• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3187 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۳ اسفند

ديدار و رايزني وزير دفاع جديد امريكا با رييس‌جمهوري افغانستان

كارتر در كابل

اشتون كارتر، سكاندار جديد پنتاگون با انتخاب كابل به عنوان نخستين مقصد سفر خارجي خود، پيام مهمي به افغانستان رساند و آن اين است كه همان‌گونه كه بارها واشنگتن تاكيد داشته، كاخ سفيد به افغانستان به عنوان مهم‌ترين متحد خود خارج از ناتو مي‌نگرد.
تنها چند روز پيش بود كه كارتر مجوز ورود به وزارت دفاع امريكا را از سنا كسب كرد؛ جايي كه نامزد معرفي شده از سوي باراك اوباما رييس‌جمهوري امريكا، از انتقاد از كاخ سفيد پروا نكرد و به سناتورهاي جمهوريخواه و سرسخت كميته نيروهاي مسلح مجلس نمايندگان امريكا اثبات كرد موافقت با قرارگرفتن در اين پست به معناي تاييد كامل سياست بين‌المللي رييس نيست. به همين دليل ناظران درباره ادامه كار چهارمين وزير دفاع اوباما در اين پست ابراز ترديد مي‌كنند، اگرچه عملا براي رييس‌جمهور امريكا سخت خواهد بود در دو سال آينده نيز دست به تغيير در پنتاگون بزند. با اين حال از سياست‌هاي 6 سال گذشته اوباما مي‌توان استنباط كرد در افغانستان اختلاف ناچيزي بين دولت دموكرات امريكا و مجالس سنا و كنگره كه اكنون زير سلطه جمهوريخواهان قرار دارند، وجود دارد. اوباما تلاش مي‌كند انتقادي كه به سياست او در عراق وارد شد، در افغانستان تكرار نشود.
امريكايي‌ها مدعي‌اند هزينه زيادي در افغانستان پرداخته‌اند و اين كشور همچنان ميزبان حدود 10 هزار نيروي نظامي امريكايي است. اشتون كارتر پيش از فرود هواپيمايش درفرودگاه كابل به اين نكته اشاره داشت و آن را دليل انتخاب افغانستان به عنوان نخستين مقصد درهمان هفته اول شروع به كارش به عنوان وزيردفاع ياد كرد.  اما به نظر مي‌رسد اين شوق و اشتياق يك طرفه نيست. روز گذشته وزير جديد دفاع امريكا به محض ورود به كابل توانست با اشرف غني رييس‌جمهوري افغانستان و ديگر رهبران افغانستان ديدار و رايزني كند. واشنگتن مي‌گويد امريكا نگران گسترش نفوذ دوباره گروه‌هايي همچون القاعده و طالبان و پديده داعش در افغانستان و منطقه است و در مقابل اگر چه مخالفان امريكا در افغانستان و منطقه آسياي مركزي اين را بهانه‌جويي براي تداوم حضور نظامي امريكا در افغانستان و منطقه مي‌دانند، اما سياست‌هاي واشنگتن با چراغ سبز ارگ رياست‌جمهوري كابل روبه‌رو است.
هر چند اشرف غني احمدزي، رييس‌جمهور افغانستان در كنفرانس خبري مشترك با وزير دفاع امريكا اشاره داشت ماموريت جديد امريكا در افغانستان آموزش و تجهيز نيروهاي افغان است. اشرف غني احمد زي گفت نيروهاي امريكايي مستقر در افغانستان ديگر ماموريت جنگي ندارند و مرحله جديدي از همكاري ميان افغانستان و نيروهاي امريكايي شروع شده است كه در آن آموزش و تجهيز و تقويت نيروهاي امنيتي و دفاعي افغانستان هدف اساسي ما است.
اما رييس‌جمهور افغانستان تاكيد داشت همكاري ميان امريكا و افغانستان همه‌جانبه است و دوست داريم همكاري در زمينه‌هاي جديد داشته باشيم. ما در اين خصوص با وزير دفاع امريكا صحبت كرديم و در سفر آينده اينجانب به امريكا در گفت‌وگو با رييس‌جمهور اوباما بيشتر صحبت خواهيم كرد. ما با چالش‌هاي جديدي روبه‌رو هستيم و تروريسم به عنوان يك پديده هم افغانستان و هم امريكا را تهديد مي‌كند و اين لزوم همكاري ميان دو كشور را در كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و درازمدت نشان مي‌دهد. البته هدف اصلي ما ايجاد شرايط صلح و ثبات و رفاه است. ما تلاش مي‌كنيم افغانستان به مرحله‌اي از همكاري‌هاي مستمر منطقه‌اي وارد شود و مثل قرون گذشته همانند چهارراه آسيا و نقطه همكاري جهاني را به خود بگيرد.
امريكا سال گذشته، ۲۰۱۴ ميلادي، پايان نبرد ارتش خود در افغانستان را رسما اعلام كرد و شمار نظاميان خود در افغانستان را از 100 هزار نفر به ۱۰ هزار پرسنل نظامي كاهش داد. گفته مي‌شود طرح فعلي كارتر بازگرداندن نيمي از اين سربازان به امريكا تا پايان سال جاري و پايان دادن به ماموريت ارتش امريكا در افغانستان پيش از خروج باراك اوباما، رييس‌جمهوري، از كاخ سفيد در سال ۲۰۱۷ ميلادي است. اما اوباما گزينه‌هاي روي ميز درباره افغانستان را باز گذاشته و از واشنگتن اين صدا نيز به گوش مي‌رسد كه احتمال تمديد ماموريت نظاميان امريكا بعيد نيست.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها