• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4030 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۹ بهمن

گفت‌وگوي «اعتماد» با واعظ‌آشتياني

فدراسيون فوتبال بسيار ضعيف است

گروه: ورزشي 

ماجراي علي كريمي و فدراسيون فوتبال تمامي ندارد. اسطوره 8 پرسپوليسي‌ها هفته گذشته با حضور در برنامه زنده تلويزيوني مقابل محمدرضا ساكت نشست تا مناظره‌اي پيرامون مباحثي كه درباره فساد در فوتبال مطرح كرده بود، برگزار شود. اينكه در اين مناظره چه نتايجي حاصل شد شايد بهتر باشد مخاطبان درباره آن اظهارنظر كنند اما جدا از اين مناظره بحث فساد در فوتبال مساله‌اي است كه بايد بيش از پيش به آن توجه شود.

اگر مي‌خواهيم روزي فوتبالي داشته باشيم كه به دور از مباحث حاشيه‌اي و همين طور فسادهاي موجود به سوي پيشرفت حركت كند، بايد تلاش‌هاي زياد و عزم جدي براي مبارزه با فساد در اين پديده جذاب وجود داشته باشد. علي كريمي اولين نفري نيست كه به اين مساله پرداخته و درباره آن صحبت كرده و قطعا آخرين نفر هم نخواهد بود اما به راستي آيا در فدراسيون فوتبال فساد سازمان يافته وجود دارد؟ براي بررسي بيشتر اين مساله با اميررضا واعظ‌آشتياني همكلام شديم تا از زبان مديرعامل سابق استقلال اطلاعاتي پيرامون اين مساله كسب كنيم.

هفته گذشته ميان محمدرضا ساكت و علي كريمي مناظره‌اي در برنامه‌ 90 انجام شد تا مساله فساد در فوتبال بيش از پيش بررسي شود. اين برنامه را تماشا كرديد؟

ابتدا بايد بگويم صحبت‌هايي كه در برنامه 90 مطرح شد، شبيه به يك مناظره نبود. صحبت‌هايي كه مطرح شد هيچ شباهتي به مناظره نداشت و بيشتر يك گفت‌وگو بود. علي كريمي به برنامه 90 آمد و مباحث و ابهامات موجود در فوتبال را مطرح كرد. اگر بنا بود كه اين موضوع مثل يك مناظره باشد، بايد فردي به جاي كريمي در اين برنامه حاضر مي‌شد كه هم از تجربه و دانش مديريت برخوردار باشد و هم موضوعاتي كه مطرح مي‌كرد را به دقت پيش مي‌برد تا به نتيجه برسد نه اينكه از يك موضوع به موضوع ديگر برود و مشخص نشود اصلا مساله چيست. كريمي فقط به برنامه 90 آمد و مباحثي را مطرح كرد تا افكار عمومي بدانند مساله‌اي وجود دارد. مديران فدراسيون فوتبال هم مثل هميشه پاسخي براي اين مسائل نداشتند چرا كه فردي كه در مقابل‌شان قرار گرفته بود، از نظر اطلاعات آنقدر قوي نبود كه بتواند وارد چلنج قدرتمندي شود؛ لذا من به اين مباحثي كه مطرح شد يك اتفاق رسانه‌اي مي‌گويم نه يك مناظره. در اين مناظره بايد به دقت مسائل مالي و همين طور ابهاماتي كه وجود داشت مطرح و بررسي مي‌شد نه اينكه با طرح سوال مبحث ديگري ورود مي‌شد. من فكر مي‌كنم افكار عمومي پس از ديدن اين برنامه از پاسخ‌هاي نماينده فدراسيون فوتبال قانع نشدند.

البته ما نمي‌خواهيم بيش از پيش به موضوع اين مناظره بپردازيم. بلكه مساله اصلي ما اين است كه آيا به راستي در فدراسيون فوتبال فساد وجود دارد يا خير؟

در هر صورت اتفاقاتي كه مطرح است بايد به آن رسيدگي شود. اين واقعيت است كه فدراسيون فوتبال به لحاظ مديريتي بسيار ضعيف است و ناكارآمدي در سيستمش به وفور وجود دارد. اينكه آيا از نظر مالي مساله رخ داده باشد يا خير از آن اطلاعي نداريم بلكه بايد در اين زمينه يك حسابرسي دقيق شود تا همه‌چيز مشخص شود. اگر هم تا به حال حسابرسي شده و شبهه‌اي وجود دارد دستگاه‌هاي نظارتي بايد وارد شوند و به اين موضوع رسيدگي و به همه مسائل بدون ملاحظه رسيدگي كنند. اگر هم اتفاق خاصي در مباحث مالي رخ نداده به صورت كاملا رسمي اعلام كنند تا همه از آن اطلاع داشته باشند. در اين زمينه بايد مستندات لازم ارايه شود و پاسخ‌هاي مناسب هم داده شود.

آيا مي‌توان گفت در فدراسيون فوتبال از نظر مالي شفافيتي وجود ندارد؟

درباره اين موضوع كه همه سخن مي‌گويند و مي‌گويند كه شفافيت وجود ندارد. مثلا در سازمان ليگ و اتفاقاتي كه رخ داده كسي دقيقا نمي‌داند كه چگونه يك شركت آمد و اسپانسر تبليغات دور زمين شد و چگونه كنار رفت. گويا خود آقايان هم در آن شركت سهمي داشتند و شركت پس از مدتي كنار رفت. براي من جاي سوال است آن زماني كه من در باشگاه استقلال فعاليت مي‌كردم وقتي به سازمان ليگ مي‌رفتيم و مي‌گفتيم بخشي از مطالبات‌مان را بدهيد مي‌گفتند پيشخور شده است. چطور ممكن است حق يك باشگاه پيشخور شود؟ اين اتفاقات ناشي از چيست؟ چرا تيم‌هاي ديگر نمي‌توانستند پول‌هاي‌شان را پيش‌خور كنند و فقط براي يك تيم اين اتفاق مي‌افتاد. اينها شبهاتي است كه بايد به آن رسيدگي شود.

الان هم كه هفته بيست و چهارم ليگ است اما هنوز شركت پيمانكار تبليغات دور زمين هيچ پولي به سازمان ليگ پرداخت نكرده است. درباره اين موضوع هم نظري داريد؟

اگر شما به دوره زمان من مراجعه كنيد مي‌بينيد كه اينگونه مسائل هميشه وجود داشته است. امروز هم كه هفته بيست و چهارم است و هيچ باشگاهي پولي دريافت نكرده است.

به نظر شما آيا سازمان ليگ نبايد براي دراختيار قرار دادن تبليغات دور زمين مزايده برگزار مي‌كرد؟

از نظر قانوني بايد چنين اتفاقي رخ مي‌داد. البته فكر مي‌كنم بازرسي كل كشور اين حق را دارد كه به اين مساله ورود كند چرا كه باشگاه‌هاي عضو سازمان ليگ كه سهامدار اين سازمان هستند بعضا دولتي‌اند. اگر يك شركت دولتي نيم درصد در يك مجموعه خصوصي سهم داشته باشد، سازمان بازرسي كل كشور حق دارد به آن ورود و مباحث مالي را به دقت بررسي كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون