• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4030 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۹ بهمن

سازمان سنجش‌هاي موازي

اگر قرار باشد نظام آموزشي كشور سامان درست و پايداري بيابد بايد به حوزه‌هاي آزموني و سنجش در اين نظام توجه و دقت كافي داشته باشيم. اين نظام نيازمند تقويت و حمايت از سازمان سنجش آموزش كشور به منزله يك واحد قدرتمند، معتبر و استاندارد است.

البته نقد و بازنگري در برخي سياستگذاري‌ها، مواضع و اقدامات سازمان سنجش ضرورتي است انكارناپذير كه در جاي خود قابل بحث است اما ايجاد هر‌گونه نهاد و دستگاه موازي مانع سياستگذاري متحد، مقتدر و علمي در نظام سنجش، ارزيابي و آزمون‌هاي ملي و بين‌المللي كشور خواهد شد.

معنا ندارد مركز آزمون‌سازي در دانشگاه آزاد اسلامي و اخيرا نهادي مشابه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش كشور به طور موازي اقدام به برگزاري آزمون‌هاي ملي و سنجش آموزش كشور كنند. چطور ممكن است با سازمان سنجش آموزش كشور كه ده‌ها سال تجربه دارد و انواع مصوبات و آيين‌نامه‌هاي قانوني در مجلس شوراي اسلامي، شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي و دولت را پشت سر گذاشته است و اكنون به چنان پختگي و بلوغي رسيده است كه مي‌تواند مسووليت برگزاري، نظارت و ارزيابي آزمون‌هاي مختلف در دستگاه‌ها و نهادهاي مختلف را به عهده بگيرد، چنين برخوردي شود؟ آيا اقدامات عجولانه و به دور از تدبيري ‌كه منجر به خلع يد اين سازمان مي‌شود و اختصاص بودجه‌هاي هنگفت و نيروي انساني اضافي در ساير سازمان‌ها و نهادهاي موازي منطقي و درست است؟

چرا وقتي چنين تجربه ارزشمند و پربهايي در اختيار ما قرار گرفته است آن را با انواع روش‌ها، تصميمات و اقدامات نابخردانه تضعيف، تقليل و در نهايت تخريب مي‌كنيم. مگر اقتدار و رشد يك نظام به ويژه يك نظام آموزشي در گرو تجميع تجارب، وحدت تصميم‌گيري و سازماندهي در سياستگذاري و اجرا نيست؟

استاد دانشگاه

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون