• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5327 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۶ مهر

عضو هيات‌مديره اتحاديه كسب و كارهاي اينترنتي عنوان كرد

اوج‌گيري تعديل نيرو پس از اختلال اينترنت

 گزارش‌هاي رسمي سازمان نظام صنفي رايانه‌اي نيز نشان مي‌دهد ميزان ضرر و زيان مشاغل خرد در حال افزايش است و اين وضعيت دامان تمامي فعالان كسب و كار را گرفته، اما رضا الفت‌نسب، عضو هيات‌مديره اتحاديه كسب و كارهاي اينترنتي معتقد است بخش مهمي از آسيب‌ديدگان را كساني تشكيل مي‌دهند كه صاحب كسب و كارهاي كوچك هستند و معيشت خود را از اين طريق تامين مي‌كردند.
الفت‌نسب تاكيد كرد: تصوري در برخي سياستگذاران وجود دارد كه حس مي‌كنند برخي از روي شكم‌سيري و داشتن پول زياد دست به فروش محصول در اينستاگرام و فضاي مجازي مي‌زنند، اين در حالي است كه معيشت اين افراد از اين طريق تامين مي‌شود و فعاليت اين افراد نزديك به صفر است.وي با اشاره به اينكه فعالان حوزه كسب و كارهاي اينترنتي متوجه شرايط امنيتي كشور مي‌شوند، گفت: مساله تنها اين نيست. ما با ابهام گسترده و ويژه‌اي روبه‌رو هستيم كه قدرت برنامه‌ريزي را از ما سلب مي‌كند. قبل از اينكه وارد اين شرايط امنيتي بشويم، موضوع طرح صيانت مطرح شد و همان زمان ابهامي در ميان سرمايه‌گذاران پديد آمد كه سبب شد ورود سرمايه به اين حوزه با اختلال و توقف روبه‌رو شود.
اين فعال اقتصادي گفت: مساله اساسي براي يك سرمايه‌گذار و صاحب كسب و كار اين است كه بداند بعد از اين محدوديت‌ها قرار است چه اتفاقي رخ بدهد و اگر بعد از آن نيز اين فضا تداوم پيدا كند، چه بايد كرد؟ وي گفت: به ما توصيه مي‌كنند كه كسب و كارتان را روي پلتفرم داخلي ببريد، اين در حالي است كه مساله ما كوچ از اين فضا به فضايي ديگر نيست، ما كمتر از يك دقيقه مي‌توانيم براي خودمان در پلتفرم داخلي اكانت ايجاد كنيم، اما مساله فالوور و دنبال‌كننده چه مي‌شود؟ مگر ممكن است ما بدون مشتري بتوانيم در اين فضا فعاليت كنيم؟
الفت‌نسب با اشاره به تجربه كرونا در ايران ادامه داد: وقتي بيماري كرونا فراگير شد، طبيعي است فضايي براي رشد كسب و كارهاي اينترنتي ايجاد شد. بسياري از افراد براي حفظ سلامتي به خريد آنلاين روي آوردند و حالا كه انبوهي كسب و كار در اين فضا به راه افتاده است، اين دست تصميم را مي‌گيرند و سرمايه‌گذاري‌ها مختل شده است. به گفته وي اگر فضا مهيا بود و زيرساخت‌ها آماده مي‌شد با رشدي بيش از اين ميزان روبه‌رو بوديم. واقعيت اين است كه ما در قياس با جهان بسيار عقب هستيم و در شرايطي كه سهم فروش آنلاين ايران از بازار خرده‌فروشي از 2.5 تا 3 درصد به حدود 4 درصد رسيده، در كشورهاي پيشرفته اين سهم چيزي در حدود 40 درصد است. الفت‌نسب با اشاره به اينكه اين اتحاديه نزديك به چهار هزار عضو دارد، گفت: متاسفانه به دليل شرايط ويژه و مبهم بودن چشم‌انداز آينده روند تعديل نيرو آغاز شده و بسياري از كساني كه در حوزه برنامه‌نويسي و ... تخصص دارند، با پيشنهادات بسيار خوبي براي مهاجرت روبه‌رو شده‌اند.وي گفت: مشكل بزرگ ما و همكاران‌مان نااميدي است. اين اكوسيستم به ‌شدت عطش دريافت سرمايه را دارد، اما با وجود اتفاقات اخير كسي رغبت نشان نمي‌دهد كه وارد سرمايه‌گذاري شود. در نتيجه بازارهاي ما محدود مانده و به جاي اينكه خيز ‌برداريم تا بازارهاي منطقه و كشورهاي فارسي‌زبان را نيز به دست بياوريم، بازار داخلي نيز در حال از دست رفتن است.

توقعي متفاوت داشتيم
اين عضو هيات‌مديره اتحاديه كسب و كارهاي مجازي با تاكيد بر اينكه شعارهاي آقاي رييسي در جريان انتخابات نوعي دلگرمي براي ما ايجاد كرده بود، گفت: ايشان اشاره كرد كه مگر مي‌شود اينستاگرام كه محل كسب و كار مردم است، بسته شود؟ حتي كميته اقتصاد ديجيتال براي اولين‌بار در دولت سيزدهم به راه افتاد و بسياري از فعالان اين حوزه تصور كردند كه قرار است تمركز ويژه‌اي روي اين موضوع وجود داشته باشد، اما امروز مي‌بينيم اين كميته اصلا در جايگاه مطالبه‌گري نيست و پاسخي به سوالات متعدد ما براي روشن شدن چشم‌انداز آينده نيز نمي‌دهد.او گفت: من فكر مي‌كنم براي حل مشكل لازم است سوء‌تفاهم‌ها برطرف شود. در جريان وقايع اخير چند نفر از فعالان حوزه اقتصاد ديجيتال و برخي همكاران ما نيز بازداشت شده‌اند، اما متاسفانه به دليل دخالت‌هاي مستقيم وزارت صمت، در حياتي‌ترين دوره‌اي كه نياز به تشكل صنفي براي پيگيري امور داريم، فاقد اتحاديه هستيم و دست‌مان بسته مانده است.
الفت‌نسب در توضيح اين مطلب ادامه داد: در حقيقت وزارت صمت با بهانه‌هاي عجيب و استناد به كرونا و ماه رمضان و... انتخابات اتحاديه را به تعويق انداخت و حالا در اين شرايط كه قطع اينترنت حيات فعاليت‌هاي مجازي را نشانه رفته، تشكلي براي رايزني و رفع سوءتفاهم موجود نيست .وي به سابقه طرح صيانت اشاره كرد و توضيح داد: آنچه ذهن ما را مشوش مي‌كند و مانع از برنامه‌ريزي براي آينده مي‌شود، اين نكته است كه قبل از اين اتفاقات طرح صيانت مطرح و هشدارهايي نسبت به ايجاد محدوديت داده شد. حالا نيز روشن نيست با عادي شدن شرايط وضعيت اينترنت عادي مي‌شود يا خير؟

ميزان ضرر و زيان چقدر بوده است؟
اين فعال حوزه كسب‌وكار اينترنتي در جواب اين پرسش كه ميزان ضرر و زيان ناشي از اين اتفاقات براي كسب و كارهاي مجازي چقدر بوده؟ گفت: همان‌طور كه توضيح دادم اتحاديه در حالت تعطيل است از اين‌رو برآوردي از سوي اتحاديه انجام نشده، اما در گزارش‌هايي كه سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان تهران و ... منتشر كرده‌اند، روشن است كه همه فعالان اين حوزه دچار آسيب و زيان شده‌اند .
به گزارش خبرآنلاين، وي با استناد به ارقام گزارش توضيح داد: در اين گزارش تاكيد شده است ۵۳ درصد مشاغل اعلام كردند در صورت تداوم احتمالي محدوديت‌ها روزانه ۵۰ ميليون تومان ضرر خواهند كرد. ۲۱ درصد نيز ضرر ۵۰ تا ۱۰۰ ميليون توماني و حدود ۱۸ درصد خسارت بين ۱۰۰ تا ۵۰۰ ميليون توماني را گزارش كرده‌اند.الفت‌نسب ادامه داد: با قطع پلتفرم‌هايي مانند اينستاگرام و واتس‌اپ و تلگرام، بخش مهمي از ورودي‌ها به سايت‌ها از دست رفت و از سوي ديگر شاهد هستيم كه بسياري از كاربران به واسطه استفاده از فيلترشكن با مشكل روبه‌رو مي‌شوند، چراكه وارد درگاه پرداخت مي‌شوند، اما چون وي‌پي‌ان روشن دارند قادر به پرداخت نيستند و فكر مي‌كنند كه مشكل از اينترنت است.وي گفت: حجم خريدهاي غيرضروري مردم نيز در اين شرايط كاهش شديد داشته و طبيعي است فضاي اجتماعي نيز بر رفتار مردم در خريد اثرگذار باشد .وي امكان فضاي مجازي را براي فعاليت اقتصادي، امكاني بزرگ و درخور توجه دانست و گفت: اميدوارم سياستگذاري‌ها معطوف به تداوم محدوديت نباشد، چراكه يأس و نااميدي و تلاش براي مهاجرت متخصصان ماحصل چنين اتفاقي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون