• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3932 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۶ مهر

از سرگيري سوآپ نفتي

سوآپ نفتي به اين معنا است كه دولت يا تجار بخش خصوصي، نفت يا گاز را در يك مرز كشور از همسايگان دريافت كرده و در مرز ديگر به افراد موردنظر تحويل مي‌دهند. از آنجايي كه ايران يكي از پنج كشور حوزه خزر است، مي‌تواند به عنوان يك مسير ترانزيت موثر و باصرفه از حوزه درياي خزر به بازارهاي جهاني مطرح شود. بنابراين موضوع، مدت‌ها از آمادگي ايران براي انجام اين كار مي‌گذرد، اما چند سال گذشته اين موضوع مطرح شد كه با انجام سوآپ نفتي در كشور، فساد به وجود مي‌آيد! اما حالا رييس هيات‌مديره اتحاديه صادركنندگان نفت، گاز و پتروشيمي، از آمادگي اين اتحاديه كه چند سالي است آغاز به كار كرده است، براي برقراري سوآپ نفتي خبر داده است.  درهمين راستا رييس هيات‌مديره اتحاديه صادركنندگان نفت، گاز و پتروشيمي از آمادگي اين اتحاديه براي سوآپ و ترانزيت فرآورده‌هاي نفتي خبر داده و معتقد است: كميسيون سوآپ اتحاديه آمادگي دارد در تعامل با مسوولان ذي‌ربط جهت برقراري اين تجارت همكاري كند.
عباسعلي اسلامي با بيان اينكه اتحاديه صادركنندگان نفت، گاز و پتروشيمي بيش از ۳۰۰ عضو شامل شركت‌ توليدكننده و بازرگان صادركننده دارد، اظهار كرد: در اين اتحاديه هر يك از بخش‌هاي مختلف پتروشيمي، قير، فرآورده روغني، فرآورده پارافيني، سوآپ و... كميسيون خاص خود را دارد.
وي با بيان اينكه بيش از ۱۴ شركت اصلي پتروشيمي كشور عضو اتحاديه مذكور هستند، افزود: اين اتحاديه صادرات عظيمي در بخش پتروشيمي براي كشور انجام مي‌دهد. درواقع اين اتحاديه بزرگ‌ترين تشكل صنفي- صادراتي است كه در چند سال گذشته در كشور ايجاد شده است و در راستاي تنظيم صادرات، شناسايي بازارهاي هدف و... در تعامل با دولت و نهادهاي ديگر گام بر مي‌دارد. رييس هيات‌مديره اتحاديه صادركنندگان نفت، گاز و پتروشيمي در ادامه با تاكيد بر اينكه صادرات اعضاي اين اتحاديه ۲۵ درصد صادرات كل كشور را شامل مي‌شود، تصريح كرد: سعي مي‌كنيم اقلامي كه صادر مي‌شود را به صورت سالانه افزايش دهيم.
اسلامي با اشاره به سوآپ و ترانزيت كالا اظهار كرد: سوآپ و ترانزيت كالا توسط اتحاديه چند سال است كه متوقف شده و رفع توقف آن اقدامي است كه بايد جهت حفظ منافع ملي انجام شود، زيرا كشور در جايي قرار گرفته است كه مي‌تواند از اين وضعيت استفاده كند. وي با بيان اينكه سوآپ و ترانزيت كالا توسط بخش خصوصي هفت يا هشت سال است كه متوقف شده است، افزود: اتحاديه آمادگي دارد جهت راه‌اندازي دوباره سوآپ و ترانزيت با ساير نهادها همكاري كند. سوآپ و ترانزيت توسط اتحاديه در زمان وزارت آقاي ميركاظمي متوقف شد كه در آن زمان بخش خصوصي اعتراض خود را اعلام كرد كه در جواب اين اعتراض گفتند «اين عمل باعث فساد مي‌شود» اما اينكه چه فسادي ايجاد مي‌كند، مشخص نشد.  رييس هيات‌مديره اتحاديه صادركنندگان نفت، گاز و پتروشيمي گفت: البته حدود دو ماه پيش يك محموله نفت خام وارد كشور شد و قرار بود خوراك پالايشگاه تهران شود اما به دليل مشكلاتي كه در خط لوله ايجاد شد، فعلا اين اقدام صورت نگرفته است و در حال رفع مشكلات هستند.

شيوه پرداخت پول نفت ايران
بيژن زنگنه، وزير نفت نيز درخصوص مذاكره ايران با كره جنوبي، مهم‌ترين محور را خريد نفت و ميعانات گازي از ايران عنوان كرده و گفت: در زمينه شيوه پرداخت پول نفت ايران از سوي كره جنوبي مشكلاتي وجود داشت كه درباره آن مذاكره كرديم و قرار شد اين مذاكرات به وزير دارايي كره جنوبي منتقل شود، ضمن اينكه به زودي هياتي از ايران به كره جنوبي سفر مي‌كند. وي به حضور شركت‌هاي كره جنوبي در پارس جنوبي و همچنين مشاركت در احداث پالايشگاه‌هاي نفتي ايران در گذشته اشاره كرد و ادامه داد: هم‌اكنون نيز شركت‌هاي كره جنوبي تمايل به حضور در پروژه‌هاي نفتي ايران دارند و دولت كره جنوبي نيز يك خط اعتبار ۲۰ ميليارد دلاري براي كار شركت‌هاي كره جنوبي در ايران تخصيص داده است كه پشتوانه خوبي است. وزير نفت از ال‌ان‌جي به عنوان محور ديگر اين مذاكرات نام برد و توضيح داد: واردات بلندمدت ال‌ان‌جي كره جنوبي از ايران در اين ديدار مورد بحث قرار گرفت، ضمن اينكه سرمايه‌گذاري شركت‌هاي كره جنوبي در نفت، گاز و پتروشيمي نيز بررسي شد و موافقت اصولي در اين زمينه به دست آمد. زنگنه با تاكيد بر اينكه روابط ايران و كره جنوبي رابطه بلندمدتي است كه دو طرف متمايل به گسترش آن هستند در پاسخ به پرسشي درباره ميزان صادرات نفت و ميعانات گازي ايران به كره جنوبي هم اظهار كرد: هم‌اكنون حدود ۱۲۰ هزار بشكه نفت خام و بيشتر ميعانات گازي ايران به كره جنوبي صادر مي‌شود و اگر مشكل پرداخت‌هاي ما حل نشود ما مجبوريم سياست فروش نفت به اين كشور را تغيير دهيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون