• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5327 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۶ مهر

خبرخوان

پول از بورس فرار مي‌كند

خروج پول از بورس در مهرماه نسبت به شهريور شدت بيشتري پيدا كرده كه يكي از دلايل اين موضوع، تحركات بازارهاي موازي است. بورس تا همين يك ماه قبل خودش وضعيت خوبي نداشت و بدون بهانه افت مي‌كرد، اما حالا ساير بازارها هم دوباره در حال جذاب شدن هستند و اين اتفاق منجر به ‌شدت گرفتن خروج پول حقيقي‌ها از بازار سهام شده است. سرمايه‌گذاراني كه بيش از دو سال افت بورس را تحمل كرده‌اند، اين‌بار با ديدن تحركات بازارهاي موازي، وسوسه شده‌اند كه پول خود را از بازار سرمايه خارج كرده و وارد بازارهايي شوند كه معمولا افت كمتري نسبت به بورس دارند. بورس گرچه در بلندمدت نسبت به تمام بازارها بازدهي بهتري داشته و به سرمايه‌گذاران بلندمدتي پاداش خوبي داده، اما در دوره‌هاي افت، نسبت به ساير بازارها افت بيشتري دارد كه همين نكته، ذهنيت سرمايه‌گذاران را نسبت به بازار سهام منفي مي‌كند. اصولا تحمل اينكه سهامدار افت قيمت سهام خود را نظاره كند و از طرف ديگر شاهد بالا رفتن ساير بازارها باشد، كار سختي است. به همين دليل هر زمان كه بازارهاي موازي وضعيت خوبي پيدا مي‌كنند، پول از بورس خارج شده و به سمت ديگر بازارها مي‌رود. همين خروج پول است كه منجر به كاهش ارزش معاملات شده و ارزش كمتر از 2 هزار ميليارد توماني در معاملات روزانه را تبديل به يك رويداد عادي كرده است.


 براي نشان ‌دادن نابرابري‌ها خيلي نيازي به آمار نيست
يك كارشناس اقتصادي بر اين باور است كه ريشه اصلي اعتراضات اخير اقتصادي است و تبعيض‌هايي كه عليه زنان در بخش‌هاي استخدام و كسب درآمد و ساير بخش‌هاي اقتصادي شده‌ در كنار ساير تنگ‌نظري‌هاي فرهنگي و اجتماعي زمينه نا‌آرامي‌هاي اخير را فراهم آورده است. مرتضي افقه، عضو هيات علمي دانشگاه چمران، در پاسخ به اين پرسش كه آيا در پس ناآرامي‌هاي اخير علتي اقتصادي نهفته است يا خير، گفت: «متاسفانه آدرس غلط‌ دادن‌ها و فرافكني‌ها تنها خود دولتمردان را گمراه خواهد كرد و قطعا ريشه اصلي اين اعتراضات و منبع اوليه آن ممنوعيت‌ها و اجحاف‌هاي اقتصادي بوده و تبعيض‌هايي كه در انتصاب‌ها و گزينش‌ها وجود دارد و ناشايسته‌سالاري كه حاكم است.»وي در ادامه افزود: «دانشجويان زماني كه مي‌بينند با زحمت بسيار درس مي‌خوانند، اما استخدامي در كار نيست و حتي با قبولي در امتحانات سهميه مانع سركار رفتن آنها خواهد شد، نااميد خواهند شد. در كنار اين نااميدي تنگ‌نظري‌هاي فرهنگي و اجتماعي كه در دولت اخير به اوج رسيده نيز به‌ صورت متراكم در اعتراضات اخير بروز پيدا كرده است.» افقه در ادامه افزود: «تنگ‌نظري‌هاي فرهنگي و اجتماعي به‌ حدي رسيده است كه بسياري از بانك‌ها اعلام مي‌دارند كه تنها آقايان را استخدام كرده و خانم‌ها هزينه و وقت صرف مي‌كنند و متخصص مي‌شوند و اين ظلمي است كه به آنها مي‌شود و در نهايت صراحتا اعلام مي‌شود كه استخدام نخواهند شد. اينها مجموع عواملي است كه وضعيت روحي متراكمي را ايجاد كرده است كه به ‌صورت انفجاري و طغيان خود را در اين اعتراضات نشان مي‌دهد.» اين كارشناس اقتصاد كلان در ادامه گفت: «براي نشان‌ دادن اين نابرابري‌ها خيلي نيازي به آمار نيست؛ زيرا در بخش‌هاي پرداخت و استخدام و غيره بسيار آشكار است.»


جزييات رشد صنعتي  در نيمه نخست سال
اميد قاليباف، سخنگوي وزارت صمت ضمن تشريح جزييات رشد صنعتي در نيمه نخست ۱۴۰۱ گفت: بخش خودرو و قطعات با رشد ۲۱.۹ درصدي بالاترين نرخ رشد را در بين بخش‌هاي مختلف اقتصادي داشته است.وي در مورد وضعيت توليدات صنعتي اظهار كرد: در ۶ ماهه امسال بالاترين نرخ رشد در بين بخش‌هاي مختلف اقتصاد مربوط به بخش خودرو و قطعات با ۲۱.۹ درصد مي‌شود.سخنگوي وزارت صمت افزود: صنعت خودرو و قطعات در شهريور امسال نسبت به مرداد (ماه قبل) ۱۱.۵ درصد بوده است كه نشان مي‌دهد توليد خودرو در مسير افزايشي قرار گرفته است.وي ادامه داد: در نيمه نخست امسال ماشين‌آلات و تجهيزات ۱۶.۲ درصد رشد كرده است كه بعد از خودرو و قطعات در رتبه دوم قرار دارد.


جزييات اعلام شماره اقتصادي جديد به موديان
سازمان امور مالياتي به كليه اشخاص حقوقي و صاحبان مشاغل (شامل اشخاص حقيقي انفرادي، مشاركت‌هاي مدني اعم از قهري و اختياري و اتباع خارجي) مشمول آيين‌نامه اجرايي اعلام كرد، در اجراي مواد (6) و (7) آيين‌نامه اجرايي براي تمامي مودياني كه ثبت‌نام خود در نظام مالياتي را تكميل كرده باشند، شماره اقتصادي منحصربه‌فرد از سوي سازمان تخصيص داده مي‌شود. در مورد اشخاص حقيقي انفرادي به ازاي هر پرونده شماره اقتصادي مجزا به مودي اختصاص مي‌يابد.


مزايده۵۰ معدن راكد استان تهران از اواخر آبان ماه

علي عبدي، معاون امور معادن و صنايع معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از مزايده حدود ۵۰ معدن راكد اين استان از اواخر آبان‌ ماه خبر داد. عبدي افزود: اطلاعات، مشخصات و مختصات اين معادن در سامانه تداركات دولت قرار داده خواهد شد و افرادي كه از شرايط فني و مالي لازم برخوردار باشند، مي‌توانند در اين مزايده حضور يابند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون