• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3984 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۴ دي

معاون وزير نفت:

خودروهاي بي‌كيفيت عامل آلودگي هوا هستند

گروه اقتصادي

با افزايش آلودگي هوا مجددا بحث مقصران آلودگي هوا نقل محافل شده است و باز هم نوك پيكان مقصران آلودگي هوا بين خودروسازان و نفتي‌ها در حال جابه‌جايي است. سال‌هاست كه در زمان آلودگي هوا بارها نام نفتي‌ها به عنوان توليد و توزيع‌كننده بنزين و خودروسازان به عنوان اصلي‌ترين مقصران تعويض مي‌شود.

در همين حال ديروز در نخستين نشست خبري كه معاون وزير نفت و مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران داشت زماني كه مخاطب سوالي در مورد سهم بنزين در آلودگي هوا قرار گرفت، تاكيد كرد: «عامل اصلي آلايندگي هوا خودروسازان هستند. تمام بنزين توليدي كشور يورو٤ است و ما نقشي در مورد آلايندگي هوا نداريم.» عليرضا صادق‌آبادي تاكيد كرد كه «خودروهاي موجود در كشور دليل اصلي آلودگي هوا هستند وگرنه در سال‌هاي گذشته ميزان آلايندگي بنزين با ارتقا به يورو4 به ميزان قابل توجهي كاهش يافته است. خودروهاي داخلي بي‌كيفيت هستند و عامل آلودگي هوا، بايد از آنها بخواهيد تا كيفيت‌شان را ارتقا بدهند.» وي با اشاره به كيفيت خودروهاي خارجي گفت: «حاضريم بنزين داخلي را روي دو خودرو داخلي و خارجي آزمايش كنيم تا به وضوح تفاوت آلايندگي موتورهاي داخلي را بسنجيم. صراحتا اعلام مي‌كنم، ما به عنوان توليد و توزيع‌كننده بنزين هيچ نقشي در آلودگي هوا نداريم.»

تحقق تعهد وزارت نفت

صادق‌آبادي با بيان اينكه بنزين يورو4 در پالايشگاه‌هاي اراك، تبريز، اصفهان و ستاره خليج فارس توليد مي‌شود، اظهار كرد: «هم‌اكنون روزانه ظرفيت توليد حدود 41 ميليون ليتر بنزين يورو4 در اين پالايشگاه‌ها وجود دارد و حدود 23 ميليون ليتر بنزين توليدي آن در كلانشهرهاي كشور توزيع مي‌شود. در حال حاضر ظرفيت توليد روزانه حدود 32 ميليون ليتر نفت گاز يورو4 در پالايشگاه‌هاي تهران، اراك، اصفهان، لاوان و ستاره خليج فارس وجود دارد، حدود 11 ميليون ليتر نفت گاز توليدي يورو4 ما در كلانشهرهاي كشور توزيع مي‌شود.»

اگر مشكل آلودگي بنزين بود، رفع شده بود

وي با بيان اينكه براي هر مشكلي تنها يك راه‌حل وجود ندارد، گفت: «اگر قرار بود مشكل آلودگي هواي تهران با بنزين و نفت گاز يورو4 حل شود، تاكنون حل شده بود. هم‌اكنون صددرصد بنزين و نفت‌گاز توزيعي در كلانشهر تهران يورو4 است، جمعي از گازهاي قابل احتراق در هوا وجود دارد كه هم حاصل سوخت و هم سخت‌افزار سوخت است كه بخش مربوط به سوخت از سوي ما كاملا حل و تعهد وزارت نفت انجام شده است.»

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران با اشاره به اينكه هم‌اكنون ظرفيت توليد بنزين كشور حدود 78 ميليون ليتر در روز است، گفت: اگر توليد آن را بطور متوسط 75 ميليون ليتر در نظر بگيريم، مي‌توانيم مصرف داخلي بنزين كه حدود همان 75 ميليون ليتر (در 6 ماه دوم سال) است را پوشش دهيم. متوسط مصرف بنزين در 6 ماه دوم هميشه كمتر از 6 ماه نخست سال است، ميانگين مصرف 6 ماه ابتدايي امسال حدود 7/81 ميليون ليتر در روز بود كه اين ميزان هم‌اكنون به روزانه 75 ميليون ليتر رسيده است. وي تاكيد كرد: البته اين به معني عدم نياز به واردات بنزين نيست؛ چراكه در برخي مواقع اقداماتي نظير تعميرات اساسي پالايشگاه‌ها و... باعث كاهش توليد در كشور مي‌شود. زماني واردات بنزين به معناي واقعي قطع مي‌شود كه ما به صادر‌كننده بنزين تبديل شده باشيم و حداقل 10 درصد از ميزان مصرف داخلي، بيشتر توليد كنيم. در صورتي كه ما صادرات اين فرآورده را آغاز كنيم، اگر پالايشگاهي هم بنا به دليلي از جمله تعميرات اساسي كاهش توليد داشته باشد، مي‌توانيم صادرات بنزين را كاهش و آن را به مصرف داخل اختصاص دهيم. صادق‌آبادي با اشاره به اينكه با راه‌اندازي فاز دوم پالايشگاه ستاره خليج فارس توليد بنزين كشور به وضعيت پايداري دست خواهد يافت، ادامه داد: البته كشور سال به سال يك رشد مصرف نيز خواهد داشت كه افزايش قيمت بنزين مي‌تواند اين افزايش مصرف را تا حدودي متعادل كند. متوسط پيش‌بيني اوليه وضع موجود نشان از رشد 6 تا 7 درصدي مصرف بنزين دارد كه در صورت افزايش قيمت، اين رشد مصرف حداقل در يك بازه زماني 6 ماه يا يكساله كاهش خواهد يافت.

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران با بيان اينكه زماني مي‌توان گفت نيازي به واردات بنزين نداريم كه ميزان توليد بنزين در كشور از ۱۰ درصد مصرف بيشتر باشد، گفت: هنگامي كه فاز دوم ستاره خليج فارس به مرحله توليد برسد، به توليد پايدار بنزين در كشور خواهيم رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون