• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3111 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۸ آبان

غلامعلي دهقان:

استراتژي حزب اعتدال و توسعه در انتخابات «همين و همان» است

غلامعلي دهقان، سخنگوي حزب اعتدال و توسعه به تشريح فعاليت‌هاي حزب متبوعش در انتخابات آينده پرداخت و گفت: همان استراتژي سابق را ادامه مي‌دهيم، استراتژي‌اي كه اسم آن را «همين و همان» ناميدم. دهقان، در گفت‌وگو با «نماينده» از بازسازي حزب متبوعش خبر داد و اعلام كرد: در انتخابات مجلس حضوري فعال خواهيم داشت و ليست ما فراجناحي خواهد بود، همچون كابينه روحاني. سخنگوي حزب اعتدال و توسعه با اشاره به فعاليت‌هاي حزب متبوعش در عرصه سياسي كشور، گفت: حزب اعتدال و توسعه قبل از انتخابات رياست‌جمهوري منتقد دولت نهم و دهم بود و تصور هم نمي‌شد بتوانيم در موضع قدرت قرار بگيريم، مشكلي كه احزاب ما داشته و دارند يعني در بيرون قدرت مي‌دانند چه مي‌خواهند اما وقتي به قدرت مي‌رسند نمي‌دانند چه مي‌خواهند از اين رو حزب اعتدال و توسعه هم دچار اين مشكل شد اما خوشبختانه در حال بازسازي هستيم و متناسب با شرايط جديد فعاليت‌هايي را شروع كرديم.
وي با بيان اينكه جلسات حزب در حد دفتر سياسي و بعضي كانون‌ها بصورت ماهانه برگزار مي‌شود، افزود: حزب همچون انتخابات مجالس ششم، هفتم و هشتم حضوري فعال در انتخابات آينده مجلس خواهد داشت ضمن اينكه بنده معتقدم چهار فهرست انتخاباتي در اين دوره ارايه خواهد شد.
سخنگوي حزب اعتدال و توسعه به تبيين اين چهار فهرست انتخاباتي پرداخت و اظهارداشت: در انتخابات مجلس آينده، جبهه پايداري، اصولگرايان واقع بين با هدايت علي لاريجاني، كاظم جلالي و بخشي از فراكسيون رهروان، اصلاح‌طلبان و اعتدال و توسعه ليست انتخاباتي خواهند داد، حزب اعتدال و توسعه هميشه جمعي از شايستگان را كه رويكردي اعتدالي داشتند و فراسوي يك جناح سياسي اعم از اصولگرا، اصلاح‌طلب و ميانه رو بودند انتخاب و به مردم معرفي مي‌كرد و در انتخابات آينده مجلس نيز تقريبا ليست حزب اعتدال و توسعه مثل كابينه دكتر روحاني خواهد بود.
دهقان از اين مطلب ارايه شده جمع بندي كرد و گفت: ليست حزب متبوعش در انتخابات مجلس دهم فراجناحي خواهد بود و همان استراتژي سابق ادامه خواهد يافت، استراتژي‌اي كه اسم آن را «همين و همان» ناميدم يعني هم از اصلاح‌طلبان و اصولگرايان و هم از ميانه روهايي كه در حد فاصل دو جناح قرار دارند استفاده مي‌كنيم. وي در ادامه اين گفت‌وگو در پاسخ به اين پرسش «آيا حزب اعتدال و توسعه از ورود احزاب نوپا در جريان اصلاحات استقبال مي‌كند يا نه؟» خاطرنشان كرد: مشكل حزب در ايران ساختاري است و پيرامون آسيب شناسي احزاب در ايران مناظره‌يي سال گذشته در سيما برگزار شد. به اعتقاد بنده در ايران حركت‌هاي جبهه‌يي پاسخ مي‌دهد، يعني تعدادي تشكل در كنار برخي اشخاص جمع مي‌شوند، همان اتفاقي كه در انتخابات رياست‌جمهوري افتاد.
سخنگوي حزب اعتدال و توسعه اضافه كرد: وقتي گفته شد آقايان هاشمي رفسنجاني و سيدمحمد خاتمي از روحاني حمايت مي‌كنند بخشي از آراي مردم به تبع اين شخصيت‌ها به سمت آقاي روحاني آمد، اما با اين حال بايد پرسيد چرا حزب در ايران گسترده، فراگير و نهادينه نشده است؟ دهقان با بيان اينكه در فضاي جديد و با روي كار آمدن دولت يازدهم اميدي در نسل جوان و خواص سياسي ايجاد شده است، گفت: اگر حزبي بتواند از مراحل قانوني عبور كند چه اشكالي دارد تشكيل شود، به خصوص در بين نسل دوم اصلاح‌طلبان تحت عنوان «ندا» ضمن اينكه جريان اصلاحات بايد خود را بازسازي كند و اين بازسازي فقط مختص به اصلاح‌طلبان نيست بلكه اصولگرايان و اعتدال‌گرايان هم نياز دارند. وي با اشاره به اينكه اكثر جامعه ايران را جوانان تشكيل مي‌دهند، ادامه داد: آينده در اختيار جوانان است و به اعتقاد بنده بايد از ورود نيروهاي جوان استقبال كنيم و البته آنها هم بايد از تاريخ درس بگيرند و گسترش كيفي را بر گسترش كمي ترجيح دهند. هم اكنون مشكل ما حضور و تعداد احزاب نيست، ۲۲۴ حزب داشتيم و در اين مدت (دولت يازدهم) تعداد ديگري با مجوز وزارت كشور اضافه شدند پس مشكل حضور حزب نيست بلكه بايد از امكانات موجود درست استفاده شود.
سخنگوي حزب اعتدال و توسعه همچنين در خصوص تعامل وزارت كشور با احزاب يادآورشد: اوايل دولت، آقاي روحاني صحبتي درباره احزاب كرد و گفت: احزاب واقعي نداريم، بيشتر احزاب زمان انتخابات كركره خود را بالا و بعد از انتخابات پايين مي‌آورند، در مناظره‌يي كه بنده در صداوسيما داشتم به حمايت از اين سخنان رييس‌جمهور پرداختم چرا كه اگر عملكرد و نقش احزاب را درصدبندي كنيم متوجه مي‌شويم اكثر فعاليت آنان انتخاباتي است. دهقان تاكيد كرد: به خاطر همين عنصر رسانه درحال حاضر طرفدار پيدا كرده و جريانات و اشخاص خيلي تلاش مي‌كنند پايگاه خبري، تحليلي و روزنامه راه‌اندازي كنند در حالي كه احزاب بايد اين كار را انجام دهند از اين رو صحبت آقاي روحاني كاملا درست و در اصل هشداري به احزاب بود. احزاب نبايد فقط كاركرد انتخاباتي داشته باشند بلكه بايد به كاركرد آموزش و كادرسازي هم توجه كنند. وي با بيان اينكه پس از سخنان رييس‌جمهور اينگونه برداشت شد كه وي مخالف احزاب است، خاطرنشان كرد: ما در آن موقع پاسخ داديم و گفتيم اينگونه نيست، روحاني فردي تشكيلاتي بوده و به توسعه سياسي معتقد است. سخنگوي حزب اعتدال و توسعه با اشاره به اينكه وزارت كشور جلسه‌يي را با حضور نمايندگان احزاب و تشكل‌هاي سياسي برگزار كرد و لايحه‌يي كه قرار شد به مجلس فرستاده شود در سايت وزارت كشور به منصه ظهور گذاشته شد، افزود: اما از طرف ديگر مجلس هم طرح قانون احزاب را توسط كميسيون خود شروع كرد و وقتي اين موضوع مطرح شد بازتاب‌هاي منفي به جا گذاشت بنابراين هيات رييسه جلوي آن را گرفت. دهقان اولويت دولت روحاني را سياست خارجي و اقتصاد عنوان كرد و با بيان اينكه بايد قبول كنيم اين اولويت‌ها به حق است چرا كه ايران و معيشتي بايد باشد تا ما به فعاليت‌هاي ديگر بپردازيم، گفت: سياست داخلي و احزاب اولويت اول نيست ولي دولت به آن هم بي‌توجه نبوده است و ممكن است در آينده به جايي برسيم كه سياست داخلي و احزاب اولويت اول دولت باشد.

 

برش

  اگر حزبي بتواند از مراحل قانوني عبور كند چه اشكالي دارد تشكيل شود
 ۲۲۴ حزب داشتيم و در اين مدت (دولت يازدهم) تعداد ديگري با مجوز وزارت كشور اضافه شدند پس مشكل حضور حزب نيست
 در انتخابات مجلس آينده، جبهه پايداري، اصولگرايان واقع بين با هدايت علي لاريجاني، كاظم جلالي و بخشي از فراكسيون رهروان، اصلاح‌طلبان و اعتدال و توسعه ليست انتخاباتي خواهند داد

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون