• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4030 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۹ بهمن

ريشه‌يابي دليل علاقه مربيان پرتغالي به رزمي‌كاران

بجنگ و پيروز شو

كارلوس كي‌روش هر روز نكته تازه‌اي براي فوتبال ايران دارد. اواخر هفته گذشته خبر رسيد كه حسين اوجاقي با درخواست كارلوس كي‌روش از دو هفته پيش فعاليت خود در كادرفني تيم ملي فوتبال را آغاز كرده است. اوجاقي تا پيش از اين سرمربيگري تيم ملي ووشو ايران در بخش ساندا را بر عهده داشت. او از پرافتخارترين ووشوكاران جهان است و لقب سلطان ووشوي جهان را يدك مي‌كشد. از همين روي انتخابش به عنوان عضو جديد كادر فني تيم ملي فوتبال عجيب به نظر مي‌رسيد.

با اين همه اوجاقي به عنوان يكي از پر افتخارترين ووشو‌كاران دنيا با هدف مشخصي به تيم ملي اضافه شده است و برخلاف تصور طرفداران و اهالي فوتبال، اين نخستين‌باري نيست كه كي‌روش از يك رزمي‌كار براي آماده‌سازي تيمش استفاده مي‌كند.

چهار سال قبل هم، كي‌روش از مهدي صفايي، قهرمان كيك‌بوكسينگ ايران و جهان كمك گرفت. صفايي بعد از دوران حرفه‌اي، باشگاهي براي پرورش باديگارد راه‌اندازي كرده و تخصص زيادي در اين زمينه دارد.

صفايي درباره نوع همكاري خود با تيم ملي گفته بود: بسياري از باشگاه‌هاي جهان از قهرمان‌هاي رزمي استفاده مي‌كنند. به خاطر درگيري‌هايي كه در اين رشته و فوتبال وجود دارد مي‌توانيم با آموزش شيوه‌هاي فرار و رفلكس ميزان آسيب‌ديدگي بازيكنان را در برخوردها كاهش دهيم.

به گفته صفايي در رشته‌هاي رزمي واكنش‌ها به بازيكنان آموزش داده مي‌شود و با افزايش روحيه و خودباوري در ورزشكاران ضريب موفقيت آنها بيشتر مي‌شود.

نتايج تدابير كي‌روش در دوره گذشته جام جهاني را مي‌توان در ديدار ايران با نيجريه، آرژانتين و بوسني مشاهده كرد كه بازيكنان تيم ملي در تعداد زيادي از صحنه‌هاي دو به دو موفق ظاهر شدند.

در اين دوره هم هدف از حضور اوجاقي، آموزش صحيح حركات سرعتي، استقامتي، افزايش انگيزه و روحيه بازيكنان اعم از بازيكنان مصدوم و... است. همان‌طور كه پيش از اين كي‌روش هم گفته بود در اردوهاي يك روزه تيم ملي بعد از هر مسابقه باشگاهي، فشاري به بازيكنان وارد نمي‌شود و فقط بازيكنان از نظر روحي و رواني آماده مي‌شوند.

در همين رابطه مهدي علي‌نژاد، رييس فدراسيون ووشو هم نظر جالبي دارد: ««استفاده از مربيان ووشو در تيم‌هاي فوتبال را در گذشته هم از مربيان پرتغالي ديگر ديده بودم. رييس فدراسيون ووشو پرتغال در مقطعي با تيم فوتبال پورتو همكاري مي‌كرد و بعد از آن هم با حضور يك مربي پرتغالي در تيم فوتبال شانگهاي چين به اين تيم رفت. نگاهي نزد مربيان پرتغالي وجود دارد كه براي ايجاد روحيه جنگندگي، بالا بردن عكس‌العمل‌ها و توانايي بازيكنان از مربيان ورزش‌هاي رزمي در كادرفني استفاده كنند. كي‌روش نيز براي همين دلايل از اوجاقي درخواست همكاري كرده بود كه او با من مشورت كرد. من نيز براي كمك به تيم ملي فوتبال در راه جام‌جهاني و همچنين آزاد بودن وقت اوجاقي تا ۱۸ فروردين ماه با اين موضوع موافقت كردم و قرار شد بعد از اين تاريخ نيز برنامه‌ريزي به گونه‌اي باشد كه تيم ملي ووشو آسيب نبيند.»

بدون شك اوجاقي با كارنامه پر و پيمان خود بهترين گزينه براي هدفي است كه كي‌روش دنبال مي‌كند. او با هدايت تيم ملي سانداي ايران در سال ۲۰۱۷ براي نخستين‌بار به مقام قهرماني جهان رسيد و حالا به دنبال كمك به
فوتبال ايران است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون