• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5533 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۵ تير

حسن روشن در گفت‌وگوي اختصاصي با «اعتماد»:

با اين وضع اقتصاد از مربي تا مدير دلالي مي‌كنند چون همه بايد نان بخرند ديگر!

در استقلال، بچه و سي ثانيه و ده ثانيه و پسرخاله زياد هستند!

روزبه  دلاور 

 

به گزارش روزنامه اعتماد، زمان زيادي تا شروع بازي‌هاي ليگ برتر باقي نمانده و استقلال با مدير و كادرفني جديد تمرينات پيش فصل را پشت‌سر مي‌گذارد. آبي‌ها كه در فصل گذشته هزينه زيادي كردند و در اين فصل زير فشار تعهدات قبلي قرار دارند براي جذب بازيكنان جديد كار دشواري خواهند داشت. همين مساله سبب شده تا نكونام در مصاحبه‌هايش از روند نقل و انتقالات باشگاه شاكي باشد. البته كه خطير هم در ‌واكنش به گلايه‌هاي مربي تيمش حق را به او داد و اعلام كرد تا آخر از نكونام حمايت مي‌كند، اما همه مي‌دانند در فوتبال نتيجه‌گراي ما با چند باخت و مساوي شعار «حيا كن رها كن» شروع مي‌شود و اين كادرفني است كه بايد پاسخگوي هواداران پرشمار آبي‌دوست باشد. براي بررسي وضعيت اين روزهاي استقلال با حسن روشن يكي از پيشكسوتان اين باشگاه‌ تماس گرفتيم. روشن كه معمولا در مصاحبه‌هايش تعارفي با اشخاص ندارد اين‌بار هم حرف‌هاي جالبي را به زبان آورد و به نكونام هشدار داد در انتخاب افرادي كه مسووليت مي‌گيرند، نظارت داشته باشد وگرنه با اين‌تيم موفق نمي‌شود. در ادامه گفت‌وگوي اختصاصي خبرنگار «اعتماد» با يكي از بهترين مهاجمان تاريخ‌ فوتبال كشورمان را بخوانيد.

 

صحبت از جذب خالدآبادي است و گويا مديران باشگاه استقلال و هوادار به توافق رسيدند.

از استقلال خبر ندارم و آقاي خالدآبادي را هم نمي‌شناسم!

يعني باور كنيم كه نمي‌دانيد خطير مدير استقلال شده؟

خوش به حالش اما او را هم نمي‌شناسم!

نكونام چطور؟ او مي‌تواند موفق شود؟

اگر او نتواند اطرافش را قوي نگه دارد از حالا به او مي‌گويم كه به مشكل خواهد خورد.

شفاف‌تر مي‌گوييد منظورتان چيست؟

مشاورش، كمكش، سرپرستش، مدير، همه جا. اگر بخواهد رفيق‌هايش را انتخاب كند كه تا حالا هم يك مقدار انتخاب ناجور بوده حتما شكست مي‌خورد . حالا خودش مي‌داند!

نكونام مصاحبه كرده و گفته يك «بچه» نمي‌گذارد تيم موفق شود‌! منظور شما همين فرد يا افراد مشابه است؟

از وقتي جواد هم آمده از اين بچه‌ها زياد شدند. يعني افرادي كه شخصيت‌شان به كارشان نمي‌خورد.

مي‌گوييد مربي مي‌تواند در كار مدير هم دخالت كند؟

مربي عضو فعال و مهم تيم است. اگر بخواهند و اطرافش پسرخاله و سي ثانيه‌اي و ده ثانيه‌اي و رفقايش را بگذارند كه نتوانند در زمان بحران كمكش كنند آن وقت شكست مي‌خورد.

منظور شما علي سامره است؟

يكي از اين افراد او است. اينكه بگوييم هر كي استقلالي است پس موفق مي‌شود كه درست نيست. اينها سابقه‌شان مشخص است. الان من هر حرفي بزنم شش ماه بعد مي‌فهمند‌. درباره ساپينتو كه شاهد بوديد. من نمي‌خواهم جاي كسي را بگيرم اصلا امكان ندارد بروم آنجا و شغلي را قبول كنم كه كار من نيست. كمااينكه به من پيشنهاد زياد شده اما هر كسي در هيات‌مديره مي‌آيد يا مديرعامل مي‌شود بايد وزن داشته باشد.

استقلال دارد ۸۰ ساله مي‌شود، مثل يك انساني كه ۸۰ سال عمر گرفته اما دور و اطرافش كساني هستند كه نمي‌توانند به او كمك كنند. خود اينها كه آمدند در اين جريانات مي‌دانند‌ در هيات‌مديره اين تيم بايد دو تا دكتر يا مهندس فني و باسواد و اقتصاددان باشد تا بتواند كمك كند نه اينكه هر ننه‌قمري برود آنجا كه فايده ندارد!

فرشيد سميعي عضو جديد هيات‌مديره استقلال شده. درباره حضور او چه نظري داريد؟

او را هم نمي‌شناسم. از قبل هم نمي‌شناختمش! همين است ديگر وقتي كه قديمي‌هاي استقلال ندانند چه كسي مدير باشگاه‌شان است واي به حال بقيه مسائل‌. من نمي‌دانم آدم خوبي است يا بدي است يا چه كسي است و چه كاره است و آمده به اينجا تا چه كار كند‌ . اينها مي‌آيند يك چند صباحي يك دوري مي‌زنند و با هر جلسه يك پولي به جيب مي‌زنند، اما كاري پيش نمي‌رود. چند سال است كه در استقلال باران از زمين مي‌بارد! يعني اول مربي را مي‌آورند بعد مدير و بعد هيات‌مديره! همه ‌چيزشان برعكس است.

بگذريم، خبرهايي منتشر شده كه احتمال حفظ قايدي وجود دارد.

نه بابا. بگذاريد او هم به زندگي‌اش برسد! اينها نتوانند خوب كار كنند از تيم ملي هم مي‌افتند . باشگاه اگر ثبات داشته باشد خيلي خوب است الان اينها ثبات ندارند. شنيدم مي‌گويند وقت نيست، گرفتار شديم، بازيكن نداريم. فقط فكر بازيكن خريدن هستند در صورتي كه تيم تاج يا استقلال هيچ ‌وقت بازيكن نمي‌خريد، همه از جوانان يا آكادمي جذب مي‌شدند . الان وقتي مي‌آيند مي‌خرند يعني دلال‌ها هنوز حاكم هستند و هر كاري هم دل‌شان بخواهند انجام مي‌دهند. بد به حال هوادار.

عجيب اينكه بعضي از باشگاه‌ها براي بازيكنان ۳۳، ۳۴ ساله سر و دست مي‌شكنند!

خدا را شكر! نصف براي خودشان است و نصف ديگر براي دلال‌ها و مربيان و مدير باشگاه . يك سفره پهن كردند، نشستند همه با هم مي‌خورند. همه گرفتارند! اقتصاد است ديگر نان گران شده اينها هم بايد اين پول را بگيرند تا بتوانند نان بخرند!

چاره كار چيست؟

ده سال است كه مي‌گوييم. آكادمي كه درست كرده بوديم به جوانان و اميد حقوق مي‌داديم الان مي‌گويند ۵۰ تومان بده بيا! يك بازيكن به رده بالاتر نمي‌دهند! يكي مثل يعقوب كريمي يا نورافكن هم مي‌آيد زود مي‌فروشنش، چون پول نمي‌خواهند فقط دوست دارند، بازي كنند. اينها را مي‌فروشند جا خالي مي‌كنند تا
الونگ الونگ را بياورند، ۴۰۰ هزار دلار قرارداد ببندند! ۱۰۰ هزار تا براي خودش بقيه هم سرپرست و مربي و مديرعامل. اين شكلي حل مي‌شود!

درباره مدير استقلال به جواب نرسيديم. فكر مي‌كنيد، مي‌تواند موفق شود؟

گفتند وزير نيرو چه جور آدمي است؟ جواب دادند خيلي آدم خوبي است! پرسيدند تخصصش چيست؟ جواب دادند فوق ليسانس زبان است! خب زبان چه ربطي به نيرو دارد؟ وزارت نيرو بايد تحصيلاتش مرتبط به كارش باشد. وقتي اين كاره نباشد بايد گذاشتش درِ كوزه و آبش را خورد‌. حالا شده حكايت ايشان. ما نمي‌شناسيم ايشان را! وقتي نمي‌شناسم چي بگويم؟ ممكن است آدم خوبي باشد و تيم را قهرمان هم كند و بعد بگوييم خوب است دستش هم درد نكند . اما چنين آدمي معاون فكر مي‌كنم آقاي فتحي بود كه استراماچوني را آورد و آن داستان را به وجود آوردند.

نظر شما درباره مدعيان اين فصل؟

نمي‌دانم چه خبر است! اما هر تيمي كه زحمت بكشد به آنچه مي‌خواهد، مي‌رسد.

صحبت پاياني؟

اينجا استقلال است كه بگويد سهميه مي‌گيرم. پرسپوليس و استقلال تيم‌هايي هستند هر كسي نمي‌تواند اداره‌اش كند. منصوريان طلاي استقلال بود ديديد چه وضعي شد يا محمود فكري. مردم در اينجا نتيجه مي‌خواهند، باشگاه خوب مي‌خواهند، بازيكن يكساله هم نمي‌خواهند. بازيكن وفادار مي‌خواهند. الان هم دوست دارند از اين تيم بروند! بازيكن به علي جباري مي‌گويند. به بازيكناني كه ده سال در تيم بمانند. تمام قراردادها يكساله شده! افرادي كه در باشگاه بودند از بس بي‌فكر بودند كه دلال هر چه بگويد، مي‌گويند باشد! هر كسي هم از آكادمي مي‌آيد زود مي‌فروشند مي‌رود و نمي‌گذارند عرق و دوست داشتن پيراهن را درك كنند. قيمت پيراهن پرسپوليس و استقلال خيلي بيشتر از پول‌هايي است كه اينها مي‌گيرند. طرف دو سال در تيم مي‌ماند مي‌گويد بابام ‌هم استقلالي بوده و از اين حرف‌ها.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون