• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3182 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ بهمن

دو حمله مسلحانه پي در پي دانمارك را به حالت فوق‌العاده برد

كپنهاگ در شوك و هراس

پس از تحولات پاريس پايتخت فرانسه در ژانويه، دانمارك از جمله كشورهايي بود كه با ظن به وقوع حملات تروريستي تدابير امنيتي در اين كشور را تشديد كرد. اكنون خبر مي‌رسد دانمارك با آغاز هفته در نيمه فوريه شاهد سلسله حملات مسلحانه بوده و حمله به يك نشست در كافه رستوراني و تيراندازي در نزديكي كنيسه ‌يهوديان در كپنهاگ دو كشته و پنج مجروح بر جا گذاشته است. پس از اين تيراندازي‌ها دانمارك در سطح هشدار قرار دارد و هلي‌كوپترهاي پليس در آسمان منطقه به پرواز درآمدند و كپنهاگ در محاصره پليس قرار گرفته است.
اين نگراني‌ها زماني افزايش يافت كه هنوز خبر حمله به يك ميتينگ سياسي در كافه‌اي در شهر كپنهاگ در سرخط خبرها قرار داشت كه، خبر رسيد در جريان تبادل آتش در يك ايستگاه مترو نزديك يك كنيسه، يك تن كشته و دو نيروي پليس مجروح شده‌اند.
هنوز اطلاعاتي درباره اين دو حمله منتشر نشده است پليس پس از دومين حمله گفت: «هنوز متاسفانه نمي‌دانيم كه آيا بين دو حمله ارتباطي وجود دارد يا خير كه البته به نظر مي‌رسد، باشد. اما اطلاعات بيشتري دراين‌باره نمي‌توانيم ارايه دهيم.»
 اما مقامات كپنهاگ دو حمله را تروريستي خوانده و برخي گزارش‌ها حاكي از آن است كه درگيري در ايستگاه مترو به موازات حمله به كافه شهر رخ داده و فرد كشته شده مظنون به همكاري با عوامل يا عامل حمله دوم بود.
قبل از آن نيز حمله مسلحانه به كافه‌اي كه محل برگزاري نشستي درباره آزادي بيان بود، مرگ يك تن را در پي داشت. در جريان اين حمله، سه نيروي پليس نيز مجروح شدند. پليس مي‌گويد كه اين حمله توسط دو نفر صورت گرفته و تصوير يكي از اين افراد نيز پس از شناسايي منتشر شده است. فرانسوا زيمره، سفير فرانسه در دانمارك و لارس ويلكس، هنرمند جنجالي سوئدي كه پيش‌تر كاريكاتورهايي موهن از پيامبر اسلام كشيده بود از حاضران در اين نشست بودند.
پليس دانمارك از آغاز عملياتي گسترده براي يافتن عاملان اين حملات خبر داده و به شهروندان پايتخت هشدار داده كه از تردد در بخش مركزي كپنهاگ خودداري كنند. اگر چه به يقين گفته مي‌شود عامل احتمالي حملات كپنهاگ توسط پليس كشته شده است. پليس مي‌گويد: او همان مردي است كه در نزديكي ايستگاه مترو كشته شد. فرد مظنون اهل شمال آفريقا و با يك متر و 85 سانتي متر قد عنوان شده ولي جزييات بيشتري درباره هويت او اعلام نشده است.  با اين حال كپنهاگ، پايتخت دانمارك همچنان در شوك و هراس ناشي از حملات و تيراندازي‌هاي پياپي در شبانه‌روز گذشته قرار دارد.

واكنش‌ها
هله تورينگ اشميت، نخست‌وزير دانمارك در واكنش به اين حملات آن را يك خشونت حقيرانه، يك سوء قصد سياسي و عمل تروريستي خواند.
فرانسه كه خود حدود يك ماه پيش قرباني حملات مشابهي بود اين حملات را محكوم كرده و برنارد كزنوو، وزير كشور فرانسه اعلام كرده كه به زودي به دانمارك خواهد رفت.  
امريكا هم ضمن محكوم كردن اين حملات براي كمك به دانمارك در اين زمينه اعلام آمادگي كرده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون