• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5333 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۳ آبان

گاف كشتي‌گير جوان و عصبانيت دبير

قهرماني ايران چطور پريد؟

تيم ملي كشتي آزاد اميدهاي ايران با اختلاف 7 امتياز و به خاطر اشتباه يك كشتي‌گير، قهرماني مسابقات جهاني را به گرجستان تقديم كرد. اتفاقي كه باعث عصبانيت شديد عليرضا دبير رييس فدراسيون كشتي شد. 
رقابت‌هاي كشتي آزاد اميدهاي جهان از 29 مهر آغاز شد و يكشنبه شب به پايان رسيد. ملي‌پوشان كشورمان در اين مسابقات موفق شدند چهار نشان طلا و يك نقره و در مجموع 134 امتياز به دست بياورند. گرجستان با 141 امتياز در جايگاه نخست قرار گرفت و ايالات متحده نيز سوم شد.  چهار نشان طلاي ايران را در اين مسابقات برادران فيروزپور در اوزان 74 و 92 كيلوگرم به همراه اميرعلي آذرپيرا و اميررضا معصومي در اوزان 97 و 120 كيلوگرم به دست آوردند. 
در وزن ۷۴ كيلوگرم محمدصادق فيروزپور در دور نخست با نتيجه ۱۰ بر صفر آتاميرات چارليف از تركمنستان را مغلوب كرد. وي در دور دوم با نتيجه ۶ بر ۴ عصمت جيتفجي از تركيه را مغلوب كرد و به مرحله يك‌چهارم نهايي راه يافت و در اين مرحله مقابل واديم كوريلنكو از اوكراين با نتيجه ۴ بر صفر به برتري دست يافت و به مرحله نيمه‌نهايي راه پيدا كرد. فيروزپور در اين مرحله با توجه به عدم حضور تموري برواشويلي از گرجستان به دليل مصدوميت، پيروز شد و به ديدار فينال راه يافت. وي در اين ديدار با نتيجه ۵ بر ۲ مقابل خادجي مراد گادجيف از جمهوري آذربايجان به پيروزي دست يافت و صاحب مدال طلا شد.
در وزن ۹۲ كيلوگرم اميرحسين فيروزپور در دور اول با نتيجه ۱۱ بر ۲ رضابك آيتموخان از قزاقستان را مغلوب كرد. وي در دور دوم با نتيجه ۱۱ بر يك ادلان ويسخانوف از فرانسه را از پيش رو برداشت و به مرحله يك‌چهارم نهايي راه يافت. وي در اين مرحله با نتيجه ۱۲ بر صفر تيوير بوال از كانادا را شكست داد و به مرحله نيمه‌نهايي راه يافت. فيروزپور در اين مرحله با نتيجه ۱۷ بر ۶ فيض‌الله آكتورك قهرمان اروپا از تركيه را مغلوب كرد و به ديدار فينال راه يافت. وي در ديدار پاياني با نتيجه ۱۰ بر صفر جاكوب كاردناس از امريكا را شكست داد و به مدال طلا دست يافت.
در وزن ۹۷ كيلوگرم اميرعلي آذرپيرا در دور نخست با نتيجه ۱۲ بر ۲ واسيل سووا از اوكراين را مغلوب كرد و به مرحله يك‌چهارم نهايي راه يافت. وي در اين مرحله با نتيجه ۱۰ بر صفر ريچارد وق از مجارستان را مغلوب كرد و به مرحله نيمه‌نهايي راه يافت. آذرپيرا در اين ديدار با نتيجه ۸ بر صفر از سد ارطغرل آگجا از آلمان گذشت و راهي ديدار فينال شد. وي در اين ديدار با نتيجه ۵ بر ۳ از سد تانر اسلوان از امريكا گذشت و به مدال طلا دست يافت.
در وزن ۱۲۵ كيلوگرم اميررضا معصومي در دور اول با نتيجه ۱۱ بر صفر آديل ميسيرجي از تركيه را مغلوب كرد و راهي مرحله يك‌چهارم نهايي شد. وي در اين مرحله با نتيجه ۱۰ بر صفر ميلان كورسوگ از مجارستان را شكست داد و به مرحله نيمه‌نهايي راه يافت. وي در اين مرحله عليشير يرگالي دارنده مدال نقره آسيا از قزاقستان را با نتيجه ۶ بر ۳ از پيش رو برداشت و راهي ديدار فينال شد. معصومي در اين ديدار مقابل سولومون ماناشويلي قهرمان زير ۲۳ سال اروپا از گرجستان با نتيجه ۱۳ بر ۲ به برتري دست يافت و به مدال طلا رسيد.
همچنين اميرمحمد يزداني كه با شكست تمامي رقباي خود راهي ديدار نهايي شده بود در فينال مقابل حريفي از گرجستان شكست خورد و به نشان نقره دست پيدا كرد.
اما آنچه قهرماني را از تيم ايران گرفت نه باخت مستقيم يزداني به حريف گرجستاني و نه شكست‌هاي برخي كشتي‌گيران در اوزان سبك‌وزن بود كه آنها را به صورت كامل از جريان مسابقات حذف كرد. بلكه اقدامي عجيب از سوي كشتي‌گير وزن 86 كيلوگرم بود كه باعث شد او به دليل تخلف پزشكي ديسكاليفه شود. در اين وزن سجاد غلامي در دور اول با نتيجه ۱۵ بر ۶ مغلوب ترنت هيدلاي از امريكا شد و با توجه به حضور اين كشتي‌گير در ديدار فينال به گروه بازنده‌ها رفت. بعد از اين باخت غلامي با تصميم شخصي به كادرپزشكي فدراسيون جهاني مراجعه و درخواست كرده به او سرم تقويتي تزريق كنند و از آنجايي كه اين كار در حين مسابقات تخلف محسوب مي‌شود او از گردونه رقابت كنار گذاشته شد. اگر او در جريان رقابت‌ها باقي مي‌ماند و دست‌كم ده امتياز براي ايران به دست مي‌آورد تيم ملي كشتي آزاد ايران قهرمان مي‌شد. 
عليرضا دبير رييس فدراسيون كشتي كه حسابي از دست غلامي عصباني بود بعد از مسابقات از در نظر گرفتن محروميت دو ساله براي اين كشتي‌گير جوان خبر داد و گفت: «به دليل گافي كه كشتي‌گير اميد ايران سجاد غلامي داده است عصباني هستم چرا كه او با گافي كه داده است قهرماني را از ايران گرفت. اين كشتي‌گير بار اولش نيست و ممكن است فدراسيون جهاني او را محروم كند. اگر فدراسيون محروم نكند ۲ سال اين كشتي‌گير را محروم مي‌كنم. امروز گافي كه كشتي‌گير كرجي داده، اصلا قابل بخشش نيست چرا كه امروز به دروغ رفته و به كادر پزشكي در مسابقات گفته درستكار و كاوه گفته‌اند بايد سرم بزنم. اين چندمين بار است كه اين كشتي‌گير گاف مي‌دهد و من با كسي تعارف ندارم و ۲ سال بدون شك او را محروم خواهم كرد.»
دبير درباره تصميمي كه گرفته است عنوان كرد: «به دليل اينكه باعث شده پرچم ايران امروز به عنوان قهرمان بالا نرود اين تصميم را گرفتم. مي‌توانستيم مانند كشتي فرنگي قهرمان شويم اما به دليل سهل‌انگاري اين كشتي‌گير همه‌چيز بهم خورد. اتحاديه جهاني كشتي با هيچ‌كس تعارف ندارد و طبق قوانين هر كشتي‌گيري كه بدون اطلاع، سوزني وارد بدنش شود دوپينگي محسوب مي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون