• ۱۴۰۳ جمعه ۲۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5138 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۱ بهمن

خبر

دونالد ترامپ:
تقلب نمي‌شد ظرف يك هفته با ايران توافق مي‌كردم

دونالد ترامپ در جمع هواداران خود در شهر «كانرو» ايالت تگزاس با تندي به مواضع داخلي و خارجي جو بايدن تاخت و ادعاهايي عليه ايران مطرح كرد. رييس‌جمهور سابق امريكا در ادامه تحركات خود براي تقويت جايگاهش در ميان راي‌دهندگان حزب جمهوري‌خواه با توجه به در پيش بودن انتخابات ميان دوره‌اي كنگره اين كشور، اين‌بار به شهر «كانرو» در ايالت تگزاس رفت و در ميان هواداران خود ضمن تعريف و تمجيد از عملكرد دولتش، به ‌شدت به دولت جو بايدن تاخت. رييس‌جمهور سابق امريكا در اين سخنراني در جمع حاميان جمهوري‌خواهش چند بار عليه ايران حرف زد و از عملكرد دولت خود در قبال ايران و خروج غيرقانوني و يك‌جانبه امريكا از توافق هسته‌اي برجام دفاع كرد. وي در يك بخش از اين سخنراني مدعي شد كه ايران در «آستانه دستيابي به سلاح هسته‌‍اي» است و در جاي ديگر از اقدام تروريستي دولت امريكا در حمله تروريستي به سردار سپهبد شهيد قاسم سليماني دفاع كرد. دونالد ترامپ همچنين با تاختن به مواضع دولت جو بايدن و مذاكرات اين دولت در قبال «بازگرداندن امريكا به توافق هسته‌اي فاجعه‌بار ايران» مدعي شد كه اين توافق باعث دستيابي ايران به سلاح هسته‌‎اي خواهد شد. رييس‌جمهور سابق امريكا در بخش ديگري از سخنراني خود در ايالت تگزاس مدعي شد كه اگر در انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۰ تقلب نمي‌شد و پيروزي او دزديده نمي‌شد، ظرف يك هفته بعد از انتخابات ۲۰۲۰، ايران با امريكا توافق مي‌كرد. به ادعاي ترامپ، «اگر در انتخابات تقلب نمي‌شد، شما در پايان (انتخابات ۲۰۲۰) داراي يك رييس‌جمهور ديگر مي‌شديد. شما هم‌اكنون رييس‌جمهوري در ايالات متحده داريد كه به طرز شديدي فاقد صلاحيت است. ما قطعا با ايران توافقي مي‌كرديم كه آنها برايش التماس مي‌كردند، ما با ايران توافق مي‌كرديم، تحريم‌ها داشت آنها را مي‌كشت، ظرف يك هفته بعد از انتخابات با ايراني توافق مي‌كرديم اما حالا آنها دارند با ايالات متحده كله‌شقي مي‌كنند. پوتين هرگز نظاميانش را به سمت اوكراين نمي‌برد و چين هرگز فكر گرفتن تايوان هم به سرش خطور نمي‌كرد». ترامپ در موضوع اوكراين و تنش‌هاي ميان امريكا و برخي متحدانش با روسيه، به مكالمه تلفني جنجالي اخير جو بايدن با ولوديمير زلنسكي رييس‌جمهور اوكراين اشاره كرد و از اينكه بايدن خواهان اعزام نيروهاي نظامي امريكا براي حفاظت از مرزهاي اوكراين است، به ‌شدت انتقاد كرد.


نفتالي بنت: تضعيف ايران، دكترين من است
«نفتالي بنت»، نخست‌وزير رژيم اسراييل كه در ماه‌هاي اخير تمام تلاش خود را براي مانع‌تراشي در مسير مذاكرات «وين» براي لغو تحريم‌هاي ايران به كار گرفته، بار ديگر اظهارات خود را درباره برجام تكرار كرد و گفت كه تل‌آويو به هيچ‌گونه توافق جامعه بين‌الملل با ايران پايبند نخواهد بود. به گزارش فارس، وي در گفت‌وگو با روزنامه جروزالم‌پست ضمن ابراز مخالفت با هرگونه توافق با ايران گفت: «راهبرد اسراييل به اينكه توافقي وجود داشته باشد يا خير، بستگي ندارد. ما خودمان از خود محافظت مي‌كنيم. حتي اگر توافقي هم صورت بگيرد، ما به آن متعهد نخواهيد بود. ما آزادي خود براي آنكه اقدامي انجام دهيم را حفظ مي‌كنيم». او در ارتباط با اختلاف تل‌آويو و واشنگتن در خصوص مساله هسته‌اي ايران گفت: «ما و امريكا همه‌ چيز را از يك منظر نگاه نمي‌كنيم». نفتالي بنت در ادامه ادعاهاي بي‌اساس و بي‌منطق خود را به اميد جلب حمايت‌هاي بين‌المللي عليه جمهوري اسلامي ايران تكرار كرد و مدعي شد كه هرگونه توافقي با ايران، ميلياردها دلار در اختيار ايران قرار مي‌دهد و اين پول‌ها براي اقدامات تروريستي عليه نظاميان صهيونيست و امريكايي در منطقه استفاده مي‌شود. نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در پايان لفاظي‌هاي خود به تلاش براي مقابله با ايران اشاره كرد و گفت: «دكترين من اين است كه مي‌خواهم آنها [ايران و نائبان آن] را تضعيف كنم و به نيروهاي آنها در تمامي ابعاد ضربه بزنم. آنها جايي در منطقه ما ندارند، يك‌هزار كيلومتر از خانه ما. من نمي‌خواهم ايران را در سوريه يا هر جاي مرز خود ببينم.»


وزراي خارجه فرانسه و آلمان به اوكراين مي‌روند
وزراي خارجه دو كشور فرانسه و آلمان به عنوان بخشي‌ از تلاش‌هاي‌شان براي كاهش تنش‌ها با روسيه در ماه فوريه به اوكراين سفر مي‌كنند. به گزارش خبرگزاري آناتولي، وزارت خارجه فرانسه با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد كه ژان ايو لودريان، وزير خارجه فرانسه و آنالنا بربوك، همتاي آلماني‌اش طي روزهاي هفتم و هشتم فوريه به كي‌يف سفر خواهند كرد. روسيه اخيرا ده‌ها هزار تن از نيروهاي خود را در نزديكي مرزهاي شرقي اوكراين مستقر كرده است؛ مساله‌اي كه موجب نگراني ديگر كشورها درباره برنامه‌ريزي كرملين براي انجام حمله نظامي به اوكراين شده است. اين در حالي است كه مسكو اين نگراني‌ها را رد و اظهار كرده، اين نيروها براي تمرين در اين منطقه جمع شده‌اند. در همين حال، لودريان به همتاي اوكرايني‌اش نسبت به حمايت و همبستگي كامل پاريس با كي‌يف اطمينان داده است. او در توييتي نوشته بود كه «تلاش ما به‌ويژه در قلب نرماندي براي تنش‌زدايي ادامه دارد.» پيش از اين فرانسه ميزبان نشست مشاوران گروه فرمت نرماندي متشكل از آلمان، فرانسه، روسيه و اوكراين بود. امانوئل ماكرون، رييس‌جمهوري فرانسه هم شخصا با ولاديمير پوتين و ولوديمير زلنسكي، روساي جمهور روسيه و اوكراين گفت‌وگو كرده است. فرانسه كه در حال حاضر رياست شوراي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، متعهد شده است كه اگر روسيه تماميت ارضي اوكراين را تضعيف كند، اين اتحاديه در اعمال تحريم‌ها به عنوان اهرمي بازدارنده ترديد نخواهد كرد.


كامبوج از ۱۶ فوريه ميزبان نشست آسه‌آن  درباره ميانمار
وزراي امور خارجه «مجمع كشورهاي جنوب شرق آسيا» موسوم به آسه‌آن در ماه آينده با يكديگر ديدار خواهند كرد تا به بررسي كمك‌هاي بشردوستانه براي ميانمار بپردازند. به گزارش‌خبرگزاري رويترز، وزارت امور خارجه كامبوج – كه در حال حاضر رياست آسه‌آن را بر عهده دارد – در بيانيه‌اي اعلام كرد، پراك سوخون، وزير امورخارجه كامبوج و نماينده ويژه آسه‌آن براي نخستين سفر خود به ميانمار آماده مي‌شود. در اين بيانيه با اشاره به جلسه‌اي كه براي ۱۶ و ۱۷ فوريه (۲۷ و ۲۸ بهمن ماه) تعيين شده است، اعلام شد: اولويت‌ او (سوخون) اجرا كردن توافق پنج ماده‌اي است كه اعضاي اين مجمع به شكلي متفق‌القول بر سر آن توافق كرده و در جلسه آتي وزراي خارجه آسه‌آن نيز به بررسي آن خواهند پرداخت. سرنگوني دولت منتخب آنگ‌ سان سوچي، رهبر سابق ميانمار طي يك كوتاي نظامي، براي اين مجمع و تلاش‌هاي آن در راستاي معرفي خود به عنوان يك بلوك منسجم و يكپارچه، يك پسروي بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون