• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3925 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۸ مهر

حيدري دستمزد 400 ميليوني مشاور هنري خود را تكذيب كرد

بودجه جشنواره فجر؛ از اعلام تا تكذيب

الهام نداف

 

حواشي بودجه دو جشنواره ملي و جهاني فيلم فجر تا جايي پيش رفت كه بالاخره محمد حيدري، دبير بخش ملي اين جشنواره، سكوت خود را شكست و توضيحاتي درباره شايعه دستمزد 400 ميليون توماني مشاور هنري خود ارايه كرد.
بر اساس توضيحات دبير جشنواره سي و پنجم، مشاور هنري دبير جشنواره فجر كه رسانه‌ها از آوردن نام او خودداري مي‌كردند، براي شش ماه حضور در اين رويداد سينمايي، هر ماه يك صدم 400 ميليون تومان را به عنوان دستمزد دريافت كرده است: «متاسفانه در گزارش منتشر شده مواردي از جمله پرداخت حق الزحمه ۴۰۰ ميليون توماني به مشاور محترم هنري دبير جشنواره اشاره شده كه كذب محض است.
ضمن تقدير از تلاش‌هاي ارزشمند جميع هنرمندان كه به رونق و اثرگذاري جشنواره ياد شده كمك كردند، اعلام مي‌كنم به آن هنرمند شاخص حسب وظيفه و نه درخواست ايشان براي مدت ۶ ماه تلاش و حضور موثر، هر ماه حدود يك صدم عددي كه به ناروا در اين گزارش آن رسانه آمده، پرداخت شده است. »
اين اما تنها واكنش برگزاركنندگان جشنواره فجر به اعلام بودجه‌ اين رخداد هنري نبود. علاوه بر حيدري، عليرضا تابش يكي از اعضاي شوراي سياستگذاري جشنواره سي‌و‌ششم فجر نيز در گفت‌وگو با ميزان تاكيد كرده اظهارنظر در خصوص مسائل مالي جشنواره بايد به دور از احساسات و در فضايي كاملا حرفه‌اي و تخصصي صورت گيرد. او ميان صحبت‌هاي خود از نخستين جلسه شوراي سياستگذاري جشنواره با رييس سازمان سينمايي و تمايل محمدمهدي حيدري به موضع‌گيري‌هاي شفاف درباره بودجه جشنواره‌ها خبر داده است. با اين همه تابش با دفاع از عملكرد برگزاركنندگان جشنواره سي و پنجم، شأن اين رويداد سينمايي را بالاتر از دامن زدن به اخبار كذب مي‌داند: «حضور شخصيت‌هاي مهم سينمايي در تمامي جشنواره‌هاي معتبر دنيا، نه‌تنها قبيح نيست بلكه امريست رايج. مگر نه اين است كه جشنواره فجر همواره طي اين سال‌ها هنرمندان را مورد تقدير قرار داده است؟ چگونه است كه وقتي در دوره‌اي يكي از همين هنرمندان به دست اندركاران اين رويداد مشورت داده است به يكباره، هجمه‌هاي غيراخلاقي و ارقام اثبات و تاييد نشده مطرح مي‌شود؟ لطفا با احتياط قضاوت كنيم و اگر هم قضاوت مي‌كنيم، سعي كنيم داوري مان شتاب زده نباشد تا مبادا فضاي سينماي ايران، دستخوش آلودگي شود. »شفاف‌سازي در خصوص بودجه جشنواره فجر اما در روزهاي اخير عباس صالحي، وزير ارشاد را هم بر آن داشت تا موضع خودش را در اين باره اعلام كند: «مردم حق‌شان است در جريان بودجه‌ها و هزينه‌ها باشند و همين باعث مي‌شود ما يك ناظر بيروني در زمينه‌هاي فساد داشته باشيم تا هرگونه اشتباه احتمالي را كاهش دهيم. هر رويدادي چه كوچك و چه بزرگ بايد هزينه‌هايش مشخص باشد و به مردم عرضه شود. شهروندان جامعه حق دارند، بدانند پولي كه از آنها به عنوان ماليات گرفته مي‌شود يا از پول نفت هزينه مي‌شود چگونه و كجا مصرف مي‌شود.»
رقم بودجه جشنواره فيلم فجر را نخستين بار سامانه دسترسي آزاد به اطلاعات اعلام كرد. بر اساس گزارش ارايه شده بودجه سي‌وپنجمين دوره جشنواره فيلم فجر در بخش ملي بيش از ۱۱‌ ميليارد تومان و در بخش جهاني بيش از هشت‌ ميليارد تومان بوده است. اما رقم دقيق هزينه‌هاي جشنواره فجر به تفكيك در بخش ملي ١١ميليارد و ۶۷۱‌ ميليون‌ و ۴۹۹‌ هزار و ۹۷۳ تومان و هزينه و در بخش جهاني نيز هشت‌‌ ميليارد و ٤٢٥ ميليون ‌و ۷۱۳‌ هزار و ۹۴۳ تومان اعلام شد. با اعلام دقيق بودجه اين دو جشنواره انتظار مي‌رود سازمان سينمايي در ادامه سياست‌ شفاف‌سازي خود، هزينه جشنواره‌هايي چون سينماحقيقت، فيلم كوتاه و كودك را به تفكيك اعلام كند. اين رويدادها نيز مانند جشنواره فجر با بودجه اين سازمان برگزار مي‌شوند و با استناد به صحبت‌هاي وزير ارشاد به نوعي با پول مردم به ثمر مي‌رسند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون