بازگشايي مدارس: ساده و پيچيده
ايليا محمودي
عبارت بازگشايي مدارس برخلاف اينكه تلفظ ساده و تعريف آشكاري دارد يكي از مهمترين و شايد هم مهمترين تصميم اجتماعي است و بسياري از خانوادههايي كه دانشآموز محصل دارند را مشغول خود كرده و موجب واكنشهاي بسياري در فضاي مجازي و ساير فضاهاي ارتباطي و رسانهاي شده است. اگر فرض كلي را بر بازگشايي قطعي مدارس بگذاريم بايد راهكارهايي را در مورد سازگاري با اين بازگشايي احتمالي ارايه دهيم تا پس از آن دچار ضعف تحصيلي در دانشآموزان و بحرانهايي از اين قبيل نشويم. براي ارايه اين راهكارها و تدابير مهم اولين و مهمترين ركني كه بايد به آن توجه داشته باشيم در نظر گرفتن شرايط آموزش و پرورش هر استان و شايد هم در نظر گرفتن شرايط هر مدرسه به صورت انفرادي است، زيرا نگاه به وضعيت هر استان نگاهي كلينگري است ليكن به دليل اهميت مساله جزيينگري در اموري كه در رابطه با سرنوشت مادي و معنوي يك شخص يا جامعه از جمله جامعه دانشآموزي وجود دارد، نگاهي ذرهبيني نياز داريم. براي داشتن نگاهي ذرهبيني و دقيق لازم است مدارس هر منطقه از هر شهر را به صورت انفرادي زير ذرهبين ببريم كه اين مورد بدون مساعدت و همكاري دبيران، معاونان، مشاوران و در نهايت مديران مدارس امكانپذير نيست. بنابراين بهتراست امر مهم فراهم كردن پروتكلهاي بهداشتي و فرهنگسازي را به عهده كادر هر مدرسه قرار دهيم و صد البته در اين امر فقط نظارهگر نباشيم و مردم و دولت نيز به كمك مدارس بيايند و از هر كمكي دريغ نكنند. به عنوان مثال آموزش و پرورش ميتواند براي امر فرهنگسازي در هر مدرسه افرادي زبده در حوزههاي روانشناسي و جامعهشناسي را مامور كرده و به آنها مسووليت مهم فرهنگسازي در زمينههاي بهداشتي و دوري از تنبلي پس از مدتها تعطيلي محول كند. از سوي ديگر اولياي دانشآموزان نيز ميتوانند در راستاي پيشبرد اهداف از پيش تعيين شده آموزشي از تخصصهايشان در همين حوزهها و تربيت انفرادي فرزندانشان براي فضاي حضوري با وجود كرونا استفاده كنند تا دانشآموزان با آگاهي كامل در حوزههاي بهداشتي و مراقبتي و غيره با وجود كرونا در كلاسهاي درس حاضر شوند و با آن ارتباطي نزديك برقرار كنند كه خود از عوامل سازگاري است. اما آخرين نكته براي بازگشايي مدارس و سازگاري با آن دادن اختيارات به مديران مدارس در حوزه اعمال تعطيليهاي موقتي با توجه به شرايط بهداشتي هر منطقه يا شهر و روستاست تا هر مدير بتواند با توجه به قابليتهاي مدرسه تحت مديريتش فضاي مناسبي را براي آموزش به وجود آورد به عنوان مثال برخي مدارس مانند دبيرستانهاي فرهنگ و دبيرستان ماندگار البرز و حتي دبيرستانهاي كوچكي مانند شهيد عباس آندي شرايط برگزاري كلاسهاي حضوري را دارند اما برخي دبيرستانهاي مناطق محروم نياز به كمكهاي بيشتر مادي و معنوي از سوي وزارت محترم آموزش و پرورش دارند تا شرايط حضوري شدن و سازگاري با اين امر در مدارس فراهم شود. بنابراين بهتر است پس از حضوري شدن مدارس به تدابير مديران اين مدارس اعتماد كرد و به آنها اختياراتي در حوزههاي تعطيليهاي موقت محول كرد تا هيچ يك از دبيران، دانشآموزان و كادر مدرسه به كرونا مبتلا نشوند و اين موارد پس از اجرايي شدن خود ميتوانند اميدي براي دانشآموزان در مورد اينكه مدرسه و كل جامعه به فكر آنها هستند و در صورت به خطر افتادن جان آنها مدارس تعطيل خواهند شد، مبدل شوند و همچنين گرفتن نظر آنها توسط كادر مدارس ميتواند به زمينههايي براي سازگاري آنان با فضاي حضوري تبديل شود.دانشآموز رشته انساني