• ۱۴۰۳ سه شنبه ۹ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5275 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۰ مرداد

خبرخوان

خودرو‌هاي صفري كه  راهي تعميرگاه مي‌شوند!
تسنيم گزارش داد: گزارش ميداني از برخي نمايندگي‌هاي خدمات پس از فروش سايپا از افزايش مراجعات خودروهاي صفر به تعميرگاه‌ها و معطلي بيش از يك‌ماهه براي تعويض قطعات خراب و تعمير خودرو حكايت دارد. خاموش شدن خودروي در حال حركت ايراد عجيب برخي از اين خودروهاست. در برخي موارد اين خودروها براي تامين قطعه مورد نياز چندين هفته در نمايندگي‌ها مانده‌اند و خودروساز نيز هيچ اقدامي براي پرداخت خسارت خواب خودرو يا تامين قطعات اصلي و تعمير و تحويل به‌موقع اين خودروها انجام نداده‌ است. اكثر مشتريان كوئيك از ايرادات فني اين خودرو گله داشته و مي‌گويند چندين بار براي خرابي سنسور اكسيژن و ECU به نمايندگي‌ها مراجعه كردند، اما در پاسخ مي‌گويند هنوز قطعه به دست‌شان نرسيده است و اين معطلي حتي به يك ماه هم مي‌رسد. مشتري ديگري كه دل پري از خدمات پس از فروش سايپا دارد، مي‌گويد: صفحه كلاج خودروي سايناي من بعد از هزار و ۲۰۰ كيلومتر بيش از حد سفت شد و تقه داشت، رفتم نمايندگي گفتند چيزي نيست در نهايت بعد از سرگرداني در چند نمايندگي گفتند بايد عوض شود كه يك هفته زمان مي‌برد. هيچ قطعه‌اي در نمايندگي‌ها نيست، اما اگر بخواهي پول بدهي تمام قطعات را دارند.


ارايه كالابرگ بدون برگشت قيمت‌ها خلاف قانون است
سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به قانون بودجه ۱۴۰۱ گفت: مكانيزم كالابرگ الكترونيك و تامين كالاهاي اساسي با قيمت شهريور ۱۴۰۰ با يكديگر معنا پيدا مي‌كند و انتخاب يكي و رها كردن ديگري بي‌معنا است. مهدي طغياني درباره درخواست دولت مبني بر حذف عبارت «به نرخ پايان شهريور سال 1400» از قانون بودجه در رابطه با تامين كالاهاي اساسي با استفاده از كالابرگ الكترونيكي گفت: از آنجا كه برنامه دولت در مرحله نخست مديريت ارز 4200 توماني، در موعد مقرر اجرايي نشد و دولت ناچار شد مراحل بعدي را به تعويق بيندازد و در ماه‌هاي ارديبشهت، خرداد و تير پرداخت نقدي انجام داد، شرايط تغيير كرده به اين معنا كه ممكن است مردم از پرداخت مابه‌التفاوت ارز ترجيحي از طريق كالابرگ استقبال نكنند. نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي افزود: ما در مجلس بر اين نظر بوديم كه موضوع مذكور از ابتدا به صورت كالابرگ الكترونيك انجام شود تا كالاهايي كه امنيت غذايي لازم را براي مردم به همراه دارد، تامين شود.


 فروش ارز افزايشي شد
كامران سلطاني‌زاده، دبيركل كانون صرافان ايران اظهار داشت: از هفته گذشته كه بحث رايزني‌ها براي ايجاد توافق در مذاكرات مطرح شد، شاهد كاهش نرخ ارز بوديم. همين ذهنيت مثبت مردم و كاهش نرخ ارز نشان داد كه احياي برجام مي‌تواند در قيمت نهايي ارز تاثير داشته باشد. وي ادامه داد: مردم مي‌دانند كه پس از توافق برگشت ارز حاصل از صادرات سهل‌تر انجام مي‌شود، هزينه‌هاي بازگشت ارز به كشور كاهش پيدا مي‌كند و تجارت ايران روان‌تر مي‌شود. همچنين پس از احياي برجام فروش نفت و مشتقات نفتي افزايش مي‌يابد و با رفع تحريم‌هاي كشتيراني هزينه حمل و نقل كالا كاهش پيدا مي‌كند. به‌ طور كلي هزينه‌هاي تمام شده صادرات و واردات و تجارت ايران كاهش پيدا مي‌كند و قيمت ارز هم از اين روند و شرايط تاثير مي‌پذيرد.


بازار خودرو  همچنان بر مدار  ركود
اسد كرمي، نايب‌رييس اتحاديه نمايشگاه‌داران خودرو تهران مي‌گويد: انتظار مي‌رفت تداوم ثبت‌نام‌ها كمي از اين ركود بكاهد، اما بي‌كيفيت بودن خودروهاي داخلي سبب شده تا تاثيري در بازار شاهد نباشيم و در قيمت‌ها همچنان روي همان پاشنه بچرخد. وي بيان داشت: هر چند اعلام برداشته شدن محدوديت‌هاي وارداتي در ابتدا تحركاتي در بازار ايجاد و مردم را به تعديل قيمت‌ها اميدوار كرد، اما تا امروز در عمل خبري از واردات نيست و فعالان بازار دل به آن نبسته‌اند. اين مقام صنفي خاطرنشان كرد: ‌هر از گاهي اعلام مطالبي از سوي مسوولان يا برخي اخبار، بر كاهشي شدن قيمت‌ها تاثيرگذار شده، اما دوباره شاهد سير صعودي قيمت‌ها بوديم.


به تهراني‌ها در قرچك و پيشوا زمين مي‌دهيم
خليل محبت‌خواه، مديركل راه و شهرسازي استان تهران گفت: روز پنجشنبه مراسم تحويل زمين به يكي از كارگزاري‌هاي نهضت ملي مسكن را خواهيم داشت؛ همچنين به زودي تصميم داريم علاوه بر شهرهاي قبلي در پيشوا و قرچك نيز به صورت خودمالك، زمين در اختيار متقاضيان واجد شرايط قرار دهيم تا اقدام به ساخت مسكن كنند.


سيمان چند نرخي شد
در حالي كه وزارت صمت قيمت سيمان را كيسه‌اي ۵۰ هزار تومان اعلام كرد، اما در بورس كالا ۳۵ هزار تومان كشف قيمت شده و انبوه‌سازان نرخ آن را كيسه‌اي ۶۰ و مركز آمار ۷۰ هزار تومان اعلام كرده‌اند. سيد محمد مرتضوي، رييس كانون سراسري انبوه‌سازان كشور درباره قيمت سيمان اظهار كرد: تفاوت قابل ملاحظه‌اي در قيمت سيمان بين آنچه در بازار سنتي با آنچه در بورس كالا كشف قيمت مي‌شود، وجود دارد؛ قيمت سيماني كه به سازندگان پروژه‌هاي ساختماني داده مي‌شود بسيار بالاتر از بورس كالاست. وي ادامه داد: هر كيسه ۵۰ كيلويي سيمان در حال حاضر در بازار ۶۰ هزار تومان است ولي در بورس كالا بين ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان در روز است كه يك تفاوت ۳۰ تا ۴۰ درصدي دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون