• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5386 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۵ دي

مورد متروي پرند

محسن هاشمي ‌رفسنجاني

از همين‌ حالا در بودجه 1402 مبلغ حداقل  3 هزار ميليارد تومان براي اين پروژه درنظر بگيريد

رييس‌جمهور از پروژه در حال احداث متروي پرند بازديد و با توضيحات مديران پروژه قول داده، سوم خرداد 1402 پروژه‌اي كه 14 سال پيش آغاز شده و سال‌هاست مردم اين شهر چشم انتظار رسيدن قطار مترو هستند (قطار مترو و نه ايستگاه مترو) مورد بهره‌برداري قرار گيرد. پرند در 30 كيلومتري جنوب غربي تهران در شهرستان رباط‌كريم در كنار آزادراه تهران-ساوه از سال 1373 به شهر جديد تبديل شده و براساس سرشماري سال 95 حدود 100 هزار نفر جمعيت داشته ولي هم‌اكنون با 17 هزار هكتار صحبت از 250 هزار نفر جمعيت مي‌شود. براساس نقشه‌هاي اوليه داراي 6 فاز بوده است. فازهاي اوليه شخصي‌ساز و ويلايي و باغ ويلا و فازهاي بعدي به انبوه‌سازي با نام‌هاي مختلف از جمله كوزو، كيسون، مسكن مهر و اخيرا طرح ملي مسكن اختصاص داده شده‌ است.  از گذشته اين شهر داراي خط مستقل راه‌آهن بوده و روزانه قطار حومه‌اي شركت راه‌آهن تا ايستگاه راه‌آهن تهران كه خط 3 مترو نيز از آن عبور مي‌كند و بالعكس تردد مي‌نمايد و به تبادل مسافر با مترو نيز مي‌پردازد، لذا از اين طريق به شبكه مترو در تهران متصل است. سفر با قطارهاي حومه‌اي براي شهرهاي اقماري كلانشهرها ارزان، امن، غيرآلاينده و جذاب است مخصوصا كه اگر سرعت مناسبي هم داشته باشد. هم‌اكنون حداقل 12 حركت قطار حومه‌اي به‌طور متوسط هر ساعت يك‌بار از نيمه شب تا ساعت 9 شب با ريل‌باس‌ها كه از قطارهاي اتوبوسي كشور است با قيمت مناسب به مسافران خدمت مي‌رسانند و اگر اعزام قطار سريع‌السير فراهم باشد امكان رساندن زمان سفر به نصف هم وجود دارد، چراكه سرعت قطارها مي‌تواند تا 120 كيلومتر در ساعت هم برسد. هم‌اكنون مسير تا پرند با عبور از 6 ايستگاه مياني حدود يك ساعت طول مي‌كشد. و اما مسير جديد ريلي مذكور، مسيري است با طول 50 كيلومتر كه از طريق توسعه خط يك متروي تهران به فرودگاه بين‌المللي امام خميني و بعد پرند مي‌رسد كه كلنگ آن در بهمن 1387 با حضور وزراي راه و مسكن و شهرسازي به زمين زده شد. در آن زمان، هدف از احداث اين مسير، ترغيب مردم به استقبال از پروژه چند ده‌هزاري مسكن مهر در پرند بود. براساس اعلام مديرعامل وقت حمل و نقل و ترافيك شركت عمران شهرهاي جديد، در آن موقع قرار بود اين پروژه حداكثر تا سال 92 آماده بهره‌برداري شود. آن زمان صحبت از هزينه 300 ميليارد توماني شد. خوشبختانه بخش اوليه آن از ايستگاه شهرآفتاب خط يك متروي تهران تا فرودگاه امام خميني توسط شهردار تهران به طول 28 كيلومتر در تابستان سال 96 با نام خط 8 متروي تهران افتتاح شد، ولي بخش فرودگاه تا پرند كه البته كلنگ اوليه آن همان سال 87 از پرند زده شده بود و اجراي آن در وظايف وزراي راه و شهرسازي قرار گرفت هنوز به اتمام نرسيده است و همان‌گونه كه گفته شد اخيرا با حدود 70درصد پيشرفت كل مورد بازديد و قول جديد مسوولان مربوط براي افتتاح تا 3 خرداد سال 1402 داده شد. مي‌دانيم كه اجراي يك خط مترو فقط ساخت اجراي زيربناي ساختماني آن نيست بلكه با تجهيزات ثابت و متحرك مي‌تواند به خدمت‌رساني مطمئن و امن و با ظرفيت مناسب اقدام نمايد. براي مسير 
50 كيلومتري تا پرند فقط با ريل‌گذاري و تست سرد و ساخت ايستگاه، امكان مسافرگيري انبوه فراهم نمي‌شود و لازم است براي حركت قطارها برق كافي، كنترل، سيگنالينگ و مخابرات مطمئن و البته تجهيزات ثابت ديگري تامين و نصب و راه‌اندازي گردد، ولي آنچه شاخص و لازم است نياز به حداقل 10 قطار براي تامين سرفاصله زماني جذاب و مطمئن مي‌باشد. با توجه به اينكه متروي تهران هم‌اكنون با كمبود حداقل 100 قطار (700 واگن) براي خطوط موجود در حال بهره‌برداري مواجه است، لذا براي اينكه اين قول از حالت پيشرفت‌نمايي خارج شود لازم است از هم‌اكنون در بودجه 1402 مبلغ حداقل 3 هزار ميليارد تومان براي تامين تجهيزات متحرك تامين و قرارداد ساخت و تامين قطارها با واگن‌سازان داخلي منعقد شود. تا آنجايي كه خبر دارم متاسفانه هنوز چنين مبلغي در قانون بودجه 1402 در بخش هزينه‌ها براي تكميل متروي پرند درنظر گرفته نشده است.  اميد است سازمان برنامه و بودجه براي قول به رييس‌جمهور اهميت قائل شود و براي جلوگيري از پيشرفت‌نمايي، تامين اعتبار براي اين اقدام مثبت را در نظر بگيرد. در مجموع مي‌توان گفت كه گزارش‌ها و وعده‌هايي كه بعضي از مديران اجرايي كشور به سران نظام مي‌دهند آن‌قدر با وضع موجود كشور فاصله دارد كه حتي اگر بخشي از آن هم محقق شود شاهكار است، اما در عمل شاهد هستيم به‌ جاي پيشرفت در شاخص‌ها، پسرفت اتفاق مي‌افتد و ريشه نارضايتي و مشكلات اجتماعي، معيشتي و اقتصادي كشور هم شكاف ميان فضا و زمين، وعده و عمل و واقع‌گرايي با خيالبافي است كه فقط مي‌توان به آن، عنوان پيشرفت‌نمايي يا فعال‌نمايي به جاي واقع‌گرايي و عملگرايي اطلاق كرد. حداقل مانند رهبر معظم انقلاب در مورد پيشرفت از مواردي بگويند كه انجام شده است نه مواردي كه اميد به انجام با شرايط فعلي نزديك به محال است. يا به دقت به قول خود عمل نمايند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون