• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5333 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۳ آبان

حاشيه‌هاي يك برنامه تلويزيوني با حضور پيشكسوتان فوتبال در مورد وقايع اخير

از اصرار نيما نكيسا روي كلمه اغتشاشات تا جا خالي دادن پاشازاده و شكوري

گروه ورزش

 

هفته پيش برنامه‌اي با عنوان «مصاحبه پيشكسوتان فوتبال در مورد اغتشاشات» از شبكه ورزش پخش و چندين‌بار هم بازپخش شد. در اين برنامه نفراتي همچون نيما نكيسا، مجتبي شيري، مهدي اميرآبادي، مهدي پاشازاده، محمد برزگر، هادي شكوري، ضيا عربشاهي، سعيد نعيم‌آبادي و محمد رويانيان حضور داشتند. 

پخش اين برنامه با واكنش‌هاي زيادي از سوي جامعه مواجه شد كه تا همين امروز ادامه پيدا كرده است. دليل اصلي واكنش‌ها هم بيشتر به اين برمي‌گشت كه عمده اظهارات اين افراد همان حرف‌هايي بود كه در اين يك ماه از تريبون‌هاي رسمي از جمله صداوسيما و رسانه‌هاي اصولگرا شنيده شده بود. اينكه پاي دشمن خارجي وسط است و تجزيه‌طلب‌ها دست‌اندركار هستند و بايد با آنهايي كه در خيابان حضور دارند برخورد محكم صورت بگيرد و... در اين بين و در حالي كه برخي مهمان‌ها تلاش مي‌كردند جوري حد وسط را بگيرند كه نه سيخ بسوزد و نه كباب، مثل پاشازاده كه مي‌گفت بالاخره در اعتراضات طبيعي است كه عده‌اي هم سعي كنند سوءاستفاده كنند، چند نفر به صورت خودجوش پيازداغ ماجرا را زياد كردند. مثلا اين‌طور به نظر مي‌رسيد كه نيما نكيسا در حال خواندن ستوني از روزنامه كيهان در مورد رويدادهاي اخير است. همين باعث بروز واكنش‌هاي منفي از سوي كاربران فضاي مجازي به اين افراد شد. كما اينكه خود نكيسا هم گفت مطمئنم اين حرف‌هايي كه مي‌زنم به مذاق خيلي‌ها خوش نمي‌آيد كه اتفاقا خوشحالم كه خوش نمي‌آيد.
اصلي‌ترين دليل واكنش منفي به مهمانان برنامه «مصاحبه پيشكسوتان فوتبال در مورد اغتشاشات» به اين مربوط نمي‌شد كه چرا شما چنين ديدگاهي داريد، بلكه به اين مربوط مي‌شد كه چرا به عنوان يك ورزشكار كه تمام سرمايه‌اش را از حمايت مردم دارد اين‌قدر يك‌طرفه به قاضي رفتيد و مثل تريبون‌هاي رسمي كه عملا غيرهمفكران را ناديده مي‌گيرند، شما هم بخشي از مردم را ناديده گرفتيد و اعتراض‌شان را به رسميت نشناختيد. 
اين واكنش‌ها باعث شد تعدادي از مهمانان برنامه در صفحات شخصي خودشان توضيحاتي را منتشر كنند و خودشان را قرباني رويكرد صداوسيما نشان بدهند! مهدي پاشازاده با استوري كردن پست آخر علي دايي در مورد اظهارات نماينده مجلس و اتفاقاتي كه در مدرسه دخترانه اردبيل رخ داده، در قالب يك پست از اين گفت كه تلويزيون اظهارات او را تقطيع كرده و تنها 20 ثانيه از 20 دقيقه حرف‌هايش را پخش كرده كه باعث نتيجه‌گيري نادرست شده. پاشازاده نوشت: «متاسفانه براي من مشخص نيست كه چرا از مصاحبه 20 دقيقه‌اي من 20 ثانيه تقطيع شده در فضاي مجازي منتشر ميشه تا به نحوي سوءبرداشت از كليت مطلبي بشه كه توي مصاحبه گفتم و اين يك شيطنت بوده كه حتي خودم و خانواده‌ام رو هم شوكه كرد!! اين منطقي نيست كه از 20 ثانيه يك مصاحبه 20 دقيقه‌اي نتيجه‌گيري شود. بر همين اساس بار ديگه تاكيد مي‌كنم حال دل منم خوب نيست. مثل همه دختران، پسران و مردم سرزمينم ايران.»
اين پست پاشازاده در شرايطي منتشر شد كه او تمام راه‌هاي ارتباطي با خودش را بسته بود. يعني مخاطبان نه اجازه كامنت گذاشتن داشتند نه مي‌توانستند براي او در دايركت پيام بفرستند نه او را اصطلاحا منشن كنند. 
پشت بند مهدي پاشازاده، مجتبي شيري هم متني با همين ادبيات منتشر كرد. شيري نوشت: «مردم شريف ايران در راستاي وظيفه انساني كه به دوش دارم لازم مي‌دانم توضيح بدهم در تمام مدت فعاليتم در حوزه ورزش همواره براي افتخارآفريني ايران و ايراني در تلاش بودم و جزئي از مردم هستم و درخصوص خبر منتشر شده و در مصاحبه‌اي كه با موضوع ورزش من را به آنجا دعوت كردند اما متاسفانه صحبت‌هاي ورزشي بنده كه در رابطه با رسيدگي به مطالبات و خواسته‌هاي مردم بود به صورت كامل عنوان نشد. بنده جزئي از مردم هستم و همدرد مردم هستم.»
هادي شكوري هم كه در آن برنامه گفته بود «اينهايي كه در خيابان حضور دارند معلوم نيست چه كساني هستند و بايد قاطعانه با آنها برخورد شود» با تاكيد روي كامل پخش نشدن اظهاراتش در صفحه شخصي خود نوشت: «با سلام و درود و احترام بنده خاك پاي ملت شريف كشورم هستم. كساني كه مرا از نزديك مي‌شناسن مي‌دونن نه اهل حاشيه و نون به نرخ روز خوردن بودم و نه اهل سياست و منفعت ديدن و نخواهم بود. اين چند روز خيلي تلاش كردم براي 
به دست آوردن مصاحبه كامل ورزشي كه متاسفانه موفق نشدم. واقعا نمي‌دونم چرا من حقير رو در مقابل مردم غيور و شريف ايران قرار دادن ولي به خداوندي خدا 3 روزه زندگي خودم و اطرافيانم سياه شده و باز هم ميگم بنده خاك پاي هموطن‌هام هستم و جونمم واسه كشورم و مردمش مي‌دم. 
من رو قضاوت نكنيد.»
مهدي اميرآبادي نيز در استوري اينستاگرامش با حمايت از علي دايي تاكيد كرد اصلا نه فعاليت سياسي انجام مي‌دهد و نه در مورد سياست حرف مي‌زند. اميرآبادي نوشت: «افتخار اينجانب اين است كه هم‌تيمي اسطوره فوتبال ايران علي دايي بودم. در كنار ايشان تجربه كسب كردم و زندگي ياد گرفتم تا به امروز نديدم حرف اشتباه و غلط بزنن. تمام كساني كه من را از نزديك مي‌شناسند، مي‌دانند تمام تلاشم را مي‌كنم تا بيشتر از كاري كه از دستم بر مي‌آيد براي اين مردم انجام دهم. من را همين مردم كاپيتان استقلال كردند و حاضر نيستم هيچ كدام از هموطنانم اعم از زن و مرد دچار هيچ‌گونه لطمه و آسيب مادي و جاني بشوند. ايران براي ايرانيست. ما ورزشكاران همه عاشق ايران و مردم‌مان هستيم. تا به حال هيچ‌گونه فعاليت سياسي نداشتم و نخواهم داشت، چون كار من سياست نيست.»
در اين ميان شرايط نيما نكيسا متفاوت پيش رفت. صفحه شخصي او از دسترس خارج شد. اتفاقي كه خود نكيسا و صداوسيما آن را زير سر «اينستاگرام» و به خاطر «انتقاد نكيسا از اغتشاشات ايران» دانستند اما همه مي‌دانند كه صفحه شخصي دروازه‌بان سابق تيم ملي يا توسط خود او به خاطر حجم زياد پيام به حالت تعليق درآمده يا از شدت ريپورت‌هاي زياد بسته شده. مشابه اتفاقي كه براي محسن مهديان مديرعامل موسسه همشهري افتاد. البته نكيسا در توييتر نسبت به اين مساله واكنش نشان داد و باز هم با استفاده از كلمه اغتشاشات نوشت: «بعد از سخنانم در مورد اغتشاشات اخير صفحه اينستاگرامم را مسدود كردند. اين‌هم از آزادي‌شون. خوشحالم كه سخنانم به مذاق‌شان خوش نيامد.»
در مجموع با توجه به اتفاقات رخ داده بعد از پخش برنامه «مصاحبه پيشكسوتان در مورد اغتشاشات» به نظر مي‌رسد باز هم صداوسيما در ساختن برنامه‌اي تاثيرگذار و وحدت‌آفرين ناموفق ظاهر شده و بيشتر تقابل به وجود آورده تا همدلي. اينكه برخي مهمانان برنامه رسما صداوسيما را به تحريف اظهارات خود متهم مي‌كنند يا مي‌گويند اصلا برنامه ورزشي بوده و قرار نبوده سياسي باشد، بي‌نهايت اتفاق بدي براي اعتبار سازمان است. حتي اگر اين اظهارات صرفا براي رهايي از فشارها در فضاي مجازي باشد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون