• ۱۴۰۳ جمعه ۷ دي
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 4963 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۷ تير

رييس سازمان محيط‌زيست در دو مصاحبه ۵ بار سانحه اتوبوس خبرنگاران را «اتفاقي» توصيف كرد

نه از استعفا خبري شد، نه عذرخواهي

دو خبرنگار جوان مرده‌اند، چندين نفر مجروح شده‌اند، يك نفر همين حالا كه اين گزارش نوشته مي‌شود براي بار دوم زير تيغ جراحي رفته اما رييس سازمان محيط زيست، هنوز نه‌تنها استعفا نداده كه زبانش به معذرت‌خواهي هم نچرخيده و نمي‌چرخد. عيسي كلانتري كه نحوه نشستنش مقابل خبرنگاري كه در حادثه واژگوني اتوبوس حامل خبرنگاراني كه براي بازديد از درياچه اروميه راهي آنجا شده بودند، حضور داشته، واكنش‌هاي بسياري را به‌ دنبال داشته اما حتي براي نحوه نشستنش هم نه‌تنها نيازي به عذرخواهي نمي‌بيند كه انتقادها به اين رفتار خود را «مزخرفاتي» مي‌داند كه خبرنگاران به زبان آورده‌اند! آقاي رييس كه احتمالا فراموش كرده اين روايت از طريق تصاوير ويديويي به دست مردم و ديگر خبرنگاران رسيده و نمي‌تواند آن را «گفته‌هاي» خبرنگاران خواند، بلكه واقعيتي است آشكار پيش چشمان ملت، گفته نحوه نشستنش، هميشه همين‌طور است و با لحني طلبكار ادامه داده است: «نحوه نشستن من مثلا چطور بود؟! نحوه نشستن هميشگي من، همين‌طور است؛ چه عذرخواهي؟! براي چه؟! چه اتفاقي افتاده كه عذرخواهي كنيم؟!» اما حتي اگر بپذيريم كه عيسي كلانتري هميشه همين‌طور در حضور جمع روي صندلي مي‌نشيند و فراموش كنيم كه نگاهي به تصاوير ديدارهايش با مقام‌هاي مختلف آشكار مي‌كند كه او نشستن جلوي كساني را كه برايش مهمند، خوب بلد است، واقعيت اين است كه او حداقل به عنوان رييس سازمان محيط زيست كه مسوول انجام اين سفر بوده، موظف است به احترام جان‌هاي از دست رفته، روح‌هاي آسيب‌ديده و انسان‌هاي مجروح، استعفا كه هيچ، حداقل عذرخواهي كند. 
  معاينه فني؛ بالاخره آري يا نه؟!
اما اين خبرها نيست و رييس سازمان حفاظت محيط زيست هم اهل اين حرف‌ها نيست. اين را مي‌شود از سطور و بين‌سطور گفت‌وگوي عجيب او با امتداد دريافت؛ ازجمله آنجا كه ضمن رد وقوع هرگونه تخلف از سوي اداره كل استاني اين سازمان در حادثه واژگوني اتوبوس حامل خبرنگاران در نقده گفته است: «هر ماشيني كه معاينه فني داشته باشد، بيمه داشته باشد، مجاز است. راننده آن اتوبوس هم مربوط به شركت اروم سير بوده و پليس راه نيز براي آن ساعت زده است» اگرچه كلانتري ادعا كرده كه «اگر معاينه فني نداشت كه پليس راه اجازه رفت و آمد در جاده را به اين وسيله نمي‌داد» اما همين ديروز علي انصافي، رييس اتحاديه مسافربري استان تهران در گفت‌وگو با ايسنا تاكيد كرده كه «اگر همان‌طور كه مطرح مي‌شود اين اتوبوس فاقد صورت وضعيت بوده، مسلما معاينه فني سكو نداشته است؛ يعني اگر حتي معاينه فني را گرفته باشد، روي سكو در پايانه‌ها از سوي مدير فني معاينه و تاييد نشده است.» او معتقد است كه «سازمان محيط زيست بايد از شركت حمل و نقل معتبري يك دستگاه اتوبوس مي‌گرفت تا نه تنها اتوبوسي مجهزتر و بهتر براي خبرنگاران گرفته باشد، بلكه اگر از شركت حمل و نقل اتوبوس مي‌گرفتند قبل از حركت راننده، اين اتوبوس روي سكو از سوي مدير فني معاينه و تست مي‌شد و تمام سيستم آن مورد تاييد قرار مي‌گرفت.» با اين اظهارات ضد و نقيض دو مقام مسوول كشور مشخص نيست كه بالاخره اين اتوبوس معاينه فني داشته يا نه! با اين اوصاف اما رييس سازمان محيط زيست در اظهاراتي عجيب‌تر كه اين‌بار آنها را در گفت‌وگويي با ايسنا مطرح كرده، مدعي شده كه «اين اتوبوسي بود كه اگر آقاي رييس‌جمهوري يا معاون اول هم مي‌آمد، آن را مي‌آوردند. به ‌دليل اينكه اتوبوس مرتب و مجهزي بود و پذيرايي در آن راحت بود و شرايط كرونايي در آن مي‌توانست به خوبي رعايت شود. اتوبوس هيچ مشكلي نداشت و همه ضوابط فني را داشت و چه كار مي‌كرديم؟» و مجددا اگرچه كلانتري با طرح اين ادعا كه «راننده در سرازيري آمده و ترمزش خالي كرده و تصادف اتفاقي است كه افتاده است» و بر همين اساس مي‌پرسد «چه مسووليتي بايد داشته باشيم؟»، رييس اتحاديه مسافربري استان تهران توضيح داده كه «در برخي اظهارات مطرح شده عنوان مي‌شود ترمز اسكانياي واژگون شده خبرنگاران به اصطلاح خالي كرده و همين مساله سبب شده تا اين اتوبوس واژگون شود اما بايد گفت اتوبوس‌هاي اسكانيا اگر شلنگ ترمزشان پاره شود يا به اصطلاح ترمزشان ببرد، چرخ‌هاي اين خودرو قفل مي‌شود و ديگر چنين اتفاقاتي نمي‌افتد اما احتمالا ريتاردر خودرو (ترمز كمكي) با مشكل مواجه شده كه چنين اتفاقي را رقم زده است.»با اين وجود عيسي كلانتري تاكيد دارد كه «اين اتوبوس شرايط استاندارد كه همان معاينه فني بود را داشت» و برخلاف اينكه خبرنگاران گفته بودند كه بعضي از صندلي‌ها كمربند نداشته، «اين اتوبوس كمربند ايمني داشته و همه خبرنگاران كمربندشان را بسته بودند، كمك راننده هم دو دقيقه قبل از تصادف از آنها خواسته كه كمربندهاي‌شان را ببندند و همه اينها را پليس تحقيق كرده است. اتوبوس از پليس راه عبور كرده و مهر تاييد را گرفته است.»او علت عبور از جاده فرعي را سد و تونلي كه در جاده فرعي قرار داشته و دليل انتخاب اين اتوبوس را آشنايي راننده به منطقه و تردد هميشگي اين اتوبوس از اين مسير عنوان كرده و در واكنش به اين موضع سازمان راهداري كه اعلام كرده بود كه اين وسيله، تحت پوشش هيچ شركت حمل و نقل مجوزدار بين‌جاده‌اي نبوده، تاكيد كرده است: «متعلق به شركت اروم سير و در اجاره كارخانه سيمان بوده است.» عيسي كلانتري اگرچه در پايان مصاحبه‌اش با ايسنا گفته است: «ما از بروز اين اتفاق بارها اظهار «تاسف» كرديم» اما در دو گفت‌وگويي كه با ايسنا و امتداد انجام داده، حداقل ۵ بار به اشكال مختلف گفته «اتفاقي است كه افتاده» و حتي يك بار هم «عذرخواهي» نكرده است؛ چنانكه بهراد مهرجو، همسر ريحانه ياسيني هم روز گذشته در حساب كاربري‌اش در توييتر نسبت به رفتار عيسي كلانتري انتقاد كرده و نوشت: «پس از رفتن ريحانه خيلي‌ها با نهايت محبت به من تسليت گفتن. از مقامات دولتي تا رفقا و همكاران عزيزمون. فقط يك نفر و نهاد حتي زحمت يك تماس تلفني هم به خودشون ندادن؛ سازمان محيط زيست و عيسي كلانتري». 
  دستور رييس مجلس براي پيگيري حادثه
با اين وجود اما ظاهرا پيگيري‌ها براي پيگيري حادثه واژگوني اتوبوس خبرنگاران ادامه دارد. بر همين اساس در حكمي مسعود تجريشي، مدير دفتر برنامه‌ريزي و تلفيق ستاد احياي درياچه اروميه به عنوان نماينده تام‌الاختيار عيسي كلانتري، دبير كارگروه ملي و مجري طرح نجات درياچه اروميه در كميته پيگيري حادثه همه اقدامات حقوقي و پيگيري‌هاي قضايي پرونده حادثه تلخ واژگوني اتوبوس خبرنگاران تا مشخص شدن تمامي ابعاد آن منصوب شد. در ادامه اين واكنش‌ها، محمدباقر قاليباف، رييس مجلس روز گذشته در نطق پيش از دستور خود در گذشت 5 سرباز معلم و 2 خبرنگار در سوانح جاده‌اي را به مردم ايران و خانواده آنان تسليت گفت و از دستگاه‌هاي مربوطه خواست با تدوين و اجراي آيين‌نامه‌هاي حمل و نقل ضمن نظارت بر جلوگيري از اين حوادث در برابر سوانح پاسخگو باشند. او همچنين از كميسيون‌هاي عمران و قضايي مجلس خواست در زمينه واژگوني دو اتوبوس بررسي‌هاي خود را انجام و به مجلس گزارش دهند.حادثه تصادف يك دستگاه اتوبوس حامل سربازمعلمان جوان حدود ۱۲ ساعت پس از حادثه رخ داده براي اتوبوس خبرنگاران رخ داد. اتوبوس حامل سرباز معلم‌ها كه از سيستان و بلوچستان براي فراگيري آموزش نظامي راهي شيراز بود در ساعت ۶ و 12 دقيقه روز پنجشنبه در محور يزد-دهشير به ‌علت نقص فني حادث از ناحيه ترمز با جدول وسط جاده برخورد كرده و در سمت مسير مقابل واژگون و سپس با يك دستگاه تريلي متوقف برخورد مي‌كند كه متاسفانه در اين حادثه ۵ سرباز معلم جان باخته و ۱۰ نفر ديگر مجروح شدند. حادثه‌اي كه اگرچه به اندازه واژگوني اتوبوس خبرنگاران بازتاب رسانه‌اي نداشت اما مورد توجه افكار عمومي قرار گرفت و البته هنوز هيچ نهاد يا سازماني توضيح روشني درباره آن به دست نداده و تنها وعده پيگيري داده شده و وعده معرفي و مجازات مقصران.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون