• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5544 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۸ مرداد

تحولات جهان

كمك نظامي 345 ميليون دلاري امريكا به تايوان

اعتماد| امريكا از ارايه كمك‌هاي نظامي ۳۴۵ ميليون دلاري به تايوان براي كمك به جلوگيري از هرگونه حمله نظامي چين به اين جزيره خبر داد. كاخ سفيد در بيانيه‌اي اعلام كرد كه كمك‌هاي نظامي بيشتر امريكا به تايوان شامل تجهيزات و آموزش تايواني‌ها خواهد بود. به گفته دو مقام امريكايي كه نخواستند نام‌شان فاش شود، بسته كمك‌هاي نظامي واشنگتن به تايپه شامل سامانه‌هاي دفاع هوايي قابل حمل، تجهيزات اطلاعاتي و سلاح‌ است. به گزارش يورونيوز، كنگره امريكا به دولت جو بايدن، رييس‌جمهوري اين كشور اجازه داده است تا از ذخاير نظامي امريكا براي كمك به تايوان استفاده كند. بنا به تصميم كنگره امريكا، اين بسته كمكي سريع‌تر از حد معمول به تايوان ارايه مي‌شود، روشي كه از آن براي كمك به اوكراين پس از حمله روسيه استفاده شد. در حالي كه تصميم واشنگتن براي ارايه كمك‌هاي نظامي به تايپه با انتقاد شديد ديپلمات‌هاي چيني مواجه شده است، وزارت دفاع تايوان در بيانيه‌اي از امريكا به دليل تعهد «قاطعش» به امنيت تايوان تشكر كرد. بسته كمك‌هاي نظامي جديد امريكا به تايوان علاوه بر نزديك به ۱۹ ميليارد دلار كمك نظامي پيشين اين كشور به تايپه است. ارسال اين تسليحات به دليل همه‌گيري كرونا و حمله روسيه به اوكراين با مشكل مواجه شده است. تفاوت كمك‌هاي نظامي جديد واشنگتن به تايپه با كمك‌ها ی پيشين اين است كه اين كمك‌ها بخشي از اختيارات رياست‌جمهوري امريكا است كه سال گذشته توسط كنگره داده شده بود. پنتاگون از اختيارات مشابهي براي ارسال ميلياردها دلار تسليحات به اوكراين استفاده كرده است. شي جين پينگ، رييس‌جمهوري چين بارها بر حق كشورش براي تصرف تايوان تاكيد كرده است. پكن همچنين واشنگتن را متهم كرده كه با فروش ميلياردها دلار تسليحات به تايوان، از اين كشور يك «بشكه باروت» ساخته است. البته، امريكا از لحاظ ديپلماتيك به سياست «چين واحد» پايبند است كه براساس آن تايوان را به عنوان يك كشور مستقل به رسميت نمي‌شناسد و هيچ روابط ديپلماتيك رسمي با اين جزيره ندارد. سفارت چين در امريكا با تاكيد بر مخالفت پكن با روابط نظامي واشنگتن با تايپه، اعلام كرد كه «امريكا بايد فروش تسليحات به تايوان را متوقف كند و از موضوعاتي كه مي‌تواند منجر به ايجاد تنش در تنگه تايوان شود، دست بردارد.»

استفاده اوكراين  از سلاح‌هاي كره‌شمالي!

 ايرنا| روزنامه فايننشال‌تايمز در گزارشي ادعا كرد كه سربازان اوكرايني از موشك‌هاي كره‌شمالي استفاده مي‌كنند. طبق اين گزارش، وزارت دفاع اوكراين مدعي شده كه اين سلاح‌ها از روس‌ها به غنيمت گرفته شده است.
اين خبر درحالي منتشر شده كه سرگئي شويگو وزير دفاع روسيه هفته گذشته براي انجام يك سفر نادر و شركت در جشن هفتادمين سالگرد پايان جنگ كره، به پيونگ‌يانگ رفت كه اولين ديدار مقام ارشد دفاعي مسكو از زمان فروپاشي اتحاد جماهير شوروي در سال ۱۹۹۱ بود. در اين ديدار، شويگو به همراه كيم جونگ اون رهبر كره‌شمالي از يك نمايشگاه دفاعي موشك‌هاي بالستيك ممنوعه در پيونگ‌يانگ بازديد كرد. اين ديدار كه نشان‌دهنده تعميق روابط دو كشور است درحالي كه صورت گرفت كه هر كدام زمينه‌هاي مشتركي در رقابت‌هاي خود با واشنگتن را جست‌وجو  مي‌كنند.

آماده صلح بوديم اما ...

اعتماد| رييس‌جمهوري روسيه روز جمعه تاكيد كرد، كشورش اينكه كشورهاي غربي اوكراين را به عضويت ناتو بكشانند، نمي‌پذيرد، زيرا اين يك تهديد امنيتي است.
به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه در ديدار با رهبران آفريقا در مورد اوكراين در سن پترزبورگ با اشاره به اينكه قبلا «پيش‌نويس پيمان صلح مورد توافق قرار گرفته است»، تكرار كرد: ما هميشه علنا گفته‌ايم كه آماده مذاكره هستيم.  وي گفت: اما پس از عقب‌نشيني نيروهاي ما از نزديكي كي‌يف   از ما خواسته شد كه اين كار را انجام دهيم تا شرايط براي انعقاد يك توافق نهايي فراهم شود؛ اما مقامات كي‌يف تمام توافقات قبلي را كنار گذاشتند. پوتين افزود: «بنابراين فكر مي‌كنم توپ كاملا در زمين آنهاست. من در مورد جزييات آنچه در مورد آن به توافق رسيديم صحبت نمي‌كنم. فكر مي‌كنم صحبت در مورد آن اكنون درست نيست.» وي خاطرنشان كرد كه مسكو كاملا از موضع كشورهاي آفريقايي كه به دنبال يافتن راه‌حلي براي درگيري اوكراين هستند و همچنين «عدم حمايت آنها از لفاظي‌هاي ضد روسيه» قدرداني مي‌كند. او يادآور شد كه مقامات اوكراين «قانون ويژه‌اي را صادر كردند كه مذاكره با روسيه را ممنوع مي‌كند.» پوتين همچنين تاكيد كرد: ما به نوبه خود مذاكره را رد نكرديم و هميشه گفته‌ايم كه آماده ادامه گفت‌وگو هستيم.

سوئد در حال بررسي مجوز اقامت عامل هتاكي به قرآن است

ايسنا| آژانس مهاجرت سوئد در حال بررسي مجدد مجوز اقامت اعطا شده به پناهجوي عراقي است كه در چند هفته اخير در استكهلم چندين حادثه هتك حرمت به قرآن را انجام داده؛ اقدامي كه خشم مسلمانان سراسر جهان را برانگيخته است. خبرگزاري سوئد (TT) گزارش داد كه اين مرد داراي مجوز اقامت موقت در سوئد بوده كه سال ۲۰۲۴ منقضي مي‌شود؛ اما آژانس اكنون در حال بررسي پرونده وي است. آژانس مهاجرت سوئد در ايميلي به روزنامه سوئدي Svenska Dagbladet، گفت كه اطلاعات رسيده به دست مقامات سوئدي دليلي براي بررسي اينكه آيا وضعيت اين مرد در سوئد بايد لغو شود يا خير، ايجاد كرده است. اين مرد ماه گذشته يك نسخه از قرآن را در مقابل مسجد اصلي استكهلم به آتش كشيد و همچنين در ماه جولاي تظاهراتي را در مقابل سفارت عراق در استكهلم برگزار كرد و در آن گفت كه يك نسخه از قرآن را خواهد سوزاند؛ اما او اين كار را نكرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون