• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3984 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۴ دي

افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي كليد خورد

هيات وزيران روز گذشته در جلسه‌اي با حضور رييس‌جمهوري به بررسي مباحث مختلف در كشور پرداخت. در اين جلسه دولت درنهايت تصميم به افزايش قيمت‌ بنزين گرفت و از وزارت نفت و نيرو خواست نسبت به وصول و واريز سهم دولت تصميمات لازم را بگيرند.
در ادامه جلسه، با اختصاص مبلغ ۱۰۳۰ ميليارد ريال تسهيلات بانكي براي بازسازي اماكن مسكوني روستايي و شهري و تامين لوازم خانگي و ساير هزينه‌هاي ضروري آسيب‌ديدگان ناشي از زلزله استان كرمان با سود و كارمزد ۴ درصد در مناطق روستايي و ۵ درصد در مناطق شهري موافقت كرد. همچنين پرداخت كمك بلاعوض جهت احداث ۱۵۰۰ واحد مسكوني شهري به ازاي هر واحد ۶ ميليون تومان و احداث ۷۰۰ واحد مسكوني روستايي به ازاي هر واحد ۵ ميليون تومان و تامين لوازم خانگي ۲۲۰۰ واحد مسكوني آسيب ديده به ازاي هر واحد ۲ ميليون تومان مورد تصويب دولت قرار گرفت. با تصويب دولت همچنين مبلغ سقف فردي تسهيلات بازسازي واحدهاي مسكوني روستايي خسارت ديده ناشي از زلزله شهرستان‌هاي زرند و كوهبنان و سيل استان كرمان از مبلغ ۲۰ ميليون تومان به ۳۰ ميليون تومان و براي بازسازي واحدهاي مسكوني شهري شهرستان‌ها و استان ياد شده از مبلغ ۳۰ ميليون ريال به ۴۰ ميليون ريال افزايش يافت.

افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي
در دستور دولت
هيات وزيران در ادامه، به بررسي آيين نامه اجرايي يكي از تبصره‌هاي قانون بودجه سال ۱۳۹۶ كل كشور درخصوص حمايت از خانوارهاي هدف و نيازمند و ارايه خدمات حمايتي و كمك به بخش توليد و اشتغال از محل درآمدهاي حاصل از اصلاح قيمت كالاها و خدمات پرداخت و آن را تصويب كرد. به موجب اين آيين‌نامه، منابع حاصل از افزايش قيمت‌هاي مندرج در قانون هدفمند كردن يارانه‌ها از طريق شركت‌هاي تابع وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو وصول و بابت سهم دولت از هدفمندي يارانه‌ها به حساب متمركز آنها نزد خزانه واريز مي‌شود.
اشاره دولت به تبصره 14 قانون بودجه سال جاري است. اين تبصره به درآمد 48 هزار ميليارد توماني دولت از محل هدفمندي يارانه‌ها اشاره دارد. با اين وصف به نظر مي‌رسد دولت در اين رابطه تصميم خود را اتخاذ كرده است و همه‌چيز براي افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي فراهم شده است.
 براساس اين آيين‌نامه، افزايش حداقل مستمري خانوارهاي مددجويان تحت حمايت كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي به ترتيب براي خانوارهاي يك نفره ۹۵ هزار تومان، خانوارهاي دو نفره ۱۸۹ هزار تومان، سه نفره ۲۵۳ هزار تومان، چهار نفره ۳۳۷ هزار تومان و پنج نفره و بيشتر ۳۶۵ هزار تومان تعيين شد. اين يكي از وعده‌هاي حسن روحاني در دوران تبليغات انتخاباتي بوده است و آن طور كه برخي منابع خبر مي‌دهند براي سال آينده هم دولت كماكان سياست تقويت دهك‌هاي پاييني جامعه را در دستور دارد.
 هيات وزيران مقرر كرد تا مبلغ ۳۰ هزار ميليارد ريال در اختيار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي قرار گيرد تا براي اجراي بيمه نمودن افراد فاقد بيمه سلامت از طريق سازمان بيمه سلامت ايران، كاهش ميزان پرداختي بيماران بستري در بيمارستان‏‌هاي وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، حفاظت و حمايت مالي از بيماران صعب‌العلاج و خاص هزينه كند و تا ۵۵۰ ميليارد ريال از مبلغ فوق براي بيمه كردن افراد فاقد بيمه سلامت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اختيار سازمان بيمه سلامت ايران قرار گيرد.  دولت به سازمان برنامه و بودجه كشوراجازه داد تا سقف ۸ هزار ميليارد ريال بابت حمايت از توليد، اشتغال با اولويت جوانان و فارغ‌التحصيلان دانشگاهي، مسكن، حمل و نقل عمومي، صادرات غيرنفتي وطرح‌هاي بهينه‌سازي و ارتقاي ‌بهره‌وري مصرف انرژي، تقويت منابع صندوق كارآفريني اميد و همچنين براي توليد واكسن فلج اطفال تزريقي و توليد فرآورده‌هاي زيستي (بيولوژيك) انسان و براي توسعه مراكز فوريت‌هاي اجتماعي در ۱۴۰ شهر بالاي ۵۰ هزار نفر جمعيت اختصاص دهد.  هيات وزيران كليه كارگاه‌هاي توليدي و خدماتي داراي مجوز كسب وكار را در صورت استخدام بيكاران داراي مدرك ليسانس وبالاتر كه در مركز كاريابي و مشاوره شغلي ثبت نام نموده‌اند، به مدت ۲ سال ازپرداخت حق بيمه سهم كارفرما معاف كرد، مشروط بر اينكه ليست بيمه ارسالي آنها به سازمان تامين اجتماعي بعداز استخدام نيروي كار جديد نسبت به قبل از استخدام فارغ‌التحصيلان دانشگاهي افزايش يافته باشد. اين طرح كه از ابتداي سال جاري در دستور كار وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي قرار دارد، در كشور تحت عنوان طرح كارورزي شناخته مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون