• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4148 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۹ مرداد

نظام جمهوري اسلامي اساسا با فساد سازگار نيست

محمد حسين فرهنگي

در بحث مبارزه با فساد باتوجه به آنكه به نظر مي‌رسد بيش از هر چيز نيازمند مديريت صحيح و موثر هستيم، ما نيازمند مديريتي هستيم كه بتواند در پيشبرد اهداف به نفع ملت فعاليت كند و اين فعاليت هم مفيد و موثر باشد و هم از نارسايي‌ها و كاستي‌ها جلوگيري كند.

واقعيت آن است كه نظام جمهوري اسلامي، نظامي است كه اساسا با فساد سازگاري نداشته و با آن برخورد مي‌كند. اينكه مي‌بينيم كه هرگاه فسادي علني مي‌شود، دادگاه برگزار شده و به اين تخلفات رسيدگي مي‌شود، به اين علت است كه جمهوري اسلامي با فساد سازگار نيست. به اين اعتبار علت بروز فساد در شرايط فعلي، مديريت ناصحيح است.

وقتي مديريت كارآمد نيست و تصميمات مديريتي اصولي اتخاذ نشده و به خوبي نيز اجرا نمي‌شود، بروز اين مفاسد نيز طبيعي است. ضمن آنكه بعضا تصميمات درست اتخاذ مي‌شود اما در اجراي آن با مشكل روبه‌رو مي‌شويم كه نمونه آن، تصميم اخير دولت درمورد تك‌نرخي كردن ارز و دلار 4200 توماني بود كه اگرچه تصميم درستي بود اما به‌شرطي موثر مي‌افتاد كه در مواردي معين همچون كالاهاي اساسي يا دارو مورد استفاده قرار مي‌گرفت. حال آنكه ديديم در همان گام نخست، به موضوعات ديگر اختصاص يافت كه اين اتفاق نيز نشان مي‌دهد مشكل در مديريت است.

اين در حالي است كه طبيعتا اگر مديريت كارآمد بود، از همان ابتدا به‌نحوي مناسب عمل مي‌كرد و هم در تعيين اولويت‌ها و هم نحوه اقدام و اجرايي كردن تصميمات، اصول دقيق مديريتي را مدنظر قرار مي‌داد. با اين حساب شايد تنها چاره كار اين باشد كه مديريتي كارآمد روي كار بيايد. نكته حايز اهميت ديگر اينكه اين تغيير مديريت، حتي مي‌تواند تا سطح تغيير دولت ادامه يابد.

به بيان ديگر اگر دولت احساس مي‌كند كه نمي‌تواند كار را به‌خوبي انجام دهد، بايد اين مساله را اعلام كند تا كساني كه از اين آمادگي برخوردار هستند، پاي كار بيايند.

نماينده اصولگراي تبريز در مجلس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون