• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5032 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۳۱ شهريور

عارفي در غربت غربيه

كتاب «عارفي در غربت غربيه؛ گفت‌وگوهايي با دكتر سيد حسين نصر» توسط منوچهر دين‌پرست و از سوي انتشارات موسسه اطلاعات منتشر شد.
اين كتاب شامل 9 گفت‌وگو با سيد حسين نصر، استاد مطالعات اسلامي دانشگاه جرج واشنگتن است. همچنين مقدمه نسبتا مفصلي جهت آشنايي خوانندگان با آرا و تفكرات دكتر با عنوان سنجش سخن نصر در معرفت قدسي منتشر شده است. 
در معرفي اين كتاب آمده است: كشاكش «عقلانيت و معنويت» در طول تاريخ معرفت بشري فراز و نشيب طولاني داشته است. با پيدايش اديان، معنويت از پشتوانه‌اي برخوردار شد كه اين پشتوانه در طول تاريخ تبديل به تفكري شد كه در منابع اسلامي، اغلب اين معرفت را «حكمت مبتني بر ايمان» ناميده‌اند. حكمتي كه از قبل تمام تدابير معرفتي آن تنظيم شده و احتياجي به منابع معرفتي بشري نيست. چرا كه منابع معرفتي بر پايه ادراك حسي، ياد، درون‌نگري، عقل و گواهي استوار است. اما معرفت مبتني بر ايمان در ميان سنت‌گرايان به «معرفت قدسي» تعبير مي‌شود پيوسته رابطه‌اي با آن حق اصيل و اولي دارد كه از سرچشمه‌هاي عالم قدسي سيراب مي‌شود. 
عقل شهودي ـ  اشراقي چنان با معنويت گره خورده است كه آموزه‌هاي عقل استدلالي در آن هيچ راهي ندارد. گرايش‌هاي معنوي معمولا با آموزه‌هاي ديني توام است. آموزه‌هايي كه به نوعي طريقت را در بردارد و در بطن آن انكشاف معرفت باطني است. معنويت اسلامي اساسا رهيافتي باطني ـ   رمزي است كه هدف از آن كنار زدن پرده‌ حجاب و غفلت و تحقق «علم قدسي» و «معرفت قدسي» است. يكي از كساني كه شديدا علاقه‌مند به اين نوع معرفت و معنويت بوده، دكتر سيد حسين نصر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون