• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5256 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۵ تير

خبرخوان

امروز حتي كارگران ساده هم مهاجرت  مي‌كنند
حسين راغفر، اقتصاددان با اشاره به اينكه متاسفانه جهت‌گيري‌ها در اقتصاد ما به نفع صاحبان سرمايه است، ناكافي بودن دستمزد نيروي كار را عامل مهمي در بهره‌وري پايين و ركود توليد خواند و هرج و مرج در پرداخت دستمزدها به خصوص در بخش دولتي و حكومتي را نيز ناشي از فقدان يك اراده سياسي لازم براي يكسان‌سازي نظام پرداختي دانست. وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا هميشه گفته مي‌شود افزايش دستمزد نيروي كار باعث افزايش نقدينگي و تورم مي‌شود، گفت: ربط مستقيم افزايش دستمزدها به افزايش نقدينگي و تورم مبتني بر تفكر بسيار اشتباهي است كه در تصميم‌گيري‌ها وجود دارد و همين مساله سبب شده تا طي سه دهه گذشته مرتبا دستمزد كه يكي از اصلي‌ترين عوامل و نهاده‌هاي توليد به شمار مي‌رود سركوب شده و هر روز فاصله بين نيازهاي حداقلي نيروي كار و دستمزد پرداختي به اين قشر افزايش يافته است. وي تاكيد كرد: عمده‌ترين عامل تورم در كشورمان افزايش دستمزدها نيست بلكه افزايش قيمت ارز بوده كه اين موضوع توسط دولت‌ها انجام و با تصميم‌گيري آنها امكان پذير شده است. راغفر افزود: در سال‌هاي اخير شاهد خروج سرمايه‌هاي فكري و فني از كشور هستيم و نخبگان كشور به سرعت و شدت از كشور خارج شدند و حتي كارگران ساده مهاجرت مي‌كنند كه اصلي‌ترين علت آن سركوب دستمزدها توسط نظام تصميم‌گيري است.


افت جهاني قيمت طلا  به ايران هم مي‌رسد؟
 نايب‌رييس اتحاديه طلا و جواهر گفت: قيمت اونس جهاني طلا در هفته گذشته ۱۰۰ دلار كاهش يافت و بر اين اساس پيش‌بيني مي‌شود قيمت فلز زرد در داخل كشور طي دو هفته آينده افت داشته باشد. البته بايد توجه داشته باشيم كه اين روزها در ايام قبل از ماه محرم قرار داريم و تقاضا براي خريد طلا و سكه افزايش يافته و در نتيجه قيمت طلا و انواع سكه حباب بالايي دارد و كاهش قيمت جهاني نتوانست بر اين رشد تقاضا تاثير بگذارد. پيش‌بيني مي‌شود در روزهاي آينده قيمت جهاني طلا باز هم كاهش يابد و از روز شنبه قيمت‌ها در همين محدوده نوسان داشته باشد و در بازار داخلي نيز در دو هفته آينده با كاهش تقاضا حباب سكه كمتر شود.


ورود دلال‌ها به فرآيند خريد گندم
 عطاالله هاشمي رييس بنياد ملي گندمكاران گفت: افزايش قيمت نهاده‌هاي دامي باعث شد حجمي از گندم توليدشده براي مصارف خوراك دام مصرف شود. وي ميزان خريد تضميني گندم را حدود 4 ميليون و 900 هزار تن دانست و افزود: خريد گندم در سال جاري 500 هزار تن بيشتر از سال گذشته است؛ اين در حالي است كه پيش‌بيني توليد 8.5 تا 9 ميليون تن برآورد شده است. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا دلال‌ها براي خريد گندم از كشاورزان ورود كردند، گفت: در روزهاي گذشته تاخير در پرداخت مطالبات گندمكاران باعث شد كه دلال‌ها ورود كنند اما دولت در هفته‌ گذشته جديت بيشتري در پرداخت‌ها به خرج داد در نتيجه نقش دلال‌ها در خريد گندم كم‌رنگ‌تر شد.


 پيگير واردات  خودروهاي برقي هستيم
سعيد محمد، مشاور رييس‌جمهور و دبير شوراي عالي مناطق آزاد اقتصادي كشور تصريح كرد: در راستاي ارتقاي وضعيت معيشتي مرزنشينان، طرح واردات خودروهاي برقي از مناطق آزاد كشور به ويژه منطقه آزاد قصرشيرين براي تصويب به هيات دولت ارايه شده است. محمد گفت: طرح واردات خودروهاي برقي مي‌تواند تحولي عظيم در اقتصاد مناطق مرزي و مناطق آزاد ايجاد كند.


كاهش ۱۵ تا ۲۰درصدي  مصرف لبنيات در كشور
اسماعيل خاتمي، عضو انجمن صنايع فرآورده‌هاي لبني با تاييد كاهش مصرف لبنيات، گفت: قيمت لبنيات بعد از اصلاح نظام يارانه‌اي افزايش صددرصدي را تجربه كرد چگونه مي‌توان انتظار داشت با صعودي شدن قيمت‌ها، سرانه مصرف ريزش نكند. مصرف چربي‌هاي لبني مانند كره و خامه، نوشيدني‌ها لبني مانند شير و دوغ و ماست افت جدي كرده است؛ از آنجايي‌كه قيمت دوغ از نوشابه پيشي گرفته است از اين‌رو مردم ترجيح مي‌دهند به‌جاي دوغ، نوشابه خريداري كنند. وي با بيان اينكه كمترين افت خريد در گروه پنير اتفاق افتاد، تصريح كرد: در فرهنگ مصرف خوراك پنير جاي خود را پيدا كرده است و در وعده‌هاي غذايي صبحانه، ناهار و شام جاي خود را پيدا كرده است. كاهش خريد پنير كمتر از ۱۰ درصد بوده اين در حالي است كه در ساير گروه‌هاي لبني كاهش مصرف ۱۵ تا ۲۰درصدي بوده است.


كف و سقف خريد جهيزيه ايراني چقدر است؟
اكبر پازوكي، رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي درباره هزينه خريد لوازم خانگي ايراني براي جهيزيه گفت: طبيعتا لوازم انتخابي افراد با توجه به سطح درآمدي متفاوت است اما كف قيمت خريد لوازم خانگي ايراني از سي ميليون تومان در سال گذشته به بيش از چهل و پنج ميليون تومان در سال جاري رسيده است. به گفته وي لوازم آشپزخانه ايراني شامل اجاق گاز، جاروبرقي، ماشين لباسشويي و يخچال و فريزر و پلوپز و اقلامي از اين دست است اما برخي كالاها چون ماشين ظرفشويي و چرخ گوشت و مايكروفر و... را به اين فهرست اضافه مي‎كنند. او گفت: اگر كسي بخواهد جهيزيه ايراني براي آشپزخانه بخرد بايد حداقل كف چهل و پنج ميليون تومان و حداكثر سقفي در محدوده دويست ميليون تومان را در نظر بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون