• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4983 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲ مرداد

معاون اول رييس‌جمهوري و تعدادي از وزرا و معاونان رييس‌جمهوري به خوزستان مي‌روند

راه نجات؛ شنيدن اعتراض مردم

شهروندان معترض استان خوزستان كه طي يكي، دو شب گذشته شاهد اعتراض‌هاي مشابهي در شهرهاي برخي استان‌هاي ديگر كشور هستند، در حالي همچنان به‌ منظور پيگيري مطالبات‌شان به خيابان‌ها آمده و سعي در رساندن صداي‌شان به گوش مسوولان دارند كه پيش از ظهر ديروز رهبر انقلاب در سخناني به اين مهم اشاره كرده و گفتند كه از اين مردم فداكار كه به خيابان آمده تا ناراحتي‌شان را ابراز كنند، نمي‌شود هيچ گله‌اي داشت. اين سخنان اما در حالي مطرح شد كه پيش‌تر پايگاه اطلاع‌رساني دولت با اشاره به آخرين وضعيت اعتراض‌ها، از سفر دو روزه معاون اول رييس‌جمهوري به منطقه خبر داده بود؛ سفري كه عصر روز جمعه آغاز شد و قرار است اسحاق جهانگيري به همراه تعدادي از وزرا و معاونان رييس‌جمهوري، از هورالعظيم و سد كرخه بازديد كرده و از نزديك در جريان مسائل و مشكلات قرار بگيرند.
 اين هيات اعزامي از جانب دولت همچنين بنا دارد ضمن ديدار با شيوخ، صاحب‌نظران و نخبگان استان خوزستان و صحبت با آنان درباره دغدغه‌ها و مطالبات‌شان، جلسه ستاد بحران و شوراي آب و كشاورزي استان خوزستان را نيز به ‌منظور اتخاذ تصميمات لازم براي برون‌رفت از وضعيت تشكيل بدهد.
اين در حالي است كه رييس‌جمهوري نيز روز پنجشنبه و در جريان مراسم افتتاحيه خط انتقال نفت از گوره به جاسك، خوزستان را ديار مقاومت در زمان جنگ تحميلي توصيف كرد و پس از شرح اقدامات دولت در راستاي حل مشكلات اين استان و انجام پروژه‌هاي مختلف عمران و توسعه طي 8 ساله اخير و ارائه توضيحاتي درباره علل و عوامل بروز مشكلات كنوني گفته: «بايد مردم اين استان را از عده‌اي كه شعار ناصحيح مي‌دهند، جدا كرد. اعتراض و انتقاد در چارچوب قانون اشكالي ندارد و بايد اعتراض بيان شود؛ اينها حق مردم است. مردمي كه در گرماي ۵۰ درجه هستند، حق طبيعي دارند كه اعتراض كنند و حتي به خيابان بيايند.» اين در حالي بود كه علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كه روز پنجشنبه با رييس‌جمهوري منتخب ديدار كرده بود، پس از اين نشست در توييتي نوشت: «به نيروهاي امنيتي دستور داده شد بازداشتي‌هاي حوادث اخير خوزستان كه عمل مجرمانه‌اي نداشته‌اند، به سرعت آزاد شوند.» شمخاني همچنين نوشت: «اعتراض حق طبيعي و قابل ‌پذيرش در جمهوري اسلامي است. مردم اجازه نمي‌دهند مشكلات داخلي بستر سوء‌استفاده معاندين شود.» دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين روز گذشته در توييتي ديگر با اشاره به شرايط كنوني خوزستان نوشت: «ثروت خوزستان سرمايه ملي است و براي حفظ آن، آباداني و رفاه مردمانش اجتناب‌ناپذير است.» علي شمخاني با تاكيد بر اينكه «احساس تبعيض دردناك‌تر از خشكسالي و بي‌آبي است»، ادامه داد: «تاكنون سهم مردم خوزستان از شركت‌هاي نفتي و واحدهاي صنعتي بزرگ استان، فخرفروشي مديران و كاركنان غيربومي و پروازي و حسرت بوده است.» 
همزمان يك نماينده اصولگراي مجلس نيز با اشاره به ناآرامي‌هاي اخير در استان خوزستان گفت: «نمايندگان مردم تلاش مي‌كنند تا به سرعت دولت را متوجه اين نقصان‌هاي عظيم و شديد كنند و دولت سيزدهم هنوز روي كار نيامده تلاش مضاعفي را شكل مي‌دهد تا بتواند به سرعت مشكلات را حل كند. عباس مقتدايي با بيان اينكه «مردم صبور خوزستان همواره مدافع نظام بوده‌اند» به خبرگزاري فارس گفته است: «خوزستان نيازمند حمايت حداكثري است؛ دولت آينده در اولين روزها اين موضوع را دنبال خواهد كرد؛ مجلس شوراي اسلامي نيز با مردم خوزستان است و بيشترين همفكري را براي حل مشكلات اين استان و ساير استان‌ها را در حال انجام دارد.» نايب‌رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس همچنين از تشكيل جلساتي در اين كميسيون به‌ منظور بررسي ابعاد مختلف مشكلات خوزستان، از سفر استاني كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي براي تهيه گزارش چگونگي حل مشكلات خوزستان خبر داد و گفت كه زمان دقيق اين سفر پس از جلسه روز سه‌شنبه هفته جاري اين كميسيون اعلام خواهد شد. اين در حالي بود كه سخنگوي هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي نيز در واكنش به اين اعتراضات، مشكلات خوزستان را مشكلات ملي عنوان و تاكيد كرد كه بايد براي رفع‌شان در تراز ملي تدبير و چاره‌انديشي كرد. سيدنظام‌الدين موسوي در حساب كاربري‌اش در توييتر نوشته است: «سال قبل كه براي پيگيري مشكل آب غيزانيه به خوزستان رفته بوديم، پيرمردي محلي به لوله‌هاي بزرگ انتقال نفت اشاره كرد و گفت كه كنار اين همه لوله، ما هم يك لوله آب مي‌خواهيم، همين!» اين نماينده اصولگراي مجلس يازدهم براين اساس ادامه داد: «‏منابع خوزستان ملي است، پس مشكلات آن هم ملي است و براي رفع آنها بايد در تراز ملي تدبير و چاره‌انديشي شود.» همچنين نماينده آبادان در مجلس در توييتي نوشت: «خوزستان آب دارد، مديريت آب ندارد، ‏خوزستان سرمايه دارد، مديريت سرمايه ندارد. ‏خوزستان مدير نداشت، تا صاحبان قدرت، راحت دست در جيب سرمايه‌هاي آبي، خاكي و نفتي خوزستان بكنند.» محمد مولوي بر اين اساس رييس‌جمهوري منتخب را خطاب قرار داد و تاكيد كرد: «جناب رييسي! خوزستان نيازمند يك نگاه ملي واقعي و يك استاندار با اختيارات ويژه، همراه با تيم اجرايي قوي و با برنامه است.»
اين درخواست از رييس دولت سيزدهم اما در حالي مطرح شد كه محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام و ازجمله كانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري اخير، از بخشي از محتواي مسائل مطرح شده در نشست خود با ابراهيم رييسي به ‌منظور بررسي مشكلات استان خوزستان خبر داد و در توييتي نوشت: «در جلسه بررسي مشكلات خوزستان با حضور رييس‌جمهور منتخب، گزارشي از سفر به مناطق بحراني استان ارايه كردم كه ايشان ادامه جلسات شوراي راهبردي استان خوزستان را مورد تاكيد قرار دادند.» محسن رضايي همچنين ادامه داد: «بنا شد در اولين جلسه، راهكار‌هاي اساسي براي حل مشكلات خوزستان را بررسي و به ايشان پيشنهاد كنيم.»
فارغ از اين اما در شرايطي كه علاوه بر رهبر انقلاب، حسن روحاني و علي شمخاني، رييس و دبير شوراي عالي امنيت ملي نيز خواهان پرهيز از خشونت و شنيدن صداي معترضان خوزستاني شده بودند، معصومه ابتكار، معاون امور زنان و خانواده رييس‌جمهوري نيز در توييتي به اين مهم اشاره كرد و با انتشار ويديويي كه در آن زني خوزستاني در اعتراض به بي‌آبي خوزستان بر مسالمت‌آميز بودن اعتراض‌هاي خوزستاني‌ها تاكيد دارد، نوشت: «اين صداي نرم مسالمت است. اين صداي اعتراض مسالمت‌آميز است. اين صداي يك ‎زن، يك مادر كه برخلاف بيگانگان، درگيري، خونريزي و ناامني نمي‌خواهد. مطالبه حقش را دارد.» ابتكار همچنين در ادامه نوشت: «صداي مردم را بشنويم و شفاف گفت‌وگو كنيم. راه نجات، اجراي ارزيابي زيست محيطي قبل از انتقال آب و سازگاري كشاورزي و صنعت با خشكسالي است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون