• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3931 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۵ مهر

خبر كوتاه

انتشار فراخوان سومين جايزه محمود استادمحمد

موسسه فرهنگي و هنري بنياد استادمحمد سومين دوره جايزه محمود استادمحمد را در سال ۱۳۹۶ با موضوع «برترين نمايشنامه سال ۱۳۹۵» و يادبود عضو هيات‌ امناي بنياد زنده‌ياد مديا كاشيگر، نويسنده، مترجم و پژوهشگر معاصر ايران برگزار خواهد كرد. هدف اين بنياد از برگزاري اين جايزه، شناسايي، معرفي و تقدير از نويسندگان، برترين نمايشنامه‌هاي تاليفي و اقتباسي است كه در سال ۱۳۹۵ به صورت كتاب منتشر شده يا به صورت رسمي اجرا شده باشند. اين جايزه از تمام نويسندگاني كه در سال ۱۳۹۵ نمايشنامه آنها براي نخستين‌بار اجرا شده است، دعوت مي‌كند آثار خود را به دبيرخانه جايزه محمود استادمحمد ارسال كنند. شركت نمايشنامه‌هاي اجرا شده، منوط به درخواست نويسنده است اما نمايشنامه‌هاي منتشر شده به صورت كتاب، بر اساس آمار خانه كتاب ايران به صورت خودكار وارد چرخه داوري جايزه خواهند شد. مهلت ارسال آثار به دبيرخانه تا ۲۰ آبان‌ماه خواهد بود. علاقه‌مندان به شركت در اين جايزه مي‌توانند آثارشان را به نشاني الكترونيكي bonyadostad@gmail.com يا نشاني پستي تهران، صندوق‌پستي ۱۱۶۵-۱۵۸۱۵ ارسال كنند. مهر

اكران فيلم‌هاي جديد در سينما

غلامرضا فرجي، سخنگوي شوراي صنفي نمايش از اكران سه فيلم جديد از چهارشنبه ۲۶ آبان ماه و ثبت قرارداد يك فيلم سينمايي خبر داد. به گفته او فيلم سينمايي «خفگي» به كارگرداني فريدون جيراني از چهارشنبه ۲۶ مهرماه به جاي فيلم سينمايي «نگار» به كارگرداني رامبد جوان در گروه زندگي اكران مي‌شود. همچنين فيلم سينمايي «شنل» به كارگرداني حسين كندري و «آزاد به قيد شرط» به كارگرداني حسين شهابي نيز از چهارشنبه ۲۶ آبان ماه در گروه آزاد روي پرده مي‌روند. فرجي در پايان با اشاره به ثبت قرارداد فيلم سينمايي «ثبت با سند برابر است» به كارگرداني بهمن گودرزي از اكران اين فيلم بعد از «حقه باز دم‌دراز» در گروه ماندانا خبر داد.

 

تلاش براي تشكيل پل ادبي ايران و چك

در ديدار دكتر ايوانا بوزدخوا، استاد زبان و نظريه ارتباطات دانشگاه چارلز پراگ و دكتر زوزانا كريهوا، استاد زبان و ادبيات فارسي اين دانشگاه با علي‌اصغر محمدخاني، معاون فرهنگي و بين‌الملل شهر كتاب مقرر شد پل ادبي ايران و چك تشكيل شود و هر سال چند نويسنده و شاعر از دو كشور براي معرفي ادبيات معاصر ايران و چك در جشنواره‌ها و برنامه‌هاي فرهنگي شركت كنند و مقالات ادبي در معرفي ادبيات در رسانه‌هاي دو كشور منتشر شود. در اين ديدار كه روز يكشنبه ۲۳ مهر در شهر كتاب انجام شد، علي‌اصغر محمدخاني گفت: «بيشتر آثار نويسندگان برجسته چك مانند فرانتس كافكا، كارل چاپك، ياروسلاو هاشك، ميلان كوندرا، بهوميل هرابال، ايوان اولبراخت و ايوان كليما به فارسي ترجمه و با استقبال خوب مخاطبان ايراني روبه‌رو شده است ولي متاسفانه ادبيات معاصر فارسي در چك معرفي نشده است. بيشتر مردم چك با ادبيات كلاسيك فارسي آشنايي دارند و بخش زبان و ادبيات فارسي دانشگاه چارلز پراگ مانند گذشته نيست و بايد تلاش جدي و سرمايه‌گذاري نويني براي ارتقاي اين بخش صورت گيرد. دكتر ايوانا بوزدخوا نيز در اين ديدار از امكانات تاسيس رشته زبان و ادبيات چك در ايران گفت: «اگر شرايطي در ايران فراهم شود كه رشته زبان و ادبيات چك در يكي از دانشگاه‌هاي ايران داير شود، آثار ادبيات چك مي‌تواند به طور مستقيم و نه از زبان واسطه به فارسي ترجمه شود و زمينه بررسي و تحقيقات ادبيات تطبيقي ميان دو كشور فراهم شود. »

۹ گالري جديد، تابستان امسال در تهران مجوز گرفتند

دفتر هنرهاي تجسمي، مجوز فعاليت ۹ نگارخانه جديد را در تهران در فصل تابستان امسال صادر كرد. نگارخانه‌هاي دال (اميد كيا كاظمي)، نگر (فاطمه تيموري)، زمان هنر (كوين عليار)، ابد (رجحانه حسيني)، چهارده (اصغر توسلي عسگري)، بزرگمهر (ناصر بزرگمهر)، جلال آل‌احمد (سيدمحمد موسوي) در شهر ري، كمال‌الملك (جعفر شريفي) در پاكدشت و نگارخانه مجازي ايوان هنر (حسين محسني) در فصل تابستان از دفتر هنرهاي تجسمي مجوز فعاليت گرفتند.


ابوالفضل جليلي، دبير يك جشنواره سينمايي شد

ابوالفضل جليلي به عنوان دبير بخش فيلم جشنواره فيلم و عكس راه‌آهن انتخاب شد. در احكامي جداگانه ازسوي صادق سكري، مدير روابط عمومي راه‌آهن و رييس جشنواره فيلم و عكس راه‌آهن؛ ابوالفضل جليلي به عنوان دبير بخش فيلم و مهدي آشنا به عنوان دبير بخش عكس «دومين جشنواره فيلم و عكس راه‌آهن» منصوب شدند. دومين جشنواره فيلم و عكس راه‌آهن دي ماه ۹۶ در تهران برگزار مي‌شود و هنرمندان تا ۳۰ آذرماه فرصت دارند تا با مراجعه به سايت railway۹۰rai. ir ثبت‌نام كنند. ايلنا

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون