• ۱۴۰۳ جمعه ۲ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5149 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۴ بهمن

انتشار كارزارها در اينستاگرام تا چه ميزان منجر به موفقيت‌شان در جلب حمايت كاربران موثر است؟

مشاركت اينستاگرامي براي حقوق شهروندي

محمد رهبري

يكي از امكاناتي كه پلتفرم «كارزار» در اختيار نويسندگان و طراحان هر كارزار قرار مي‌دهد، امكان انتشار كارزار در اينستاگرام است. بر اين اساس، در صورتي كه يك كارزار حداقل هزار امضا داشته باشد، در اينستاگرام نيز معرفي خواهد شد تا كساني كه با آن كارزار همراهند، تشويق به امضاي آن شوند. اما اين كار چقدر باعث افزايش امضاهاي يك كارزار مي‌شود؟!
بررسي داده‌هاي 464 كارزاري كه در 6 ماه اخير در اينستاگرام منتشر شده، نشان مي‌دهد كه به‌طور ميانگين، تعداد امضاهاي يك كارزار پس از بازنشر در اينستاگرام، تا 3 برابر افزايش داشته است. اين در حالي است كه برخي كارزارها در زمان انتشار در اينستاگرام عملا به وضعيت اشباع خود رسيده بودند و پس از انتشار چندان با افزايش امضا روبه‌رو نشده‌اند. با اين حال كارزارهايي كه در زمان انتشار در اينستاگرام به وضعيت اشباع نرسيده و ظرفيت آن را داشتند كه همچنان توجه عموم كاربران را جلب كنند، پس از انتشار در اينستاگرام، توانسته‌اند تعداد امضاي قابل‌توجهي به دست بياورند. 
بعضي كارزارهايي كه پس از انتشار در اينستاگرام بيشترين رشد را داشته است، در جدول زير قابل مشاهده است.
همان‌گونه كه مي‌بينيد تعداد امضاي برخي كارزارها پس از انتشار در اينستاگرام، بيش از 20 برابر رشد داشته است كه ازجمله آنها مي‌توان به مواردي نظير مطالبات زنان اشاره كرد. كارزاري كه بيشتر مورد توجه مخاطبان اينستاگرامي است. اين در حالي است كه به‌دليل محدوديت‌هاي اينستاگرام، امكان گذاشتن لينك در صفحه وجود ندارد و بسياري از مخاطبان نيز به مرحله نهايي امضاي كارزار نمي‌رسند.
نكته قابل توجه در بررسي اين داده‌ها آن است كه در ميان كارزارهايي كه در اينستاگرام منتشر شده است، 75 درصد از امضاها مربوط به زماني است كه آن كارزار در اينستاگرام منتشر شده بود و فقط 25 درصد از امضاي اين كارزارها مربوط به پيش از انتشار آن در اينستاگرام است؛ داده‌اي كه اهميت انتشار يك كارزار را در اينستاگرام به خوبي نشان مي‌دهد و در عين حال نشان‌دهنده ضرورت رسيدن به حداقل تعداد امضا براي جلب‌ توجه مخاطبان است. البته در تحليل اين داده‌ها بايد به اين نكته نيز توجه كرد كه بسياري از كارزارهاي پرطرفدار، به تنهايي قابليت جذب امضاهاي بسياري را داشته‌اند و نبايد دليل تمامي امضاهاي اين كارزارها را صرفا در انتشار آنها در اينستاگرام عنوان كرد؛ بلكه منطقا عوامل ديگري نيز در افزايش اين امضاها دخيل بوده و قاعدتا بايد به آن دلايل نيز توجه كنيم. با اين همه اما داده‌ها نشان مي‌دهد كه انتشار كارزار در اينستاگرام نيز در ميان عواملي كه در افزايش تعداد امضاهاي كارزارها موثر است، نقشي برجسته ايفا مي‌كند.
 پژوهشگر شبكه‌هاي اجتماعي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون