• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3185 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۳۰ بهمن

رييس مركز مطالعات راهبردي و آموزشي وزارت كشور:

تاييد پيش‌نويس لايحه احزاب در انتظار راي مجلس

 

گروه سياسي| يك ماه و نيم بعد از آنكه رييس كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس تهديد كرد در صورت نرسيدن لايحه احزاب به مجلس، بهارستاني‌ها طرح احزاب را ادامه خواهند داد، رييس مركز مطالعات راهبردي و آموزشي كشور گفت كه «پيش نويس لايحه احزاب تدوين شده و در انتظار راي مجلس شوراي اسلامي و تاييد قوه مقننه هستيم.» موضع ساماندهي وضعيت احزاب يكي از مباحثي بود كه در سال اول عمر دولت يازدهم تقابل‌هايي ميان پاستور و بهارستان را رقم زد. مجلسي‌ها خودشان براي ساماندهي احزاب طرحي در دست بررسي داشتند كه نهايتا به دليل اشكالات اساسي به كميسيون تخصصي برگردانده شد. طرح مجلسي‌ها در بيرون بهارستان هم انتقادهاي زيادي خصوصا در بين اصلاح‌طلبان برانگيخته بود. دولت اما در قامت مهم‌ترين منتقد اين طرح ظاهر شد و وزارت كشور طرح مجلس براي اصلاح قانون احزاب را غيركارشناسي دانست. آن هم در شرايطي كه خود اين وزارتخانه سخت مشغول تهيه لايحه‌اي با همين هدف بود. مشكل لايحه دولت اما تاخير آن در ارسال به مجلس بود. وزارت كشور اوايل شهريور ماه درخواست كرده بود طرح مجلس در خصوص ساماندهي احزاب را به مدت سه ماه مسكوت نگه داشته شود تا دولت لايحه خود را در اين زمينه ارايه كند.
 اما وقتي از آن زمان بيش از چهار ماه گذشته بود صبر امير خجسته، رييس كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس هم سر آمد و در نيمه دي‌ماه گفت: «لايحه دولت نرسيد؛ مجلس طرح احزاب را ادامه مي‌دهد.» در همان روزها بود كه وزير كشور در نامه‌اي به رييس مجلس اعلام كرد: «پيش نويس لايحه احزاب به اتمام رسيده و تقديم دولت شده و اميدواريم بعد از تصويب به مجلس فرستاده شود.» حالا يك ماه و نيم هم از آن تاريخ گذشته كه اصغر افتخاري، رييس مركز مطالعات راهبردي و آموزشي كشور گفته است: «تدوين اين لايحه از زمان روي كار آمدن دولت يازدهم با توجه به تاكيدات رييس‌جمهور بر گسترش فعاليت‌هاي احزاب در دستور كار بوده كه اميدواريم در موعد مقرر به تصويب برسد.»
 رييس مركز مطالعات راهبردي و آموزشي كشور ديروز در نشست مشترك خبري با سخنگوي وزارت كشور تاكيد كرده: «اين لايحه داراي ويژگي‌ها و برجستگي‌هايي است كه در آن از نظرات تشكل‌هاي سياسي نيز استفاده شده و اميد است طي تشريفات قانوني مبناي عمل قرار گيرد.» افتخاري درباره بازگشايي خانه احزاب هم گفت: «طرح پيشنهادي در مورد فعاليت خانه احزاب تهيه شده و با تاييد وزير كشور به عنوان طرح پيشنهادي در دستور كار اين وزارتخانه قرار دارد.»
 رييس مركز مطالعات راهبردي و آموزشي كشور همچنين از تدوين پيش نويس سند چشم‌انداز راهبردي وزارت كشور خبر داده و گفته: «اين سند در جهت تكريم ارباب رجوع و نشاط سياسي تهيه شده و در دستور كار قرار گرفته تا نهايي شود.» وي همچنين در خصوص طرح نظام جامع انتخاباتي گفته: «بررسي اين طرح به مركز مطالعات راهبردي و آموزشي وزارت كشور ابلاغ شده و در اين زمينه هم پيشنهاداتي مطرح شده اما همزمان، مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز وارد اين موضوع شده است؛ پس ما صبر كرديم تا اين سياست‌هاي كلان ابتدا در مجمع تشخيص مصلحت تصويب شود تا پس از آن، در قالب اين سياست‌ها به موضوع انتخابات بپردازيم. ما اكنون پيشنهادهاي خود را به وزير كشور داده‌ايم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون