• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5544 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۸ مرداد

ابهامات درخصوص رهبر گروه واگنر ادامه دارد

بازگشت پريگوژين به روسيه!

اعتماد| يك ماه پس از شورش نافرجام واگنرها عليه دولت روسيه، به نظر مي‌رسد يوگني پريگوژين رييس اين گروه به روسيه برگشته است.
روزنامه اينديپندنت در گزارشي در اين خصوص نوشت: بر اساس مفاد توافق آتش‌بس ميان پريگوژين و ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه با ميانجي‌گري الكساندر لوكاشنكو، رييس‌جمهوري بلاروس به تاريخ ۲۴ ژوئن سال جاري ميلادي، به رييس گروه واگنر گفته شد كه بايد با اسكان در بلاروس موافقت كند درحالي كه به نيروهايش دستور داده شد تا پيش از پيوستن مجدد به ارتش روسيه در بلاروس اردو بزنند يا بدون ترس از تحت پيگرد قرار گرفتن از اين گروه خارج شوند.
بعدا مشخص شد پريگوژين پنج روز پس از كودتاي نافرجام و به جاي آنكه با توجه به توافق آتش‌بس به مينسك برود، در يك جلسه رو در رو با پوتين در كرملين حضور يافت كه اين مساله معماي ماجرا را عميق‌تر كرد.
ديميتري پسكوف، سخنگوي كرملين افشا كرد كه نشست سه ساعته بين پريگوژين و پوتين ۲۹ ژوئن ۲۰۲۳ و با حضور ۳۵ نفر از جمله فرماندهان واگنر انجام شد كه وفاداري خود را بار ديگر به رييس‌شان اعلام كردند.
در ماه جاري ميلادي او همچنين در ويديوهايي كه ظاهرا در خاك بلاروس فيلمبرداري شده، ديده شده است؛ جايي كه برخي نيروهاي واگنر در حال آموزش برخي نيروهاي بلاروسي هستند .
اكنون نيز پريگوژين در تصويري كه توسط «ديميتري سيتي»، وابسته واگنر در فيس‌بوك منتشر شد، ظاهر شده و در آن تصوير لباس‌هاي غيررسمي پوشيده و با سفيري كه شبكه خبري بي‌.بي‌.سي او را «فردي ماپوكا»، يكي از مقام‌هاي جمهوري آفريقاي مركزي، در هتل «ترزيني پالاس» معرفي كرده، عكس گرفته است. اين تصوير در سن‌پترزبورگ و در حاشيه اجلاس سران روسيه و آفريقا گرفته شده است.
تصوير دومي هم رييس گروه واگنر را نشان مي‌دهد كه با مرد ديگري در مقابل يك نقشه بزرگ از قاره آفريقا دست مي‌دهد. به گزارش رسانه‌هاي محلي به نقل از شبكه خبري سي.ان.ان، پريگوژين دفتري در اين هتل دارد و اين يكي از چندين مكاني است كه در ششم جولاي پس از شورش واگنرها مورد حمله نيروهاي مجري قانون روسيه قرار گرفته بود. گزارش شد كه پريگوژين فقط يك‌بار از آن تاريخ و در ويديو به صورت آنلاين به تاريخ ۱۹ جولاي ۲۰۲۳ در انظار عمومي ديده شد وقتي كه به نيروهاي واگنر که وارد پايگاه نظامي «آسيپوويچي» در بلاروس شدند، خوش‌آمد گفت. واگنر با جمهوري آفريقاي مركزي روابطي دارد و «سربازان ثروت» واگنر از زمان تشكيل اين گروه در سال ۲۰۱۴ در واكنش به آغاز جنگ جدايي‌طلبان در اين كشور آفريقايي غني از الماس و همچنين در موزامبيك، سودان، سوريه و ليبي و البته منطقه دونباس اوكراين پس از الحاق كريمه به روسيه عمليات انجام داده‌اند.
از زمان حمله روسيه به اوكراين در ۲۴ فوريه سال گذشته ميلادي و با وجود حضور نيروهاي واگنر در جنوب اوكراين به ويژه در نبرد باخموت و سولدار، پريگوژين يكسري ويديو در تلگرام ارسال مي‌كرد و به‌ شدت از سرگئي شويگو، وزير دفاع و والري گراسيموف، رييس ستاد ارتش روسيه بابت عدم تامين تجهيزات كافي در جنگ اوكراين انتقاد داشت. به گزارش ايسنا، در يكي از همين ويديوها كه يك ماه پيش از شورش ناكام واگنري عليه مسكو پست شد، پريگوژين به‌شدت از شويگو و گراسيموف انتقاد كرد و خطاب به آنها گفت: اين خون هنوز تازه است. آنها به عنوان داوطلب به اينجا مي‌آيند و مي‌ميرند و شماها مانند گربه‌هاي چاق در دفترهاي لوكس خود مي‌نشينيد. اينها پدران و پسران كساني هستند .
با وجود اقدامات خيره‌كننده اخير پريگوژين، حضور واضح او در روسيه نشان مي‌دهد كه هنوز به ‌طور كامل طرد نشده است. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون