• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5256 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۵ تير

خبرخوان

تعهد عجيب و غريب بيل گيتس  به جهانيان
بيل گيتس بار ديگر متعهد شد ثروت خود را ببخشد و افزود كه در نهايت از فهرست ثروتمندان جهان خارج خواهد شد. بنيانگذار مايكروسافت اعلام كرده كه ۲۰ ميليارد دلار (۱۷ ميليارد پوند) به صندوق خيريه خود اهدا خواهد كرد. چهارمين مرد ثروتمند جهان گفته است كه «متعهد» است تا دارايي‌هاي خود را به جامعه بازگرداند. گيتس اولين‌بار در سال ۲۰۱۰ اعلام كرد كه دارايي‌هاي خود را خواهد بخشيد، اما از آن زمان تاكنون دارايي خالص او بيش از دو برابر شده است. براساس گزارش مجله فوربس، ارزش دارايي‌هاي او در حال حاضر ۱۱۸ ميليارد دلار برآورد شده است، اما پس از كمك او در ماه جولاي به بنياد خيريه بيل و ملينا گيتس به ميزان قابل توجهي از ثروت او كاسته مي‌شود. گيتس گفت: «در حالي كه به آينده نگاه مي‌كنم، قصد دارم تقريبا تمام دارايي خود را در اختيار بنياد بگذارم. من در ليست ثروتمندترين افراد جهان، پايين مي‌روم و در نهايت از اين ليست خارج مي‌شوم.»


كاهش تقاضا در بازار مسكن

با عقب‌نشيني تقاضاي سرمايه‌گذاري از بازار مسكن پايتخت، اوضاع خريد و فروش چنگي به دل نمي‌زند و بنا به گفته مشاوران املاك، تعداد معاملات در مقايسه با ماه گذشته تقريبا نصف شده است؛ برخي آمار غيررسمي از رسيدن سرعت رشد قيمت به يك سوم ماه گذشته حكايت دارد.داده‌هاي غيررسمي درحالي ميانگين قيمت مسكن شهر تهران را بيش از ۴۰ ميليون تومان نشان مي‌دهد كه طبق آمار رسمي بانك مركزي، قيمت هر متر خانه در خرداد امسال به‌طور متوسط ۳۹.۴ ميليون تومان در هر متر مربع بوده كه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب ۸.۴ و ۳۲.۸ درصد افزايش دارد. همچنين تعداد معاملات انجام شده در خردادماه حدود ۱۳.۹ هزار فقره بود كه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۲.۳ و ۱۷۱.۹درصد افزايش نشان مي‌دهد.


اميدواري به امكان  صدور غلات اوكراين
اوكراين، سازمان ملل و تركيه، از پيشرفت در مذاكره بر سر از سرگيري صادرات غلات از درياي سياه كه توسط روسيه مسدود شده است استقبال كردند. مقام‌هاي رسمي تركيه كه پيش‌ از اين اعلام كرده بودند اجازه ورود اين غلات مسروقه به خاك اين كشور را نخواهند داد، اين‌بار از امضاي يك توافق ميان روسيه و اوكراين بر سر ايجاد يك «كريدور سبز» در درياي سياه براي انتقال امن غلات اوكراين طي هفته آينده خبر مي‌دهند روسيه و اوكراين در مجموع حدود يك‌سوم غلات جهان به‌ويژه گندم را تامين مي‌كنند. از زمان شروع تهاجم نظامي روسيه در حدود پنج ماه پيش به دليل محاصره بنادر اوكراين در حاشيه درياي سياه صادرات گندم و روغن آفتابگردان از اين كشور متوقف شده است. گزارش‌ها حاكي است در حال حاضر بيش از ۲۰ ميليون تن غلات اوكرايني در سيلوهاي بندر اودسا در درياي سياه گير كرده و ده‌ها كشتي به دليل محاصره روسيه سرگردان شده‌اند.


فروش بليت با اقامت اجباري در هتل
حسن خوشخو، معاون هوانوردي و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايي كشوري از تخلف دو شركت هواپيمايي در زمينه فروش اجباري اقامت هتل، همراه بليت هواپيما خبر داد. وي با بيان اينكه اخطار كتبي به شركت‌هاي هواپيمايي خاطي داده و بعد از اخطار، اين تخلف مشاهده نشده است، افزود: هيچ شركت هواپيمايي حق اضافه كردن هيچ نوع خدماتي از جمله اقامت در هتل را هنگام فروش بليت هواپيما ندارد و اگر گزارشي دريافت كنيم قطعا با خاطيان برخورد كرده و به سازمان تعزيرات حكومتي معرفي خواهيم كرد اما آنچه قانونگذار در اختيار ما قرار داده، محدوديت صدور مجوز پرواز است. خوشخو در پاسخ به اين سوال كه چرا برخي سايت‌هاي فروش، هنگام اوج تقاضاي پروازها اقدام به ابطال بليت‌هاي فروخته شده مي‌كنند، گفت: نمي‌توان گفت تمام ابطال‌ها به دليل فروش به بهاي بيشتر بوده، بلكه در شرايط گرماي تابستان، برخي فرودگاه‌ها محدوديت‌هاي پروازي به لحاظ فني و دمايي دارند كه حفظ ايمني مسافران باعث ابطال پروازها يا تغيير در ساعت پروازها مي‌شود.


جزييات واردات ۶۳۴  ميليون دلاري دارو
دارو، تجهيزات و ملزومات پزشكي با بيش از ۶۳۴ ميليون دلار، سومين كالاي اساسي وارداتي ايران است. در سال گذشته (۱۴۰۰) ارزش كل كالاهاي اساسي وارداتي در ۲۵ گروه كالايي بيش از ۳۰ ميليون تن به ارزش ۱۹.۶ ميليارد دلار بود كه سهم هفت قلم كالاي وارداتي با ارز ۴۲۰۰ توماني به ۲۶.۹ ميليون تن به ارزش ۱۵.۱ ميليارد دلار مي‌رسيد. از اين ميزان، سهم دارو، تجهيزات وملزومات پزشكي ۲۲.۲ هزار تن به ارزش بالغ ۲.۶ ميليارد دلار بود كه نسبت به سال ۱۳۹۹ از لحاظ وزن ۴۵ درصد و ارزش ۵۸درصد افزايش داشت.


كمبود كه هيچ، حتي مازاد  توليد مرغ داريم
حبيب اسدالله نژاد، مديرعامل اتحاديه مرغداران با بيان اينكه نه تنها هيچ كمبودي در تامين مرغ نداريم بلكه با مازاد آن نيز مواجه هستيم، گفت: فروش مرغ با قيمت‌هاي بالا ناشي از سودجويي و عدم نظارت بر فرآيند كشتار تا توزيع است. وي در پاسخ به چرايي افزايش قيمت مرغ گرم در بازار گفت: دولت قيمت مصوب مرغ گرم را كيلويي ۵۹هزار و ۸۰۰تومان اعلام كرده است كه با اين عدد قيمت مرغ زنده حدود ۴۱ تا ۴۲هزار تومان مي‌شود، اما در حال حاضر قيمت مرغ زنده در كشور به‌طور متوسط كيلويي ۳۷ تا ۳۸هزار تومان است كه يعني قيمت مرغ ‌گرم نبايد بيش از ۵۵ هزار تومان باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون