• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3925 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۸ مهر

برنامه‌هاي هشتادمين سال تاسيس كتابخانه ملي تشريح شد

درخشش نام بنيانگذاركتابخانه ملي

ندا آل‌طيب

 

هرچند مدت‌هاست تصاوير سيد محمد خاتمي از مراكز دولتي جمع‌آوري شده است اما مسوولان كتابخانه ملي هر فرصتي را مغتنم مي‌شمارند تا از نام اين مرد به نيكي ياد كنند.
اشرف بروجردي، رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي، دوره مديريت سيد محمد خاتمي را در اين مركز دوره طلايي اين نهاد مي‌داند و غلامرضا اميرخاني، معاون اين سازمان نيز تاكيد دارد كه نام سيدمحمد خاتمي تا ابد بر شاهرگ كتابخانه ملي ايران مي‌درخشد. بيست سال از زماني كه سيد محمد خاتمي صندلي رياست كتابخانه ملي را ترك كرد مي‌گذرد، روزگاري كه از آن به عنوان دوره‌اي درخشان ياد مي‌شود چراكه رييس دولت اصلاحات پيش از اينكه به عنوان رييس‌جمهوري محبوب شناخته شود، مرد فرهنگ و هنر بود و از سال 71 تا 76 روزهاي پرشوري را در كتابخانه ملي كه آن زمان در مركز شهر قرار داشت، رقم زده بود. خاتمي سال‌ها بعد زماني كه در گير و‌دار سنگين‌ترين مسووليت‌هاي سياسي قرار گرفته بود، خود نيز از روزگار حضورش در كتابخانه ملي به نيكي و با حسرت ياد مي‌كرد و اين گونه مردي كه دغدغه فرهنگ و هنر داشت، دلتنگ روزهاي آرامشش در مكان محبوب هميشگي‌اش بود. جلسه رونمايي از نشان و پوستر برنامه‌هاي ويژه هشتادمين سالگرد تاسيس كتابخانه ملي نيز فرصتي شد تا بار ديگر از كوشش‌هاي مرد حذف نشدني عرصه فرهنگ تقدير شود.  پيش از اين اشرف بروجردي در نخستين نشست خبري خود  از سيد محمد خاتمي، رييس پيشين اين مركز به نيكي ياد كرده و دوره مديريت او را دوره طلايي فعاليت كتابخانه ملي قلمداد كرده بود و نشست ديروز نيز فرصتي شد تا اميرخاني نيز تلاش‌هاي خاتمي در احداث ساختمان براي كتابخانه ملي را يادآوري كند: «بخش احداث ساختمان براي كتابخانه ملي در دوره رياست سيدمحمد خاتمي پايه‌گذاري شد و اتمام و بهره‌برداري اين پروژه نيز در دوره رياست‌جمهوري او بود به همين دليل نام سيدمحمد خاتمي تا ابد بر شاهرگ كتابخانه ملي ايران مي‌درخشد.»
او البته از هاشمي‌رفسنجاني نيز ياد كرد كه به عنوان چهره‌اي مهم توجه خاصي به كتابخانه ملي نشان مي‌داده است: «علاوه بر اينها در اين 80 سال افرادي در كتابخانه ملي همكاري داشتند كه نام‌شان مايه مباهات است. مرحوم ايرج افشار كمتر از يك سال در دهه 40 مديريت اين سازمان را برعهده داشت ولي در همين مدت كوتاه كتابشناسي ملي ايران را بنيانگذاري كرد و سنگ بناي بخش ايرانشناسي را گذاشت. همه مديران كتابخانه ملي صرف نظر از دوره‌هاي كاري كوتاه و بلندمدت منشأ خير و خدمت بودند.»به گزارش ايلنا، اميرخاني گريز ديگري هم به گذشته زد و درباره تاسيس ساختماني جديد در سازمان اسناد سخن گفت: «وقتي صحبت از انتقال كتابخانه ملي و تاسيس يك ساختمان جديد براي آن به ميان آمد، شايد فكر نمي‌كرديم پروژه مذكور تنها طي هشت سال به بهره‌برداري برسد. با توجه به نمونه مشابه پروژه‌هاي بزرگ در كشور مثل مصلي نگراني‌هايي داشتيم اما حالا كه نگاه مي‌كنيم، محتويات و كاركرد اين ساختمان احداث چنين بنايي جاي خوشحالي و اميدواري دارد.»او از يك افسوس قديمي هم سخن گفت؛ اينكه نام‌ها را جابه‌جا مي‌كنيم و در نگهداري سابقه‌ خوب افراد امانتدار نيستيم: «در اين 80 سال افراد بسياري براي اين سازمان زحمت كشيدند ولي متاسفانه سابقه‌ها را خوب نگه نمي‌داريم. اسامي را تغيير مي‌دهيم؛ موسسات را در هم ادغام يا منحل مي‌كنيم و... به همين دلايل است كه دچار مشكل هويت مي‌شويم.»اميرخاني از عمر كوتاه موسسات مطبوعاتي و نشريات در ايران ابراز تاسف كرد و پيشينه راه‌اندازي كتابخانه ملي را يادآوري كرد كه وقتي در سال 1316 ساخته شد، ذهنيتي از كاركرد يك كتابخانه ملي وجود نداشت ولي همين نگاه سنگ بنايي شد كه طي 80 سال تكميل شود. او همان‌گونه كه از هاشمي و خاتمي ياد كرد، از توجه ويژه حسن روحاني به كتابخانه ملي نيز سخن گفت: «ما نيز به تناسب سعي كرديم اين مكان صرفا محلي براي مطالعه و تحقيق نباشد و محلي شده براي گردهمايي بزرگان و نخبگان كشور.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون