• ۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5528 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۹ تير

عربستان خواهان روابط نامحدود با ايران نيست؟

گروه اقتصادي| زير و بم احياي روابط اقتصادي ايران و عربستان در سمينار «همكاري‌هاي اقتصادي ايران و عربستان، چشم‌انداز بخش خصوصي» در اتاق بازرگاني تهران بررسي شد. در اين سمينار فريال مستوفي، رييس مركز خدمات سرمايه‌گذاري اتاق تهران با اشاره به توافق مقامات سياسي ايران و عربستان براي احياي روابط گفت: عربستان هوشمندانه در ديپلماسي اقتصادي خود اتصال به زنجيره‌هاي جهاني ارزش، توجه به ‌سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي و توسعه تجارت را مورد توجه قرار داده است و از اين سه دريچه ‌مي‌توان به همكاري اقتصادي با عربستان نگريست. او ادامه داد: عربستان همچنين با ساده‌سازي رويه‌هاي گمركي، سطح پايين تعرفه‌هاي وارداتي، معرفي ابزارهاي جديد براي ارتقاي صادرات، در جهت تقويت تجارت بين‌المللي و گشودگي تجاري گام بر ‌مي‌دارد و در تلاش است
تا بازارهاي جديدي براي محصولات و خدمات شركت‌هاي عربستاني بگشايد. مستوفي با اشاره به اينكه عربستان چندين بخش ازجمله حمل‌ و نقل و لجستيك، فناوري اطلاعات و ارتباطات، بهداشت و بيوتكنولوژي، آموزش، گردشگري، سرگرمي، صنعت و معدن و انرژي‌هاي تجديدپذير را به عنوان حوزه‌هاي اولويت‌دار براي ‌سرمايه‌گذاري خارجي و داخلي تعيين كرده، افزود: تلاش در جهت ايجاد اتحاديه اقتصادي منطقه‌اي همانند اتحاديه آسه‌آن يا اتحاديه اروپا، كمال مطلوبي است كه مي‌تواند بهترين گزينه براي صلح و رشد پايدار در منطقه باشد و از طريق آن ايران و عربستان ‌مي‌توانند منابع خود را در جهت ايجاد آينده‌اي متفاوت بسيج كرده و توسعه همه‌جانبه براي كشورهاي خود و ساير كشورهاي منطقه رقم بزنند.

ضرورت توجه به زيرساخت

در اين سمينار، محمد خزاعي دبيركل كميته ايراني اتاق بازرگاني بين‌الملل نيز سخنراني كرد. او روابط ايران و عربستان را از سه بعد امنيتي، سياسي و اقتصادي داراي اهميت دانست و گفت: واقعيت اين است كه ايران و عربستان، مناسبات اقتصادي با يكديگر نداشته‌اند و به تعبيري ما مي‌خواهيم از صفر شروع كنيم. خزاعي مديريت انتظارات و واقع‌گرايي را در اين مرحله حائز اهميت دانست و گفت: در اين مرحله همچنين همكاري با ديگر كشورها نيز بايد مدنظر قرار بگيرد و مانند برجام نشود كه هيچ چيز گيرمان نيامد و يك عده از كشورها نيز دلخور شدند. خزاعي موضوع آماده‌سازي زيرساخت‌ها براي ارتباط با عربستان را ضروري خواند و گفت: به نظر مي‌رسد انعقاد سه موافقتنامه حمايت از سرمايه‌گذاري، موافقتنامه اجتناب از اخذ ماليات مضاعف و موافقتنامه گمركي از جمله زيرساخت‌هايي است كه براي توسعه ارتباطات با اين كشور بايد در دستور كار قرار گيرد. خزاعي در ادامه گفت: علاوه بر ساير پيچيدگي‌هايي كه براي افزايش همكاري‌ها با عربستان قابل تصور است، اين كشور برخي نهادها از جمله بانك توسعه اسلامي و سازمان كنفرانس اسلامي را در خود جاي داده است. ايران براي بهره‌گيري از امكانات بانك توسعه اسلامي با مشكلي از وام قبل كه دريافت كرده مواجه است و اكنون براي دريافت تسهيلات بعدي دچار مشكل شده. بنابراين، تنظيم مراودات با اين مركز به عنوان يك زيرساخت بسيار حائز اهميت است.

چراغ سبز عربستان

پس از آن، حميد زادبوم، رايزن سابق ايران در عربستان طي سخناني به روند تحولات عربستان كه از سال 2016 تا 2019 اوج گرفت، اشاره كرد. او ايجاد وزارت سرمايه‌گذاري، حذف وزارت نفت و ايجاد وزارت انرژي و همچنين ايجاد وزارت بازرگاني را جزو اين تحولات برشمرد و گفت: نكته‌اي كه در تنظيم روابط با عربستان بايد مدنظر قرار گيرد، اين است كه عربستان تنها نيست و بايد به هم‌پيمانان اين كشور در قالب شوراي همكاري‌هاي خليج‌فارس و بازار مشترك و پول مشتركي كه در اين چارچوب شكل گرفته توجه كرد. زادبوم سپس توضيح داد كه در عربستان بخش خصوصي واقعي وجود ندارد و آنچه به عنوان بخش خصوصي معرفي مي‌شود، وابسته به حكومت است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون