• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3187 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۳ اسفند

جدال قطعنامه‌ها در شوراي امنيت؛ مداخله يا ميانجيگري

داعش در دروازه اروپا

به نظر مي‌رسد در حالي كه تروريست‌هاي داعش از عراق بيرون رانده مي‌شوند، نقطه‌اي ديگر را براي بازيابي خود به دست آورده‌اند. ليبي مكاني است كه داعش رفته رفته موجوديت خود را در آن به تثبيت مي‌رساند و هرچه بيشتر خود را به مرزهاي اروپا نزديك مي‌كند. اين گروه تروريستي كه هفته گذشته طي جنايتي هولناك سر 21 نفر از شهروندان مسيحي مصر در ليبي را از تن‌شان جدا كرد، اكنون در مقابل لشكركشي كامل مصر و ليبي مقاومت مي‌كند و شواهد نشان مي‌دهد از انجام جنايات بيشتر واهمه ندارد.

بمب‌گذاري در شرق

تروريست‌هاي داعش تاييد كرده‌اند بمب‌گذاري انتحاري در شرق ليبي كه جان حداقل 40 ليبيايي را گرفت، از سوي اين گروه به تلافي حملات هوايي مصر انجام شده است.  اين بمب‌گذاري در شهر قبه انجام شد كه به كنترل نيروهاي افراطي درآمده است. به گفته سخنگوي ارتش ليبي، يك مهاجم با آمبولانسي حاوي مواد منفجره وارد يك ايستگاه گاز در شهر قبه شد كه در آن تعداد زيادي ماشين براي تهيه سوخت توقف كرده بودند و در نتيجه انفجار بسيار بزرگي رخ داد كه عده زيادي را به حالت بسيار بدي مجروح كرد و جسد عده‌اي از قربانيان نيز تكه پاره شد. بر اساس گزارش‌ها همزمان دو بمب ديگر در نزديكي ستاد امنيت قبه منفجر شد و آسفالت شهر را از خون ده‌ها تن ليبيايي سرخ كرد. تا جايي كه دولت و مجلس ليبي يك هفته عزاي عمومي در اين كشور اعلام كردند.

گسترش داعش تا دروازه اروپا

 نكته حايز اهميت اين است كه فاصله قبه تا نوك جنوبي ايتاليا كمتر از 500مايل است. از سوي ديگر اين شهر تنها 30 كيلومتر با شهر سرت فاصله دارد؛ جايي كه داعش رسما حكومت نظامي برقرار كرده است و همچنين شواهد حاكي از آن است كه داعش حداقل دو شهرستان ساحلي ليبي در نزديكي درياي مديترانه را نيز به كنترل خود درآورده است.  به باور ناظران تروريست‌هاي داعش اكنون از آشفتگي و شكاف‌هايي كه در ليبي پس از سقوط ديكتاتوري معمر قذافي به وجود آمده كمال استفاده را برده و در حال افزايش قدرت خود در ليبي پس از عراق و سوريه هستند. چند پاره شدن ليبي را مي‌توان از جمله عوامل اصلي اين اتفاق نام برد.  براساس اين پيامدهاي پيش‌بيني شده، شوراي امنيت سازمان ملل به دنبال آن است تا براي ثبات و تشكيل دولت وحدت ملي در ليبي اقدام كند.

دو طرح قطعنامه درباره ليبي

در پيش نويس قطعنامه‌اي كه بريتانيا تهيه كرده، بر حمايت از تلاش‌هاي برنادينو لينو، فرستاده سازمان ملل به ليبي تاكيد شده است اما اردن تنها نماينده كشورهاي عربي در شوراي امنيت از تصويب چنين بيانيه‌اي به اين منظور جلوگيري مي‌كند.  يادآوري مي‌شود هفته گذشته، مصر از طريق اردن قطعنامه‌اي را به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ارايه داد كه در آن تلاش مي‌كند راه را براي مداخله بين‌المللي در اين كشور بگشايد. اما گفته مي‌شود اعضاي شوراي امنيت همچون ايالات متحده و بريتانيا اين قطعنامه را رد كرده‌اند و به جاي مداخله نظامي در ليبي خواستار حمايت از تشكيل دولت وحدت ملي در اين كشور شده‌اند.

شرايط كنوني ليبي

ليبي اكنون بين دو مجلس تقسيم شده است؛ پارلماني منتخب كه از سوي جامعه بين‌المللي به رسميت شناخته مي‌شود اما با توجه به شرايط در پايتخت ليبي به شهرستان توبروك در نزديكي مرز مصر منتقل شده است و از سوي ديگر مجلسي كه توسط شبه‌نظاميان در طرابلس تشكيل شده است.  خشونت به طور چشمگيري از تابستان گذشته در سراسر كشور ليبي تشديد شده است و صدها هزار نفر از مردم ليبي نيز آواره و تمام شهرستان‌ها و شهرهاي كوچك به خرابه بدل شده‌اند. اكنون داعش نيز كه از فرصت استفاده كرده است در حال مبارزه با نيروهاي دولتي است تا كنترل بنغازي در شرق ليبي را به دست آورد. اما اتفاقي كه در حال وقوع است اين است كه داعش در حال ايجاد پايگاهي ديگر در ليبي است و اين زنگ خطري جدي براي اروپا خواهد بود. همچنين در ليبي كماكان سلاح‌هاي شيميايي وجود دارد و برخي خبرها نيز حاكي از آن است كه بخشي از انبار اين سلاح‌ها به دست شبه‌نظاميان مسلح افتاده است و اگر اين سلاح‌ها به دست نيروهاي داعش بيفتد، مي‌توان گفت كه آرزوي بلندمدت تروريست‌هاي داعش براي دستيابي به سلاح شيميايي برآورده خواهد شد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها