• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4035 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۶ اسفند

گزارش «اعتماد» از حواشي المپيك زمستاني 2018

آخر نشديم!

رومينا تيموري
 

 

المپيك زمستاني 2018 هم امروز به پايان مي‌رسد. بعد از بيش از 16 روز شور و هيجان بي‌مثال. بزرگ‌ترين آوردگاه زمستاني دنيا، امسال شاهد حوادث معركه‌اي در پيونگ‌چانگ كره‌جنوبي بود. ركورد بيشترين كشور مدال‌آور كه در دست امريكا بود، شكسته شد. ورزشكاران بسياري ركوردهاي فراواني را جابه‌جا كردند، رشته‌هاي جديدي براي اولين‌بار در المپيك محك خوردند و البته كاروان ايران هم بدون كسب نتايج قابل توجهي به ايران بازگشتند.

بد نيست برخي از مهم‌ترين لحظات اين المپيك زمستاني را باهم مرور كنيم:

امنيت كامل مسابقات

از چند ماه قبل از شروع افتتاحيه مسابقات، تمام توجه رسانه‌هاي بزرگ دنيا به بحث امنيت پيونگ‌چانگ بود. مقامات كره‌شمالي كه در پيونگ‌يانگ مستقر هستند بارها تهديد كرده ‌بودند كه امنيت اين مسابقات را به خطر مي‌اندازند اما در آخر و با توجه به دپيلماسي سازنده دو كره، همه‌چيز ختم به خير شد. كيم‌جونگ‌اون، رهبر كره‌شمالي خواهرش را براي مراسم افتتاحيه به همسايه جنوبي فرستاد تا همه نفسي آسوده بكشند. او يك روز بعد، رييس‌جمهور كره‌جنوبي را هم به پيونگ‌يانگ دعوت كرد تا زمزمه‌هاي عادي شدن روابط دو كره شنيده شود.

اتحاد دو كره

نرمش كره‌شمالي براي فرستادن سفير به اين مسابقات البته تبعات ديگري هم داشت. براي اولين‌بار بعد از جدايي دو كره، تيم هاكي زنان كره متحد در مسابقات شركت كرد. تيمي متشكل از هاكي‌بازان كره جنوبي و كره شمالي كه با پرچمي متحد به ميدان مي‌رفتند. تماشاچيان بسياري هم از دو كره براي تماشا و تشويق اين تيم به زمين مسابقه آمدند. تيم هاكي زنان كره متحد به افتخار قابل توجهي دست نيافت اما برگي از تاريخ را رقم زد. در زماني كه المپيك برگزار شد، مردم دو كره براي مدتي كوتاه احساس كردند مرزي بين آنها وجود ندارد.

روس‌ها به دوپينگ ادامه دادند

مهم‌ترين سرخط ورزشي مسابقات اما عدم حضور روسيه بود. آنها به دليل دوپينگ سازمان‌يافته در المپيك قبلي سوچي 2014، از حضور در اين المپيك محروم بودند. درست مثل مسابقات جهاني دووميداني. ورزشكاران روس البته حضور نسبتا پررنگي داشتند و در بسياري از مسابقات به صورت آزاد شركت كردند. آنها تحت پرچم المپيك وارد مسابقات مي‌شدند و روز جمعه اولين مدال طلاي‌شان را هم دشت كردند. مدالي كه البته به نام روسيه نوشته نمي‌شود. نكته جالب اين بود كه روس‌ها باز هم دست به دوپينگ زدند! اولين مدال آنها در رشته كرلينگ ميكس بود و خيلي زود مشخص شد با دوپينگ به دست آمده تا مدال برنزشان پس گرفته شود. اين ماجرا البته بازهم تكرار شد؛ روز جمعه دوپينگ ورزشكار بابسلي هم اعلام شد تا احتمال بخشيدن روس‌ها كم شود. قرار بود ورزشكاران روس در صورت اجازه كميته بين‌المللي المپيك زير پرچم كشورخودشان رژه بروند اما با توجه به اين اخبار، توماس باخ، رييس كميته بين‌المللي المپيك اعلام كرد امكان رخ دادن چنين ماجرايي وجود ندارد.

استر لدكا تاريخ را ورق زد

دختر 22 ساله اهل چك حالا متفاوت‌ترين ورزشكار تاريخ المپيك زمستاني است. لدكا امسال تبديل شد به اولين ورزشكار المپيكي كه در دورشته متفاوت به ميدان مي‌رود (آلپاين و اسنوبرد) و ديروز تبديل شد به اولين ورزشكار تاريخ كه در دو رشته متفاوت در المپيك مدال مي‌گيرد. آن هم مدال خوش رنگ طلا. او هم در رشته آلپاين سوپرجي قهرمان شد و هم در اسنوبرد مارپيچ موازي. لدكا بعد از قهرماني اولش در رشته‌اي كه كمتر كسي به او شانس مي‌داد، گفت: «فكر كنم اشتباهي رخ داده.» اما هيچ اشتباهي رخ نداده بود.

تاريخ‌سازي امريكا

امريكا براي اولين‌بار در اسكي صحرانوردي مدال گرفت. آنها تا به حال هيچ‌وقت در المپيك‌هاي زمستاني در رشته اسكي صحرانوردي به مدال نرسيده بودند و طعم ايستادن در سكو را نچشيده بودند اما المپيك پيونگ‌چانگ ورق را به نفع آنها برگرداند. تيم دونفره آنها متشكل از جسيكا ديگينز و كيكان راندال، موفق شد با اختلاف 19صدم ثانيه به مقام قهرماني برسد. آنها اولين مدال تاريخ تيم اسكي امريكا را كسب كردند؛ چه مدالي، مدال طلا.

عملكرد پرحرف‌وحديث كاروان ايران

كاروان اعزامي ايران به مسابقات روز گذشته به ايران بازگشتند تا در مراسم اختتاميه حضور نداشته باشند. سيد ستار صيد، محمد كيادربندسري، فروغ عباسي و سمانه بيرامي باهر؛ نمايندگان المپيكي ايران در پيونگ چانگ كره جنوبي بودند. تيمي كم تعداد كه همراهان باتجربه‌اي را در كنار خودش نمي‌ديد. تنها فردي كه سابقه حضور در المپيك را داشت و اين تيم را همراهي مي‌كرد كسي نبود جز عليداد ساوه شمشكي، سرمربي مردان آلپاين. به جز او همه همراهان و مسوولان كاروان ايران براي نخستين‌بار حضور در المپيك زمستاني را تجربه مي‌كردند و شايد علت اشتباه عجيب در تصور اينكه سمانه بيرامي مي‌تواند در دو ماده المپيك شركت كند (در حالي كه تنها در يك ماده حق شركت را داشت) ناشي از همين تجربه كم بود. فدراسيون از مدت‌ها قبل اعلام كرده بود باهر هم در رشته صحرانوردي سرعت و هم 10 كيلومتر حضور خواهد داشت اما اشتباه عجيب فدراسيون‌نشينان باعث شد تا او مسابقه دوم كه مهارت بيشتري در آن داشت را از دست بدهد. بيرامي باهر كه اولين حضور خود در المپيك زمستاني را تجربه مي‌كرد و حتي در مصاحبه با كميته ملي المپيك و خبرگزاري مهر به صراحت اعلام كرد در دو ماده اسپرينت و ۱۰ كيلومتر بانوان حضور دارد پس از رقابت‌هاي اسپرينت با شوك عظيمي مواجه شد. كارشناسان معتقدند رخدادن اين اشتباه در كارواني كم تعداد قطعا ناشي از بي‌تجربگي سرپرست اعزامي به مسابقات است. اما آيا نتيجه همين 4 ورزشكار قابل دفاع بود؟ در سوچي 2014، فروغ عباسي چهل و هشتم شد و امسال چهل و نهم. يك رتبه بدتر از المپيك سوچي نتيجه گرفت و چهل و نهم شد. هرچند در اسكي ركورد زماني و اختلاف فاصله با نفر نخست هم معياري مورد توجه به شمار مي‌رود اما نتايج بر روي ورق رتبه را پراهميت‌تر مي‌داند چرا كه هدف از توجه به اختلاف زماني به دست آوردن رتبه ورزشكار است. در بخش مردان اسكي آلپاين محمد كيادربندسري تنها نماينده ايران بود. بدون شك كيادربندسري موفق‌ترين نماينده المپيكي ايران در كره جنوبي به شمار مي‌رود. او كه بسياري پرچمداري كاروان ايران را حق وي مي‌دانستند در مارپيچ بزرگ پنجاه و يكم شد و در مارپيچ كوچك به رتبه سي و چهارم رسيد. كيادربندسري در المپيك سوچي موفق شده بود با ركورد 87 و 1:58 در رتبه سي‌ام قرار گيرد اما در اين المپيك اگرچه سي و چهارم شد اما ركورد خود را تا 69 و 1:52 بهبود بخشيد. در اسكي صحرانوردي سمانه بيرامي باهر، پرچمدار كاروان ايران در رشته دشوار و غيرتخصصي اسپرينت در ميان ۶۸ شركت‌كننده آخر شد. در بخش مردان اسكي صحرانوردي هم سيد ستار صيد، با تجربه‌ترين عضو كاروان ايران با حضور در سه دوره المپيك زمستاني، در اسپرينت هفتاد و هفتم شد و در ۱۵ كيلومتر مردان با ركورد 1و 39:39 به رتبه نود و يكم بسنده كرد در حالي كه در المپيك سوچي با ركورد 1 و 47:16 در جايگاه هفتاد و نهم قرار گرفته بود. دهكده المپيك پيونگ‌چانگ البته هنوز آبستن حوادث زيادي است. قرار است از فردا مسابقات پارالمپيك زمستاني در آن برگزار شود و اسكي‌بازان معلول با يكديگر به رقابت بپردازند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون