• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5534 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۶ تير

فروش سيم‌كارت بدون فيلتر اينترنت با قيمت نجومي

پس از صرف هزينه‌هاي نجومي براي استفاده از فيلترشكن‌ها در راستاي دور زدن فيلترينگ، نوبت به سيم كارت‌هاي بين‌المللي رسيده است كه اين روزها توسط كاربران ايراني در بازه قيمتي ۱۰ تا ۹۰ ميليون تومان خريد و فروش مي‌شوند.فيلترينگ همواره به دنبال كاربران ايراني بوده و است؛ اوايل دهه ۹۰ بود كه اپليكيشن «لاين» مورد استقبال كاربران ايراني قرار گرفت اما طولي نكشيد تا اينكه سايه فيلترينگ بر سر اين اپليكيشن ژاپني افتاد. روز ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ اختلالاتي در اين اپليكيشن مشاهده شد و از آن روز استارت فيلترينگ «لاين» زده شد و تا امروز نيز ادامه داشته است. «لاين» كه فيلتر شد كاربران ايراني به سمت اپليكيشن‌ پيام‌رسان رقيب آن، يعني «وايبر» حركت كردند.همزمان با ورود كاربران ايراني به «وايبر»، اختلالات گسترده‌اي در آن اتفاق افتاد. كاهش پهناي باند، اتفاقي بود كه به صورت مداوم كاربران اين اپليكيشن پيام‌رسان با آن دست و پنجه نرم مي‌كردند، با آنكه فيلترينگ «وايبر» به صورت رسمي در مهر ماه ۱۴۰۱ اتفاق افتاد اما به دليل افت كيفيت اين اپليكيشن پيام‌رسان در ايران، كاربران ايراني در اواسط دهه ۹۰ به سمت اپليكيشن پيام‌رسان تلگرام حركت كردند.اپليكيشن پيام‌رسان «تلگرام» در ايران پستي و بلندي‌هاي زيادي را طي كرده است؛ در اواخر سال ۱۳۹۶ دسترسي به «تلگرام» به مدت يك هفته مسدود شد و سپس اين اپليكيشن پيام‌رسان دوباره در دسترس قرار گرفت. «تلگرام» در تاريخ ۱۰ ارديبهشت ۹۷ مجددا از دسترس كاربران ايراني خارج شد، با اين‌ حال اختلالات گسترده در اين اپليكيشن پيام‌رسان تا آن روز كاربران ايراني را به ساير اپليكيشن پيام‌رسان هدايت نكرد، بنابر نظرسنجي كه در مهر ماه ۱۳۹۷، حدود ۶ ماه پس از فيلترينگ تلگرام، توسط مركز افكارسنجي دانشجويان ايران انجام شد، مشخص شد كه اكثريت كاربران ايراني كماكان مشتاق به استفاده از «تلگرام» بودند و در اين راستا از فيلترشكن‌ها كمك گرفتند.استفاده از اپليكيشن تلگرام تا اواخر دهه ۹۰ نيز با وجود فيلترينگ در بين كاربران ايراني رواج داشت تا آنجا كه محدوديت‌هاي سختي روي فيلترشكن‌ها اعمال شد و كاربران ايراني سرانجام به اپليكيشن پيام‌رسان رقيب، يعني «واتس‌اپ» كوچ كردند. استفاده از واتس‌اپ تا مهر ماه ۱۴۰۱ توسط كاربران ايراني صورت مي‌گرفت تا اينكه اين اپليكيشن پيام‌رسان نيز همراه با اينستاگرام بر قطار فيلترينگ سوار شد، گفتني است كه «اينستاگرام» در اواخر شهريور ماه سال گذشته فيلتر شد.
در كنار فيلترينگ كه به باور برخي كارشناسان «خود تحريمي» است، تحريم‌هاي ظالمانه امريكا عليه ايران، مانع از دسترسي كاربران ايراني به برخي سايت‌ها و اپليكيشن‌ها كارآمد شده است؛ به عنوان مثال تريدرها در حوزه رمزارز با اين مشكل مواجه هستند كه صرافي‌هاي آنلاين به محض لو رفتن هويت كاربران ايراني، حساب‌ آنها را مسدود كرده و مانع از فعاليت آنها مي‌شود.


هزينه هنگفت اينترنت آزاد در ايران!
تعقيب كاربران ايراني با تحريم و فيلترينگ، هزينه دسترسي به اينترنت آزاد را نجومي كرده است. بازار خريد و فروش فيلترشكن اولين بازاري بود كه 
در راستاي فيلترينگ و تحريم‌هاي بين‌المللي رونق گرفت. فروشندگان فيلترشكن مي‌گويند براي عبور از فيلترينگ اينترنت ايران كه هر روز سخت‌تر و پيچيده‌تر مي‌شود؛ نياز به سرورهاي قوي‌تري است و همين موضوع، هزينه‌هايي را براي كاربران ايجاد كرده است. البته كمبود سرور VPN و‌هاست در بازار به دليل افزايش چند ده برابري استفاده از VPN و نياز شديد كسب‌وكارها به VPN و VPS نيز در اين افزايش قيمت فيلترشكن‌ها موثر بوده است. براساس داده‌هاي ارايه شده اكانت دو ماهه يك فيلترشكن كه ۱۳۰ هزار تومان و سه ماهه آن ۲۰۰ هزار تومان بود، در حال حاضر اكانت يك ماهه آن زير ۲۰۰ هزار تومان نيست.
با اين وجود فيلترشكن‌ها همواره پاسخگوي نياز كاربران ايراني نيستند و قطع و وصل آنها خطرات زيادي را براي تجار به همراه دارد، گزينه‌اي كه اين روزها روي ميز كاربران ايراني قرار گرفته، سيم‌كارت‌هاي بين‌المللي است. سيم‌كارت‌هايي فيزيكي كه به گفته فروشندگان اين محصول، آنها در ايران و ساير كشورهاي جهان غير از كره‌شمالي قابليت آنتن‌دهي و استفاده دارند.
اين سيم‌كارت‌ها براي تاييد هويت «verifying» در سايت‌هايي كه كاربران ايراني را تحريم‌ كرده‌اند، مانند صرافي‌هاي ارز ديجيتال يا برخي وب‌سايت‌ها يا استفاده‌ از چت‌بات‌هاي هوش‌مصنوعي استفاده مي‌شوند؛ استفاده اصلي اين سيم‌كارت‌ها در سفرهاي خارجي است، اما اين روزها به راهي براي دور زدن تحريم‌ها و فيلترينگ تبديل شده است، چراكه مي‌توان با تغيير IP اينترنتي كه از آن استفاده مي‌شود، فيلترينگ را دور زد.
با اين حال نرخ اين سيم‌كارت‌ها در بازار نجومي است، به گونه‌اي كه اين سيم‌كارت‌ها در بازه قيمتي ۱۰ تا ۹۰ ميليون تومان در بازار خريد و فروش مي‌شوند؛ علاوه بر اين شارژ اين سيم‌كارت‌ها نيز به نوبه خود هزينه هنگفتي را روي دوش كاربران ايراني مي‌گذارد و مبلغ پرداختي براي شارژ سيم‌كارت‌هاي بين‌المللي شامل قيمت دلار حواله، كارمزد درگاه آنلاين و ماليات در اروپا مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون