• ۱۴۰۳ جمعه ۵ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5819 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۴ مرداد

چرخ توسعه اقتصادی با پتانسیل زنان

فائزه توکلی

چند بعدی بودن زنان در چرخاندن چرخ زندگی در کنار کارآمد بودن و کارآفرینی، از زنان روحیه‌ای با مسوولیت‌پذیری بالایی ساخته است. استفاده از پتانسیل‌های زنان در چرخ توسعه اقتصادی کشور در راستای توسعه پایدار کارآمد و اثربخش خواهد بود. در این راستا پیشنهادات زیر ارائه می‌شود: 
۱-لزوم افزایش سطح دانش علمی و کاربردی بانوان در عرصه عمل در زمینه‌های مختلف که این دانش از چگونگی تولید تا بازاریابی و فروش را شامل می‌شود. تشکیل شهرک‌های آموزشی در محلات شهرها توسط شهرداری‌های مناطق پیشنهاد می‌شود .
۲-برگزاری نمایشگاه و همایش‌های بین‌المللی به منظور نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار برای شناسایی و ارائه توانمندی‌های بانوان در عرصه‌های مختلف تولیدی و تجاری اهمیت دارد، زیرا همایش‌ها شرایط لازم را برای گردهم آمدن زنان برجسته کارآفرین ایجاد کرده و علاوه بر ارائه توانمندی‌های خود با ظرفیت‌ها و فعالیت‌های دیگر بانوان کارآفرین در نقاط مختلف کشور و خارج از آن آشنا می‌سازد و ضمن تبادل اطلاعات به گسترش زمینه‌های کاری آنان می‌پردازند.
۳-شبکه‌سازی از زنان توانمند به منظور توانمندسازی دختران و زنان بدین‌ترتیب که: برعهده زن‌هاست تا زنانی که هم‌رشته و همکار هستند، یکدیگر را پیدا کنند و با خوشه‌سازی تحت لوای یك برند بتوانند تولیدات و هنرمندی‌های خود را با قدرت بیشتر به ظهور برسانند.
۴-زنان ما باید امروز به دانش و مارکتینگ تجارت آشنا باشند و آن را بیاموزند، دنیای کنونی دنیای تجارت الکترونیک است. زنان عرب در این زمینه مدت‌هاست وارد شده‌اند.
۵-از تولیدکنندگان و کارخانه‌داران باید درخواست کرد تا با بستن قرارداد با بانوان تولیدکننده از آنها حمایت کنند. در این راستا رعایت دستمزد و حقوق کارگران زن در اولویت مصوبات مجلس باید باشد .
۶-باید از مسوولان ذی‌ربط و دولتمردان خواست تا در بخش توسعه تجارت، نقدینگی زنان کارآفرین را بالا ببرند . 

در این راستا مانند دوره پهلوی که از محل فروش بلیت‌های اعانه ملی درآمدزایی برای کانون بانوان می‌کردند از محل بودجه‌های اینترنت همراه اول یا ایرانسل می‌توان با شرکت در سهام آنها جلب مشارکت نمود. در اینجا نقش دولت به عنوان بازوی حمایتی بسیار پررنگ است.
۷-زنان می‌توانند نقش خوبی در توسعه پایدار کشور داشته باشند و همان‌گونه که در زمینه بودجه‌های عمرانی استراتژیک در‌نظر گرفته می‌شود به زنان در راستای حافظان فرهنگ و هویت با سرمایه‌گذاری مناسب در این خصوص پیشرفت چشمگیری داشته باشند .
۸-در حال حاضر ایران همچون بسیاری از کشورها از خانم‌های خانه‌دار برخوردار است که این مهم رقم 84درصد را نشان می‌دهد. ما نیز می‌توانیم مثل دیگر کشورها از این نیروی عظیم بهره لازم را ببریم. در حال حاضر بیشتر شرکت‌های زنجیره‌ای پوشاک در دنیا کالاهای خود را توسط خانوادها تولید می‌کنند، لذا ما نیز می‌توانیم از این گروه‌های پنهان کارآمد استفاده کنیم .
۹-فقط استفاده از پتانسیل زنان خانه‌دار، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند است، به ‌طوری که می‌توان با ایجاد تعاونی‌های کوچک تولید از این ظرفیت و توانمندی که تا امروز کمتر مورد توجه قرار گرفته نهایت استفاده را برد، ضمن اینکه علاوه بر اثرات انگیزشی می‌توان به افزایش اشتغالزایی نیز کمک کرد.
۱۰-حمایت از زنان در بحث بنگاه‌های اقتصادی کوچک در زمینه‌های مشاغل خرد و غذا و هنر و ورزش و....
۱۱-توانمند‌سازی زنان و استفاده از پتانسیل آنها در خط مقدم سیاست اقتصاد کلان به کار گرفته شود و بدانند که توانمندسازی زنان در حوزه اقتصاد و عدم تفکیک جنسیتی در بحث اقتصاد، به ‌طور قطع در فقرزدایی و بهبود سازوکارهای اقتصادی بسیار موثر است.
۱۲-طی سال‌های اخیر با بالاترین آمار زنان زندانی سیاسی و غیر‌سیاسی در تاریخ ایران مواجه هستیم، نخست امیدواریم زنان سیاسی زندانی به زودی آزاد شوند اما زنانی که به دلیل جرايم دیگر در زندان‌ها هستند، می‌توانند با سرویس‌های رفت و آمد به کارخانه‌ها و مراکز صنعتی برده شوند و در تولیدات محصولات اقتصادی شرکت داشته تا هم درآمدزایی داشته و هم اوقات‌شان در جهت توسعه کشور ایران گذرانده شود تا موعد رهایی آنان با حفظ شغل در همان کارخانه‌ها میسر شود .
مدیر فصلنامه پژواک زنان در تاریخ 
پژوهشگر و‌ مورخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون