• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3962 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۵ آذر

مرور سرگذشت برنار تاپي، مالك سابق باشگاه مارسي، آديداس، وزير شهرسازي فرانسه و برنده‌ اسكار

مرد هزار‌چهره!

علي بابازده

سرنوشت تيم رويايي مارسي در سال‌هاي ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۴ با مردي به‌نام برنار تاپي گره خورده است؛ حاشيه‌هاي اين مرد جنجالي آن زمان به تيتر اصلي رسانه‌ها بدل شده بود و هر روز خبر از حاشيه‌اي جديد مي‌داد. كسي كه همواره به فساد و پولشويي و تباني متهم بوده و گويا نيتي براي تغيير رفتارهاي خود نداشت!
مارسي در فصل 93-1992 با مديريت تاپي نخستين دوره از ليگ قهرمانان اروپا با فرمت و لوگوي جديد را فتح كرده بود و آوازه‌ ستارگاني چون رودي فولر، آلن بوكشيچ، مارسل دسايي، عابدي پله و فابين بارتز را چند برابر كرده بود. تك‌گل بولي مارسي را در برابر ميلان كاپلو به اين افتخار رساند و تمام شهر مارسي را غرق در شادي كرد؛ به مرور زمان حقايق يكي پس از ديگري روشن شدند و خبر تباني بين برنار تاپي مالك باشگاه مارسي و مالك باشگاه والنسين در بين رسانه‌ها پيچيد. در اين بين سوال اساسي اين است كه دو مدير نامبرده به چه دلايلي حاضر به زد و بند با يكديگر شدند؟
با برتري مقابل والنسين مي‌توانست قهرماني در لوشامپيونه را به دست بياورد و خود را با خيال راحت آماده رويارويي با ميلان در فينال ليگ قهرمانان بكند؛ پس از اين ماجرا نفرين فوتبال اروپا دامان مارسي و تاپي را گرفت و اوضاع به طور كل متحول شد. امپراتوري برنار از بين رفت و جام‌هاي قهرماني لوشامپيونه و ليگ قهرمانان از اين تيم پس گرفته شد و باشگاه به دسته‌اي پايين‌تر سقوط كرد.
ديوانگي و جنون تاپي تمامي نداشت و او براي رسيدن به خواسته‌هايش راه‌هاي مختلفي را تجربه كرد؛ در عرصه سياست چهره‌اي جنجالي شناخته مي‌شد و در كابينه دولت فرانسوا ميتران به عنوان وزير شهرسازي مشغول به كار شد. در همين برهه از زمان بانك لو كرديت ليونه در راستاي فروش سهام اين مرد از كمپاني آديداس ادعاي ضرر و زيان كرد و مشخص شد كه تاپي در معامله خريد سهام اين شركت آلماني بالغ بر ۴۰۰ ميليون يورو كلاهبرداري كرده است. بدون شك بنا بر گفته‌ رسانه‌هاي فرانسوي اگر دوستي برنار با نيكولا ساركوزي نبود او در همين مقطع از حضور در تمامي معاملات منع مي‌شد و ديگر راه بازگشتي برايش وجود نداشت!
تاپي كه فرزند يك مرد يخچال‌ساز بود، ثروت خود را از احياي چند شركت ورشكسته در سال ۸۷ به دست آورد؛ تخصص او در همين امر بود و نخستين شركت خريداري‌شده توسط تاپي، برند معروف باتري‌سازي بود و پس از احياي آن مقدمات واگذاري‌اش به شركت انرجايزر را فراهم كرد. در سال‌هاي ۹۰ تا ۹۳ آديداس نيز به مالكيت او درآمد. پس از مرگ هورت داسلر كمپاني معروف ژرمن‌ها تا مرز ورشكستگي پيش رفت و اينجا بود كه تاپي قهرمانانه با ۲۴۳ ميليون يورو وارد عرصه شد.
تاپي در هر زمان و مكاني كه زمين مي‌خورد به سرعت رشته‌اي ديگر را تجربه مي‌كرد؛ در ۱۹۹۵ به سمت سينما رفت چرا كه از فوتبال و سياست محروم بود. سال بعد برنده اسكار شد اما سرانجام به دليل فساد و تباني و فريب شاهدان به دو سال حبس، سه سال محروميت از حق شهروندي و پرداخت ۴۰ ميليون يورو به وزارت اقتصاد فرانسه متهم شد. آن‌چيز كه اكنون پس از گذشت اين مدت برنار تاپي اين مرد هزار چهره را بر سر زبان‌ها انداخته، نه فساد و رشوه و نه خريد سهام كمپاني‌هاي روز دنياست. سرطان معده تاپي اين روزها به تيتر اول روزنامه‌ها تبديل شده و همه از رسيدنش به آخر خط مي‌گويند؛ هواداران مارسي يقينا تا ابد از او گله‌مند خواهند بود و بر اين باورند كه آن تيم رويايي مارسي با آن ‌ستاره‌هاي بزرگ نيازي به تباني و رشوه نداشت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون