• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5331 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱ آبان

واكنش‌ها به نمايش وزارت ورزش با حضور الناز ركابي

از عصبانيت علم‌الهدي تا كنايه خادم

نمايشي كه وزارت ورزش در مورد الناز ركابي به راه انداخت هيچ كس را قانع نكرد. نه مقامات، نه مردم، نه طرفداران نظام، نه مخالفان، نه منتقدان و نه رسانه‌هاي خارجي را. معلوم نيست اين فكر مشعشع را چه كسي به حميد سجادي ارايه كرد كه الناز ركابي را بلافاصله بعد از بازگشت به ايران به وزارت ورزش ببرند و بنشانند مقابل دوربين‌ها؟
بعد از حاشيه‌هايي كه سر مساله حجاب الناز ركابي در مسابقات قهرماني آسيا در سئول رخ داد برخي رسانه‌هاي فارسي زبان خارج از كشور شايعاتي مبني بر بازداشت اين ورزشكار منتشر كردند. با اين حال ركابي همراه با تيم ملي به ايران بازگشت و با استقبال گسترده مردم مواجه شد. تنها خبرگزاري‌هايي كه در فرودگاه اجازه پيدا كردند با ركابي مصاحبه كنند، خبرگزاري صداوسيما و برنا متعلق به وزارت ورزش بودند. ركابي از فرودگاه با يك ميني‌بوس خارج شد. طبق اعلام مقامات ركابي به هتل المپيك برده شد و روز بعد با وزير ورزش و جوانان ديدار كرد. در حالي كه همان لباس‌هايي كه هنگام بازگشت به ايران تنش بود بر تن داشت. يك سوئيشرت و يك كلاه آفتابي. خود همين لباس هم باعث بروز حواشي زيادي شد. عده‌اي گفتند الناز را جايي بردند كه حتي نتوانسته لباسش را عوض كند و ارزشي‌ها هم نوشتند چطور اجازه دادند يك نفر با اين سر و وضع و حجاب به وزارتخانه و ديدار رسمي با وزير بيايد؟ وزير ورزش بعد از اين ديدار گفت الناز ركابي گفته از اتفاقي كه افتاده پشيمان است. 
در همين حين رسانه‌هاي خارجي نظير گاردين و نيويورك‌تايمز هم به بازگشت ركابي و ديدار او با وزير اشاره كردند و به نقل از برخي منابع و رسانه‌هاي فارسي زبان خارج از كشور نظير بي‌بي‌سي نوشتند الناز ركابي تحت فشار است و وثيقه چند ميلياردي از او گرفته شده. اين ادعاها توسط مقامات ايران تكذيب شد. برادر الناز ركابي هم روز گذشته شايعات پيرامون حال بد خواهرش يا مساله حصر خانگي را تكذيب كرد. 
اما واكنش‌ها به همين جا ختم نشد. در حالي كه كاربران فضاي مجازي تاكيد داشتند اين نمايش وزارت ورزش براي اين بوده كه نشان بدهند مشكلي براي الناز پيش نيامده و همه‌ چيز خوش و خرم است امام جمعه مشهد حسابي از خجالت وزير درآمد و در خطبه‌هاي نماز جمعه ركابي را فردي دانست كه آبروي نظام را برده و اين پرسش را مطرح كرد كه چرا چنين ملاقاتي ترتيب داده شده؟
عضو مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: «اخيرا شاهد بوديم كه يك دختر فريب‎‌خورده كه در اجراي مراسم سنگنوردي روسري برداشت و در پيش چشم همه مردم دنيا آبروي نظام را برد، به كشور بازگشته و با آقاي وزير ورزش و جوانان ديدار كرده است. در اين باره اساسا فرض كنيم كه ملاحظات سياسي درست باشد و بهتر باشد كه اين خانم طرد نشود و به نظام برگردد، اما نكته اينجاست كه چرا وزير ورزش با اين خانم ملاقات كرد درحالي كه او باز هم بدون حجاب بود و تنها به پوشيدن يك كلاه اكتفا كرد؟» وي تاكيد كرد: «بانوان ورزشكار بسياري در مسابقات همزمان و در رشته‌هاي مختلف مدال آوردند. چرا وزير ورزش با اين قهرمانان ديدار نكرد؟ شما وزير كدام دولت هستيد؟ اين عكس انداختن‌ها نشانه بي‌محلي به بانوان محجبه قهرماني است كه سوغات حضور آنان در مسابقات بين‌المللي، فرهنگ عفاف و حجاب بوده است.»
در سمت مقابل قهرمان كشتي اميررضا خادم، نماينده سابق مجلس كه معاونت وزارت ورزش را هم در كارنامه دارد در صفحه اينستاگرامش نوشت: «با همه سابقه‌اي كه در حوزه ورزش و زير و بمش دارم صادقانه بايد بگويم دليل اين ديدار را متوجه نشدم.» خادم ادامه داد: «معناي اين ديدار چيست؟ آيا هيات محترم دولت آنقدر از حركت اين بانوي جوان در شركت بدون حجاب در رقابت فينال مسرور و شگفت‌زده است كه رسما از وزير خواسته تا به محض ورود خانم الناز ركابي به كشور ايشان را به وزارت دعوت و رسما مراتب تقدير و تشكر رياست‌جمهوري را ابلاغ كند؟ يا نه؛ بانوي سنگنورد عضو تيم ملي ايران بلافاصله پس از پياده شدن از هواپيما به وزارت احضار شده تا تفهيم اتهام شود؟»
همچنين فدراسيون جهاني سنگنوردي نيز چند بيانيه در رابطه با وضعيت الناز ركابي منتشر كرد و نوشت ما مي‌خواهيم از سلامت اين ورزشكار اطمينان حاصل كنيم. برخي كاربران نوع برخورد وزارت ورزش با ركابي را همين پيگيري‌هاي نهادهاي بين‌المللي عنوان كردند. 
الناز ركابي جمعه شب با انتشار پستي در صفحه اينستاگرامش كه حالا به مرز نيم ميليون دنبال‌كننده رسيده به اشتراك گذاشت و با انتشار بخشي از يك شعر شاملو نوشت: «بي‌نهايت سپاسگزارم از حمايت شما مردم ايران، شريف‌ترين مردم دنيا، ورزشكار و غيرورزشكار و حاميانم در كشورهاي خارجي. هر آنچه امروز دارم تماما حاصل حمايت شما خوبان بوده و آينده بدون حمايت شما هموار نخواهد بود. از تمام كساني هم كه براي استقبالم به فرودگاه آمدند بسيار ممنونم و دوست‌تان دارم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون