي دونتسك و لوهانسك توزيع شده‌اند. نزديك به ۴۰۰ نيروي امدادگر روس نيز همراه با اين كاروان از مرز اوكراين گذر كرده‌اند. به گفته يكي از مقام‌هاي شورشي، در ميان امدادگران چندين روان‌شناس و پزشك نيز براي كمك به مردم مناطق درگير حضور داشته‌اند. اين در حالي است كه دولت اوكراين از ارسال كمك‌هاي انسان‌دوستانه روسيه به مناطق تحت تسلط جدايي‌طلبان ابراز نارضايتي مي‌كند و آن را نشاني از عدم بي‌طرفي روسيه مي‌داند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون