• ۱۴۰۳ جمعه ۲ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4343 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۶ فروردين

نگاهي به خانواده در سريال «بازي تاج و تخت»

انساني، كاملا انساني

ترجمه: بهار سرلك

 

 

سخت مي‌توان تصور كرد كه كسي «بازي تاج و تخت» را پديده‌اي جذاب نداند. از زمان پخش نخستين فصل اين سريال در سال 2011، اين درام كه به نقطه عطف فعاليت‌هاي شبكه HBO بدل شد، ركوردها را شكست و با هر قسمتي كه روي آنتن مي‌رفت مقياس ديگري براي تلويزيون تعريف شد. اما موفقيت آني «بازي تاج و تخت» فقط به تصوير كشيدن نبردها يا حضور اژدهايان محدود نمي‌شد بلكه بايد گفت اين سريال از همان ابتدا خود را يكي از درام‌هاي خانوادگي تندوتيز تلويزيوني معرفي كرد. در درجه نخست «بازي...» متني منكوب‌كننده دارد كه براي هر بيننده‌اي قابل درك است: گره‌هاي كور در روابط خانوادگي. اين فصل كه روي خانواده لنيسترِ حيله‌گر، استارك‌هاي نجيب‌زاده، تارگرين زودجوش تمركز داشت، با آشكار كردن روحيات و آسيب‌هاي روحي
منحصر به‌فرد هر خانواده، به كشف علل بروز قيام‌هاي سياسي پرداخت. هر خانواده انگيزه‌هاي خود را در سر مي‌پروراند؛ لنيستر‌ها به دنبال قدرت بودند، استارك‌ها به دنبال تكريم و افتخار، تارگرين‌ها در پي رهايي اما هر كدام از اين خانواده‌ها دليل خود را براي اين انگيزه‌ها داشتند. هر كدام اميدها و روياهاي خودشان را داشتند. آنها احساس خود را از حكمران و والد خوب در مقابل نمونه‌هاي بد آن داشتند. حتي تعاريف خود را از «خوب بودن» و «بد بودن» داشتند.
(ند و كيتلين استارك والديني خوب و سياستمداراني افتضاح بودند و لنستيرها درست برعكس اين خانواده بودند). همانند «خانواده سوپرانو» و «چراغ‌هاي جمعه‌شب» و «شش فوت زير زمين»، بن‌مايه داستان «بازي تاج و تخت» نيز در شجره‌‌نامه‌هاي خانوادگي ريشه دارد. حتي با وجودي كه اين سريال استعاره‌اي را براي هر خانواده درنظر گرفته است -استارك‌ها را قهرمان مي‌داند، لنيسترها را شرور و دنريس تارگرين را فردي كه از فرش به عرش مي‌رسد- هنگام نياز جايي براي جزييات ريز و توضيحات موشكافانه باز مي‌كند. آشفتگي، عشق، موضوعات پيش‌پاافتاده، تنش و همچنين وفاداري در زمانه سخت و دشوار در رابطه ميان خواهر و برادرهاي زياد، قابل باور است. همچنين زماني كه كسي مانند آرياي بازيگوش يا تريون بدذات با سنت‌هاي خانوادگي جاافتاده‌شان مخالفت مي‌كنند، بلافاصله اعضاي مشكل‌دار خانواده‌شان نام مي‌گيرند. و در زماني كه به نظر مي‌رسد هر كدام از شخصيت‌ها جايگاه مستحكمي دارد، سريال از راهنمايي‌هاي كتاب بهره مي‌برد و شخصيت محوري «ند» را مي‌كشد و يك قسمت پيش از اتمام فصل، همه چيز را درهم ‌و برهم مي‌كند. اگر سريال بناي خود را با وسواس تمام روي اين موضوع كه ند چه معنا و مفهومي براي خانواده‌اش دارد و خانواده‌ او براي آن قلمرو چه معنايي دارد، بنا نكرده بود آن وقت اين لحظه -و صحنه‌هايي كه دختران ند دور او را احاطه كرده‌اند- ضربه چنداني به مخاطب وارد نمي‌كرد. نخستين قسمت از آخرين فصل «بازي تاج و تخت» شب گذشته از شبكه HBO پخش شد. Variety

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون